"Allt man företar sig svarar till ett visst behov man har."
Stämmer det?
Vad lägger vi i ordet "man" här?
Hur når man genuinitet i sitt handlande, om allt man gör svarar mot ett behov?
Genuinitet
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Jag fattar som inte varför det skulle vara ett problem. Skulle något vara mer "genuint" om vi inte hade behov av att göra det? Om det liksom bara vara ett fullkomligt irrationellt infall, som man inte ens i efterhand kan finna någon motivering till. Skulle det vara mer "genuint" då? Eller missar jag nåt väsentligt med din fundering här?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Avantgardet skrev:Jag fattar som inte varför det skulle vara ett problem. Skulle något vara mer "genuint" om vi inte hade behov av att göra det? Om det liksom bara vara ett fullkomligt irrationellt infall, som man inte ens i efterhand kan finna någon motivering till. Skulle det vara mer "genuint" då? Eller missar jag nåt väsentligt med din fundering här?
Skulle något vara mer fritt för att vi saknar skäl, inte hade behov, till det?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Avantgardet
Fast nu var ju frågan "genuiniteten" och inte friheten, men visst, point taken, och håller ju helt med dig i ditt ironiserande tonfall. När det gäller friheten säger jag nog att den enda frihet vi har är vetskapen om det nödvändiga.
yy, vad är egentligen problemet? Spelar det så stor roll, går det inte bara ta skiten med en klackspark?
yy, vad är egentligen problemet? Spelar det så stor roll, går det inte bara ta skiten med en klackspark?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Re: Genuinitet
yy skrev:"Allt man företar sig svarar till ett visst behov man har."
Stämmer det?
Vad lägger vi i ordet "man" här?
Hur når man genuinitet i sitt handlande, om allt man gör svarar mot ett behov?
Vad menar du med genuinitet?
Mig fattar nada. Vad är det för genuinitet om det inte svarar mot ett behov, vare sig hos en själv eller andra? Man gör det det bara därför att? Imponera på andra att man vågar? Impa på sig själv? Pissa på ett elstängsel?
Hugamej!
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza