För nån månad sen skapade Craig Venter, världens kanske främsta vetenskapsman inom genteknologi, den första livsformen som innehöll nyskapade gener med information som inte är till bakteriens egen nytta, utan enbart för att innehålla information som är av värde för oss människor. Huruvida detta är nytt liv, kan vi låta bli att diskutera, då jag redan har skapat en tråd om det under titeln "Människan är nu Gud". Men även ifall den bakterie som Craig skapade inte är en ny livsform, så innehåller den ändå DNA gener som är skapta för att tydas av människor. Han, och hans team, har nämligen skapat gener med information i, så som ett komplett alfabet, för att andra skall kunna tyda hur man ska läsa resten av informationen, samt namnen på alla i hans team som skapade livsformen, tre fraser som är relaterade till skapelse och liv, samt en webadress man kan maila till ifall man lyckas knäcka koden och läsa informationen. Detta ger mig inspiration till mycket filosofi!
Tänk om denna livsform klarar av att ta sig ut i naturen och överleva där. Låt säga att den inte är destruktiv på något sätt, utan existerar i fullständig harmoni med allt annat liv. Tänk sedan vidare på ifall människan utrotar sig själv, antingen genom framtida genteknologisk krigsföring, atombombning eller överpopulation, så att människan inte längre existerar. Det återstående livet kan då fortsätta existera och utvecklas, och en annan art skulle kunna, efter många miljoner år, finna medvetande och börja undersöka annat liv. När de då väl stöter på ättlingarna av Craigs skapta bakterier, och lyckas läsa den information som står i dess gener...filosofiernas gränser brister här för att underdriva!
Men allt detta är i framtiden. Men tänkt om vi idag finner en livsform på denna planet, och upptäcker att några gener den har innehåller information som lyder:
"Hej hej där. Öhm, jag ville bara säga att jag har skapat livet. Okej, så tänk på det där ett tag...ja just det, försök att inte döda varandra för mycket...och om ni lyckas överleva några miljoner år till kanske jag kommer tillbaka för kaffe och kaka. Ja, det var väl allt jag ville säga just nu...så vi ses...kanske"
Självfallet är jag lite humoristisk om detta, men grundtanken är dock seriös. Om vi skulle hitta ett tydligt meddelande i någon livsforms gener, som är ett erkännande från en skapande Gud, vore det då inte ett obestridligt bevis på Guds existens?
Detta är naturligtvis begränsat till min egen fantasi, och jag kan missa andra möjligheter. Finns det andra saker som skulle kunna vara obestridliga bevis på en skapande Guds existens? Isåfall vad och hur?
Kanske en mycket tyngre fråga är: Om du vore en stenhård Ateist...vad skulle krävas för att du skulle bli stenhårt troende på existensen av en skapande Gud? Och snälla, svara inte "inget" för det ger ingen näring till den filosofiska debatten