De som hävdar att allt är relativt har givetvis rätt – alla kunskaper, alla uppfattningar, alla omdömen är givetvis alltid våra egna. På så vis blir det ett fullständigt trivialt påstående att hävda att något ”är relativt”. Klart det är! Relativt till var och en av oss – eller relativt till oss alla gemensamt.
Fortsättningen på detta självklara påstående kan man läsa på: http://maxexhact.wordpress.com/2010/08/ ... -relativt/
Allt är inte relativt!
Moderator: Moderatorgruppen
Allt är inte relativt!
Si vis pacem, para bellum
- freddemalte
Re: Allt är inte relativt!
Så i korta ordalag kan man då sammanfatta det du säger med att fenomenologin är relativ men ontologin är icke-relativ? Japp, det låter rimilgt både ur common-sens-perpektiv och ur allmän logik etc. Men du skriver även, något i stil med, att det är omöjligt att "din katt ligger i ditt knä och spinner samtidigt som den inte ligger i ditt knä och spinner"- a prior. Men den slutsatsen baserar väl sig i sin tur fenomenologi, intellekt, erfarenheter etc? Jag håller med om att det för mig, personligen, är omöjligt att konstruera en hållbar teori för hur en katt ska kunna vara på en plats och samtidigt inte vara där. En sk motsägelse alltså. Men betyder det med nödvändighet att det de facto är omöjligt?maxexhact skrev:De som hävdar att allt är relativt har givetvis rätt – alla kunskaper, alla uppfattningar, alla omdömen är givetvis alltid våra egna. På så vis blir det ett fullständigt trivialt påstående att hävda att något ”är relativt”. Klart det är! Relativt till var och en av oss – eller relativt till oss alla gemensamt. Fortsättningen på detta självklara påstående kan man läsa på: http://maxexhact.wordpress.com/2010/08/ ... -relativt/
Fredrik
PS. Trevlig blogg! DS.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
freddemalte skrev:Jag håller med om att det för mig, personligen, är omöjligt att konstruera en hållbar teori för hur en katt ska kunna vara på en plats och samtidigt inte vara där. En sk motsägelse alltså. Men betyder det med nödvändighet att det de facto är omöjligt?
Ja, jag skulle tro att det är omöjligt! Förvisso uppstår (vad jag kan förstå) problemet inom kvantfysiken med oscillerande instabila partiklar/vågrörelser – men dessa är ju (så vitt jag kan förstå) också enbart tolkningar av olika mätresultat. Se för övrigt mitt inlägg: http://maxexhact.wordpress.com/2010/03/ ... attningar/ Och då speciellt Herakleitos skruv!
mvh
Max Kern
- freddemalte
maxexhact skrev:freddemalte skrev:Jag håller med om att det för mig, personligen, är omöjligt att konstruera en hållbar teori för hur en katt ska kunna vara på en plats och samtidigt inte vara där. En sk motsägelse alltså. Men betyder det med nödvändighet att det de facto är omöjligt?
Ja, jag skulle tro att det är omöjligt! Förvisso uppstår (vad jag kan förstå) problemet inom kvantfysiken med oscillerande instabila partiklar/vågrörelser – men dessa är ju (så vitt jag kan förstå) också enbart tolkningar av olika mätresultat. Se för övrigt mitt inlägg: http://maxexhact.wordpress.com/2010/03/ ... attningar/ Och då speciellt Herakleitos skruv!
mvh
Max Kern
Tack för ett både snabbt och givande svar! Jo inom kvantfysiken och kvantmekaniken finns det mycket! Helt sant. Och vad som de facto är riktigt där är väl ännu mer lurigt än den vanlig makrovärldens problemställningar etc. Men jag avsåg egentligen inte det. Ty den typen av osäkerhetsparamterar är en sak, men du skriver ju att din katt, de facto inte kan "både ligga i ditt knä och inte göra det" samtidigt! Det är just detta jag avser! Vad är det som säger att vår begreppsvärld stämmer överens med hur saker och ting ligger till? Visst, vi kan inta den naiva realistens position, eller som jag tidigare skrev, common-sense-positionen etc. Och därur dra slutsatsen att den värld vi ser, så som vi ser den är den värld som är. Thats it! Och i den värld vi ser, kan vi inte se några sådana fenomen likt "bevittnade motsägelser" etc. Men det verkar ju råda en viss osäkerhet angående hur världen är beskaffad om man dels läser filosofi- och idéhistoriens alla frågeställningar och diskussioner i ämnet (metafysiken), dels funderar på det själv utifrån olika perspektiv. Så min fråga är egentligen:
Räcker vårt intellekt, vårt tänkande, vår fantasi, fenomenologin, våra sinnen, vår kreativitet, vår logik och alla andra liknande företeelse till att beskriva världen sådan som den faktiskt är ELLER är det så världen faktiskt är - så som vi beskriver den och uppfattar den. Ty om det är det sistnämnd, ja då kan uppenbarligen inte en katt vara på ett ställe och inte vara där samtidigt, men är det det förstnämnda som gäller, ja då är ju inte den saken helt utredd ännu?
Fredrik
freddemalte skrev:Så min fråga är egentligen:
Räcker vårt intellekt, vårt tänkande, vår fantasi, fenomenologin, våra sinnen, vår kreativitet, vår logik och alla andra liknande företeelse till att beskriva världen sådan som den faktiskt är Fredrik
Jag skulle, utifrån mitt sätt att förstå det hela, svara ett ganska bestämt "nej" på denna fråga.
freddemalte skrev:ELLER är det så världen faktiskt är - så som vi beskriver den och uppfattar den.
Jag skulle, utifrån mitt sätt att förstå det hela, svara ett ganska bestämt "nej" även på denna fråga.
freddemalte skrev:Ty om det är det sistnämnd, ja då kan uppenbarligen inte en katt vara på ett ställe och inte vara där samtidigt, men är det det förstnämnda som gäller, ja då är ju inte den saken helt utredd ännu?
Med mina två "Nej" blir ju i varje fall frågan tämligen utredd. Jag förstår dock nog inte riktigt hur du kom fram till att jämföra och motställa de två olika möjligheterna – som om när en skulle vara riktig så skulle den andra vara fel och vice versa.
Innan jag tänker vidare på detta kanske du skulle vilja tydliggöra – så att jag inte irrar i väg i fel tankeriktning!
- freddemalte
Ok, jag ska förklara så gott jag kan:maxexhact skrev:freddemalte skrev:Så min fråga är egentligen:
Räcker vårt intellekt, vårt tänkande, vår fantasi, fenomenologin, våra sinnen, vår kreativitet, vår logik och alla andra liknande företeelse till att beskriva världen sådan som den faktiskt är Fredrik
Jag skulle, utifrån mitt sätt att förstå det hela, svara ett ganska bestämt "nej" på denna fråga.freddemalte skrev:ELLER är det så världen faktiskt är - så som vi beskriver den och uppfattar den.
Jag skulle, utifrån mitt sätt att förstå det hela, svara ett ganska bestämt "nej" även på denna fråga.freddemalte skrev:Ty om det är det sistnämnd, ja då kan uppenbarligen inte en katt vara på ett ställe och inte vara där samtidigt, men är det det förstnämnda som gäller, ja då är ju inte den saken helt utredd ännu?
Med mina två "Nej" blir ju i varje fall frågan tämligen utredd. Jag förstår dock nog inte riktigt hur du kom fram till att jämföra och motställa de två olika möjligheterna – som om när en skulle vara riktig så skulle den andra vara fel och vice versa.
Innan jag tänker vidare på detta kanske du skulle vilja tydliggöra – så att jag inte irrar i väg i fel tankeriktning!
Du skriver på din blogg att din katt inte kan vara i ditt knä samtidigt som den inte är i ditt knä! Enklare uttryck säger du att motsägelser inte per definition kan existera? Eftersom vi inte erfar några sådana motsägelser och inte ens kan tänka oss in i hur de skulle vara konfigurerad så blir ju resonemanget på följande sätt.
1. Om världen är det vi upplever och erfar jag då existerar inga motsägelser!
2. Om världen inte fullt ut visar sig för oss utan vi ser enbart en del av den, ja då är det ju inte fullt utrett om motsägelser är en omöjlighet.
Så dina två Nej pekar mot att du tror att det finns en värld som är på ett visst sätt, en objektivt sann värld. Denna lever vi i och vi våra sinnen, erfarenheter och vårt tänkande upplever vi aspekter av denna värld, dock inte allt. Så i glappet mellan det vi erfar och det somär torde det ju då kunna vara så att det finns plats för det vi kallar för motsägelser?
Fredrik
maxexhact skrev:De som hävdar att allt är relativt har givetvis rätt – alla kunskaper, alla uppfattningar, alla omdömen är givetvis alltid våra egna. På så vis blir det ett fullständigt trivialt påstående att hävda att något ”är relativt”. Klart det är! Relativt till var och en av oss – eller relativt till oss alla gemensamt.
Fortsättningen på detta självklara påstående kan man läsa på: http://maxexhact.wordpress.com/2010/08/ ... -relativt/
det relativa är specifikt för varje observatör, alltså unikt, och inget som kan påklistras andra. . . .
det absoluta är däremot gemensamt, och allmän-giltligt för alla observatörer. . . .