Varför ställer vi oss frågor vi vet vi inte kan få svar på?
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Jag antar att vi bara antar.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze
– Deleuze
-
mereologi
Re: Varför ställer vi oss frågor vi vet vi inte kan få svar
Jag tror att det beror på att människan vill försäkra sig om att det finns en oberoende värld utanför henne själv. Men om man vill få svar på en fråga så tror jag att man får det. Om man drömmer om att få svar på en fråga så tror jag att man får det. Men ibland ställer man sig en fråga för att man tycker att det är intressant att tänka på och sen tänker man att man inte bryr sig om svaret.scilla skrev:Varför ställer människan sig frågor som hon vet hon inte kan få svar på? Vad finns bortom detta? etc Varför har vi ett sådant driv att ställa sådana frågor. Det finns så otroligt många frågor att ställa sig om vår egen jord och vårt livsrum-vad finns under stenen m.m Det finns också frågor här som vi inte kan få svar på eller som man själv inte kan ta reda på. Tar vi detta för givet är det för enkelt... Jag funderar över vad det är som driver oss att ställa dessa frågor....
Frågor
Börja läsa lite Zen. Läs Koans, och jag tror att du kommer börja förstå då.
Livet är väldigt enkelt. Alltså ställer vi frågor som vi för tillfället inte har svar på.
Samhälles uppbyggnad och sociala konstellationer, teknik och allting annat är ju lätt att förstå. (Jag förstår om inte alla gör det. Man ser det genom att skapa sig många perspektiv till att se allting på, och då förstår du det ganska snabbt. Läs historia bara. Se hur allting upprepas.)
Alltså ställer vissa människor frågor som inte går att besvara. Allting annat är ju lätt så omöjliga saker blir roliga för dessa människor.
Livet är väldigt enkelt. Alltså ställer vi frågor som vi för tillfället inte har svar på.
Samhälles uppbyggnad och sociala konstellationer, teknik och allting annat är ju lätt att förstå. (Jag förstår om inte alla gör det. Man ser det genom att skapa sig många perspektiv till att se allting på, och då förstår du det ganska snabbt. Läs historia bara. Se hur allting upprepas.)
Alltså ställer vissa människor frågor som inte går att besvara. Allting annat är ju lätt så omöjliga saker blir roliga för dessa människor.
Regret is Useless
(Jag är inte filosof i mitt skrivande, bara i mitt agerande)
manifesto skrev:henkeq skrev:Pho-ku skrev:Jag antar att vi bara antar.
Förlåt, men för att få vishet så ska man aldrig anta någonting.
Ok, låt oss nu anta att jag inte antar något...?
Men då antar du ju ingenting. Alltså vishet.
Regret is Useless
henkeq skrev:Pho-ku skrev:Jag antar att vi bara antar.
Varför ursäktar du dig?
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze
– Deleuze
Pho-ku skrev:henkeq skrev:Pho-ku skrev:Jag antar att vi bara antar.
Varför ursäktar du dig?
Bra fråga. Ingen anning. Ville väl inte verka stötande då jag börjar skriva på ett nytt forum.
Var länge sedan jag använde mig av forum på internet.
Regret is Useless
Avantgardet skrev:Måste du inte redan veta vad du letar för att finna det? Hur skulle du annars veta att det är just ett svar på en viss fråga?
Vi ger svaren, du ställer frågorna...Jeopardy.
Nej men visst är det oftast så, åtminstone för mig då jag oftast vet vad det är jag söker svaren på, lite av en dubbelkoll kan tyckas.
Det tråkiga tycks vara när andra källor inte har svaren, men tids nog brukar även det jag trott mig veta bli bekräftat av andra lite pö om pö. :)
Re: Varför ställer vi oss frågor vi vet vi inte kan få svar
Intressant formulering där!!
Jag tror väl att människan är en sökande individ, jag har själv varit det hela livet fram till dess att jag fann svaret på frågorna var. Så.. ja fann svaret till slut. Men jag har ingen aning om vad svaret var! Enda ja vet är att jag kan aldrig gå tillbaka. Jag är en ny människa, jag är en annorlunda människa. Jag är ingen sökande individ, jag är en vetande individ. Men vad vet jag? Jag vet inte!! Jag vet bara att jag inte söker för jag vet....
Så har livet förändrats? Nej, men jag har förändrats. Så rekommenderar jag att man söker? Nej inte genom droger och självplågeri för de ger bara problem.
Människan vill veta, egentligen det enda människan vill veta tror jag är sanningen om saker. Vad händer när vi dör osv, allt oförståeligt. Allt går faktiskt att förstå! Men är det värt det? Nej, lägg tiden på att leva istället för att söka så får man ut mer av livet i form av livskvalité.
Frågan är om jag har livskvalité nu. Att leva i paradiset kring de som lever i dukkha är intressant. Mitt liv har mening, jag hjälper folk genom att vara annorlunda. Men den jag var är död, idag är jag en medmänniska mera än en individ.. Inget lidande - inget dukkha, jag lever här för människorna nu. Skulle reinkarnation hända skulle jag föredra att fortsätta leva hos människor än i himlen/nirvana. Fick jag välja vid domedagen mellan himmel och helvete skulle jag välja helvetet för att hjälpa folk.
Jag tror väl att människan är en sökande individ, jag har själv varit det hela livet fram till dess att jag fann svaret på frågorna var. Så.. ja fann svaret till slut. Men jag har ingen aning om vad svaret var! Enda ja vet är att jag kan aldrig gå tillbaka. Jag är en ny människa, jag är en annorlunda människa. Jag är ingen sökande individ, jag är en vetande individ. Men vad vet jag? Jag vet inte!! Jag vet bara att jag inte söker för jag vet....
Så har livet förändrats? Nej, men jag har förändrats. Så rekommenderar jag att man söker? Nej inte genom droger och självplågeri för de ger bara problem.
Människan vill veta, egentligen det enda människan vill veta tror jag är sanningen om saker. Vad händer när vi dör osv, allt oförståeligt. Allt går faktiskt att förstå! Men är det värt det? Nej, lägg tiden på att leva istället för att söka så får man ut mer av livet i form av livskvalité.
Frågan är om jag har livskvalité nu. Att leva i paradiset kring de som lever i dukkha är intressant. Mitt liv har mening, jag hjälper folk genom att vara annorlunda. Men den jag var är död, idag är jag en medmänniska mera än en individ.. Inget lidande - inget dukkha, jag lever här för människorna nu. Skulle reinkarnation hända skulle jag föredra att fortsätta leva hos människor än i himlen/nirvana. Fick jag välja vid domedagen mellan himmel och helvete skulle jag välja helvetet för att hjälpa folk.