Resor i tiden

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 dec 2009 20:08

Håller helt med er båda två. Men nog är det så att det för en själv är enklast om man låter bli att lägga sig i och bara flyter med strömmen. Men det är inte rätt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 23 dec 2009 20:24

Om jag fattar krökt rymd rätt skulle man kunna med lite tur kunna komma i ett läge där planeter och solar krökte ljuset så att vi skulle kunna få tillbaka ljuset som varit ute och farit några ljusår. Då kunde man se vad som hänt förut.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 23 dec 2009 23:29

"Varje slav under sin last har en tyrann till herre."
DEN ENDA SANNINGEN ÄR DEN TOTALA OVISSHETEN; EN SANNOLIKHET SOM INTE UTESLUTER NÅGON MÖJLIGHET!

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 24 dec 2009 15:18

Finns mycket man skulle vilja ändra på här i världen. Jag motsätter mig mycket och allt man motsätter sig kommer emot en , slängs i ansiktet på en hela tiden. Väldigt irriterande. Så vad göra?
Acceptera att det är så men arbeta ändå för de förändringar man vill se. Man kan aldrig få någon annan att ändra på sig rent praktiskt men däremot kan man så frön till insikt och därav får man en beteendeförändring.
Tror vi angriper problem från fel håll. Stridsbenägna går vi ut i världen och försöker ändra den. Lönlöst.
Lösningen finns någon annanstans.
To attain knowledge add something every day....
...to attain wisdom remove something every day

Man kan inte få allt...;)

Oblivion

Inläggav Oblivion » 24 dec 2009 22:10

Anders skrev:Om jag fattar krökt rymd rätt skulle man kunna med lite tur kunna komma i ett läge där planeter och solar krökte ljuset så att vi skulle kunna få tillbaka ljuset som varit ute och farit några ljusår. Då kunde man se vad som hänt förut.

Ursäkta min okunskap, men är inte det bara en variation av effekten som vi stöter på jämt då vi utforskar natthimlen från jorden? Eller menar du att ljusets extra färd genom rymden pga planeternas/solarnas krökning av ljuset (vilket skulle kunna resultera i ett "studsande" av ljuset mellan himlakropparna) har mer att göra med tidsresande än den vanliga tidsförskjutningen vi jämt utsätts för när vi betraktar natthimlen?
Jag försöker inte rätta dig (jag vet inte svaret, så det vore ju dumt) utan undrar av nyfikenhet.

Oblivion

Inläggav Oblivion » 26 dec 2009 18:08

Samma effekt (att kunna se tillbaka i tiden pga "omstyrt" ljus) tycker jag borde kunna ske enbart med planeternas/solarnas krökning av ljuset utan hjälp av den krökta rymden.

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 08 feb 2010 18:24

Jag vet inte huruvida ljuset kan böjas eller studsas tillbaka till jorden så att vi ser dåtiden, men i princip kan man se saker som tillhörde dåtiden; ponera att man kan färdas snabbare än ljuset ut i rymden med ett och tittar tillbaka mot jorden i ett superteleskop.
Vissa påstår att om man uppfinner en maskin som kan färdas snabbare än ljuset kan man resa tillbaka till dåtiden, fast man kommer ju inte direkt befinna sig där, och man kan ju knappast påverka nuet genom att titta på det.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 11 feb 2010 18:53

[quote"So it is with mathematics, which would certainly not have originated if it had been known from the beginning that there is no exactly straight line in nature, no real circle, no absolute measure" - F.Nietzsche[/quote]

Tur då att människan har utgått från att dessa faktiskt fanns...

Justin Case

Inläggav Justin Case » 11 feb 2010 22:04

Logos skrev:Rent konkret skulle det ju handla om att "hoppa över" en serie rörelser som man förutsätter "egentligen" skulle behövas för att världen skulle kunna befinna sig i ett visst "läge". Men eftersom dessa rörelser iom tidsresan uppenbarligen inte var nödvändiga så har man ju egentligen inte gjort någonting...

Du skriver "eftersom dessa rörelser iom tidsresan uppenbarligen inte var nödvändiga". Jag vill tvärtom påstå att en genomförd tidsresa till den framtid som "dessa rörelser" gett upphov till innebär att "dessa rörelser" var nödvändiga (de rörelser som gav upphov till det som man med sin tidsresa reste till). Människor måste t.ex. komma att kolonisera mars för att det ska finnas [en framtid där människor koloniserat mars] att resa till, för tidsresenären. Annars är det ju inte en tidsresa vi pratar om.

Användarvisningsbild
swenee

Inläggav swenee » 15 jun 2010 14:53

Så hittills har ni konstaterat att : man kan inte resa i tiden för att det existerar bara "en" tid vår, det finns varken förflutet eller framtid. Det betyder ju att tiden måste byggas upp "korn för korn", men hur är det då med gravitationen och hastigheten. Tiden kröks ju beroende på hur snabbt man färdas (jag förhåller mig till jordens tid) och beroende på gravitation,(tiden går snabbare för huvudet en för fötterna, inte mycket men lite). Så om tiden skulle byggas upp korn för korn så skulle ju vissa platser tex svarta hål ligga efter i tiden, ett förtydligande på det vi skulle leva i "samma tid" men det svarta hålet skulle inte ha levt lika länge.  8)
tankar?
kritik?
eller är jag het ute och cyklar.
vi existerar. eller?...

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 jun 2010 15:27

Testa och se på gravitation som lägger ett större avstånd i samma rymd. Då finns inget sådant problem som det du beskriver.

Om vi inte erkänner tid som en dimension, dvs något som världen sträcker ut sig i, utan istället tar tiden som en del av världen så blir det inte fråga om "yngre" regioner i tex svarta hål. Det blir fråga om regioner i världen där relationerna mellan världens uppbyggnad inte sker lika frekvent.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 jun 2010 15:28

Om ett svart hål är tillräckligt stort, så bör tiden i det närmaste stå still i dess centrum, så därav kan man dra slutsatsen att om man kunde färdas tillräckligt snabbt, med tillräckligt snabbt avses endast att färdas så fort att man ej dras in i det svarta hålet, runt ett svart hål alltså i en omloppsbana, så får man tiden att gå långsammare för dem i farkosten, ergo en tidsresa. Men detsamma går teoretiskt att genomföra om man kan färdas nästan lika snabbt som ljuset, för ju närmare ljusets hastighet desto långsammare går tiden ombord farkosten.
Att sakta ned tiden är alltså möjligt under vissa förhållanden, men den teknik som skulle behövas för detta finns inte än.

I mikrokosmos, finns det förmodligen, många antaganden blir det, pyttesmå naturliga maskhål, som är en slags tidstunnlar. Tidsparadoxer däremot, lär vara en fysikalisk omöjlighet, därav kan ingen någonsin färdas bakåt i tiden då den alltid går framåt, även om den nu saktas ned under vissa förhållanden.

Användarvisningsbild
swenee

Inläggav swenee » 16 jun 2010 12:13

Först vill jag bara tacka för svaren jag trodde att jag skulle få vänta typ en monad och sedan kanske få ett. :)

Jag läste artikeln om det super svarta hålet, ja om all massa skulle vara samlad på samma punkt så skulle tiden kanske stå still. Ett problem då skulle ju vara att inget skulle ju kunna hända, eller?.
Angående själva tidsresan så allt är relativt det är grunden. När man då ligger i omloppsbanan runt det svarta hålet så skulle "våran" tid gå långsammare om man jämförde den med jordens tid. När man sedan kommer ut ur denna tid och in i den "vanliga" skulle det betyda att vi har levt i relativt kortare liv en våran tvilling bror.

Om vi nu skulle göra samma sak omvänt, istället för att stå påverkad av gravitation och färdas snabbt så flyttar vi oss till en plats som är helt opåverkad av gravitation och sedan ställer vi oss helt still. När vi således kommer tillbaks till tvillingbrodern så är vi äldre en honom (tids resa).

Så som jag lagt upp det nu så är tid inte en egen dimension utan integrerad i rummet. Dock för att teorin med det super svarta hålet ska fungera behöver antingen tiden vara en dimension eller så står tiden inte stilla när även all massa är samlad på en punkt (fortfarande möjligt att den står stilla om man åker i ljusets hastighet in i det svarta hålet).

Tidparadoxer som du sa är inte möjligt i denna teorin för samma atom kan inte vara på två olika ställen samtidigt. eller?
Trots detta vet vi faktiskt inte om tiden är linjär.
vi existerar. eller?...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 jun 2010 00:29

Vi kan ju tänka oss att när partiklar färdas i ljusets hastighet, så kan en del medbärande "information om partikeln", gå utanför tid och rumsdimensionen, vilket skulle innebära att avstånd där alls inte finns, allt informationsutbyte partiklarna emellan sker alltså direkt eftersom allt däri ändå befinner sig i en nollpunkt, lite utanför pappret så att säga och att allt utanför pappret är en endaste punkt där tid inte ens kan mätas då tid kräver bredd, längd och höjd för att impliceras och därmed förstås.

Användarvisningsbild
swenee

Inläggav swenee » 18 jun 2010 23:48

"så kan en del medbärande "information om partikeln", "
Förklara information?

Så du tänket att när man kommer upp i ljusets hastighet så är man överallt i hela universum, om man är överallt så existerar inte de 3dimensionerna därför kan man inte relatera tid till något?
Tänker du också att det skulle i så fall vara den 4de dimensionen och eftersom allt som färdas i ljusets hastighet är överallt så är allt på samma plats (subrymd ?). Om vi skulle måla upp detta så föreställer vi oss ett papper (universum) och överallt utanför så är den fjärde dimensionen i "subrymden" så existerar inte heller de 3dimensionena, subrymden kanske rent av avgränsar oss till ett parallellt universum.
Detta är en rätt bra avbildning av universum för oavsett hur man gör så kommer den 4de dimensionen alltid att vara överallt på pappret.
vi existerar. eller?...

Återgå till "Filosofi"