finns det några bevis att allt är ett?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 09 nov 2010 12:17

nuddle skrev:
freddemalte skrev:
nuddle skrev:en absolut frivilja innebär att man kan agerar hur man vill utan några konsekvenser.....

vilket också innebär att man skulle VÄLJA vad man vill....

översatt i att en GUD skulle inneha absolut frivilja,,, innebär detta att denne GUD skulle kunna göra sig själv ELAK när som helst, eller SNÄLL när som helst,,,
Inte utan konsekvänser, men utan oönskade konsekvenser!

Vänligen

Fredrik

skulle du kunna förklara vad du menar med OÖNSKADE konsekvenser???
Hummmm, jag läste ditt inlägg lite slarvigt. Sorry! Missade det där med Gud. Oj, då vet jag inte eftersom jag inte har koll på idén om Gud. I övrigt avsåg jag att en fri vilja inte nödvändigtvis är fri från konsekvenser, utan enbart fri från oönskade konsekvenser (oönskad = det man inte vill).

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Justin Case

Re: finns det några bevis att allt är ett?

Inläggav Justin Case » 09 nov 2010 22:45

freddemalte skrev:Ok Justin, då förstår jag vad du menar. Det verkar som att du inte tar hänsyn till att det faktiskt finns än minst lika stor sannolikhet att, dels du har misstolkat hur "sannolikhet" som fenomen kan appliceras på denna typ av slutledning,

Vad talar för att sannolikheten för det är minst lika stor?

dels "processerna i världen" (om några sådana finns). Om jag tar en citron och lägger den i en vanlig skål i ett helt vanligt rum hemma hos mig och så frågar jag min dotter vad hon tror om "citronens framtid". Ja då kan jag få en hel del intressanta svar (antar jag) i still med "den ligger bara kvar" eller "den kanske hoppar iväg" men hon kommer troligtvis inte att svara: "redan nu har en förruttnelseprocess startat som har sin grund i olika molekylära processer inne i citronen och tillika vissa bakteriers konsumtion av sockerarter och andra ämnen i citronen. Vidare utsätts citronens skal för extern påverkan som gör att även detta kommer att gulna etc". Så vad är poängen med detta, jo hon kan inte se processerna direkt, de måste man studera över tid etc. Så till min fråga till dig Justin; Vad är det som får dig att tro att universum håller sig konstant i "samma skick" över tid? Varför har du inte räknat på sannolikheten att subatomära partiklar i universum kanske genomgår en förändring (kalla det omvandling, sönderfall eller vad du vill), istället för att de skulle vara "eviga legobitar som åter igen råkar hamna i samma position som nu" eller för den delen "eviga legobitar som kan hamna i vilken position som helst över tid"?

Att hela universum någonsin (inom ändlig tidsrymd från nu) skulle genomgå en sådan förändring finner jag oändligt osannolikt. Den förändring du pratar om är kanske fysiskt möjlig och äger i så fall förmodligen rum någonstans, men i så fall bara i delar av universum, liksom t.ex. fenomenen liv, förälskelse, kraftiga magnetfält, trianglar, diskussioner, svarta hål, dödlig radioaktiv strålning, etc vart och ett bara finns i delar av universum. Vad man än tänker ut för föremål eller fenomen, tycks det endast finnas i delar av universum, inte i hela universum. Nämn ett slumpmässigt fenomen vi kan observera, och sannolikheten är oändligt nära noll för att just det fenomenet någonsin kommer att fylla hela universum för att aldrig upphöra att uppta hela universum (så att inget annat fenomen någonsin därefter kan uppta någon del av universum). Man kan likna det vid att sannolikheten vore oändligt nära noll för att en given slumpmässigt utvald tävlande i en tävling med oändligt många deltagare skulle vinna tävlingen och döda alla andra tävlande. Med tanke på detta tycks det mig om möjligt ännu mer osannolikt att ett godtyckligt utvalt hypotetiskt fenomen vi inte ens observerat - som det du spekulerar i: att subatomära partiklar genomgår en förändring (som jag antar att du tänker dig vore oåterkallelig och skulle komma att döda eller för alltid omöjliggöra liv för människor inom ändlig tid, så att jag har fel att vi har evigt liv) - skulle bryta mot den hittills till synes undantagslösa "regeln" att varje tänkbart fenomen bara finns i (eller sprids till och därefter för alltid kommer att fylla) delar av universum, inte hela universum.

Det universum som är fallet enligt mitt spelteoribevis för att universum är så oändligt stort som något kan tänkas vara (och större ändå), det är så stort att allt som kan tänkas finnas/ske i ett universum måste finnas/ske i det (det ingår implicit i definitionen av dess "groteska" storlek). Därmed ryms oundvikligen både sådana subatomära förändringar du pratar om och områden där sådana subatomära förändringar inte sker, samt att det alltid kommer att finnas områden (oändligt stora och oändligt många) där sådana inte sker, liksom det även alltid kommer att finnas områden (oändligt stora och oändligt många) där sådana sker. Om ett universum inte rymmer (bland annat) båda dessa två saker, är det inte tillräckligt stort för att vara rimligt sannolikt, givet mitt spelteoribevis för att universum är så oändligt stort och innehållsrikt som något kan tänkas vara (och större ändå).

Jag säger: Det finns oändligt mycket A i universum.
Du frågar: Tänk om A förvandlas till B med tiden?
Jag svarar: Om A kan förvandlas till B, gör det det - på sina håll, och stundom. Och på sina håll inte, och stundom inte. På sina håll, och stundom, förvandlas kanske även B till A. Och tillbaka igen, på sina håll och stundom. Och så vidare utan ände. Med tanke på att vi observerat fenomenet "A förblir A" under åtminstone "en liten stund i sträck", kommer detta att upprepas oändligt många gånger i framtiden, så att A aldrig upphör, för gott på alla platser i universum, med att förbli A "åtminstone en liten stund till i sträck".

Det enda som inte finns i universum är sådant som inte ens skulle kunna finnas i ett universum. Ett exempel på något jag inte tror finns i universum vore: 'en oändligt superbautavärstagigantisk stenbumling som alltid varit, alltid är och alltid kommer att vara exakt lika stor som "mitt" universum, och som alltså fyller det helt och hållet, och som därmed i all evighet omöjliggör existensen för t.ex. galaxer, solsystem, människor, tankar, känslor etc'. Likaså kan det inte heller finnas en [så stor minus en kubiknanometer] stor stenbumling, eller två hälften så stora stenbumlingar, etc. Det går teoretiskt, genom fortsatt referering till storleken på universum, att tänka ut oändligt många saker som inte kan finnas i universum, men det går att tänka sig oändligt många gånger fler saker som måste finnas i det.

Jag förstår ditt sannolikhetsresonemang (allt går väl att räkna på) men frågan är hur stor sannolikheten är att du (eller den som räknar på det) lyckas ta med alla nödvändiga parametrar för att få fram "rätt" sannolikhet?

Tja... 80% kanske. Jag är idel öra om någon kan visa mig en parameter jag inte tänkt på.

(Vad jag menar med 80% är att jag är 80% säker på att mitt resonemang ger att vi garanterat har evigt liv, inte att mitt resonemang ger att vi med endast 80% sannolikhet har evigt liv.)

Visst kan man tänka sig att det finns sannolikheter för precis vad som helst. Det borde väl även finnas en sannolikhet att välden inte är uttänkt av något större? Hur väger du den sannolikheten mot att det finns en sannolikhet att välden är konstruerad av något större etc?

Om du med "uttänkt" menar att världen skulle vara uttänkt i betydelsen designad, skapad, av någon:
Världen är väl per definition allt som finns, och den där "något större" som skulle ha tänkt ut världen utgjorde alltså (om han tänkte ut världen och alltså själv fanns innan världen fanns) själv en värld redan innan han tänkte ut världen, alltså fanns en värld redan innan den där "något större" som du pratar om "tänkte ut världen". Alltså var det inte han som tänkte ut världen. Vad jag kan se slår det där knut på sig själv, så jag vet inte hur jag ska förstå din fråga.

Om du menar att världen skulle vara uttänkt i betydelsen heltäckande analyserad, när den väl redan finns:
Då pratar du om en allvetande varelse. Men som jag redan visat kan det inte finnas något sådant som en allvetande varelser. Det går aldrig att utesluta att det inte finns något för en själv okänt utanför den del av universum man kontrollerar, hur mycket av universum man än kontrollerar. Om man så tycker sig kontrollera hela universum, kan man ändå aldrig utesluta att det trots allt inte är hela universum, det kan alltid finnas ännu mer utanför ens räckvidd - liksom Alef0 överträffas av Alef1, som överträffas av Alef2, som överträffas av Alef3 osv utan ände.

(Jag hade egentligen för mycket annat att göra för att hinna skriva det här inlägget, men jag kunde bara inte hålla mig. :-) )

Ungkarl

Inläggav Ungkarl » 11 nov 2010 20:01

nuddle skrev:jag har baserat hela mitt liv den senaste tiden på denna premiss, nämligen att allt skulle vara ETT

men finns det några bevis för detta?

Det går att bevisa att det bara finns en verklighet, om det var det du menade med frågan.

Börja med premissen att endast den erfarna verkligheten kan sägas vara verklig: dvs tankar och iaktagelser.

Låt oss kalla den iaktagna och tänkta verkligheten (denna) för V1. Låt säga att någon sedan påstod att det finns en annan, alternativ verklighet (V2):

V1 V2

(verklighet 1 verklighet 2)

Men om V2 består av tankar eller iaktagelser, då är den definitionsmässigt en del av V1.

Hur många verkligheter du än tillägger:

V1 V2 V3 V4 V5 osv

Så passar de in under V1, i den mån de är verkliga.

I verklighetsteori kan det därmed bara finnas en verklighet, nämligen V1.

Rorschach

Inläggav Rorschach » 11 nov 2010 20:22

Justin Case skrev: Men som jag redan visat kan det inte finnas något sådant som en allvetande varelser.

Var kan man hitta detta?

Användarvisningsbild
attica

Inläggav attica » 12 nov 2010 01:52

nuddle skrev:jag har baserat hela mitt liv den senaste tiden på denna premiss, nämligen att allt skulle vara ETT
men finns det några bevis för detta?
jag har inte försökt bevisa detta för mig själv utan bara valt att tro på det, men går detta att bevisa?

Finns det en verklighet bortom verkligheten?
Finns det en objektiv verklighet eller upplever vi den endast subjektivt?

Det finns en del teoretisk fysik som flirtar med idén om en monistisk verklighet.
Nämligen att allt på ett fundamentalt plan är en substans som genom vår
sinnesapparat (hjärna+nervsystem) ger en begränsad och subjektiv upplevelse.

Men går detta att bevisa?

Premiss 1: Inget medvetande finnas utan existens
Premiss 2: Existens kan inte identifieras utan medvetande.

Existens är primärt och medvetandet är sekundärt.
Medvetandet är fakulteten som uppfattar och identifierar existensen.
Alltså kan man hävda att existens är primärt, att medvetande kräver existens
och att det inte kan finnas medvetande utan existens.

Oavsett om det finns någon underliggande "helhet" är den inte beroende av
medvetandet - då medvetandet endast är beroende av det existerande.

Det intressanta är givetvis vad som kan tänkas existera om inget medvetande
är närvarande och upplever det.

Löser man ut medvetandet från existensen - vad finner man då?
Det blir en paradox - då själva letandet kräver ett medvetande

Jag ser ingen svar - allt bryter ihop och blir meningslöst ungefär här.

Så nej, nuddle - jag ser inget svar på din fråga.
create yourself.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 12 nov 2010 02:07

attica

vem har sagt att det finns någon sanning i logiken?

kanske någon galning som aldrig fick ett skjut
kanske einstein
kanske en fågel
kanske mother theresa från himlen
kanske min mamma
kanske din mamma
kanske matematik läraren

kan du ge mig ett svar?

Användarvisningsbild
attica

Inläggav attica » 12 nov 2010 03:44

nuddle skrev:attica

kan du ge mig ett svar?

Svaret på frågan är frågan själv i detta fall.
create yourself.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 12 nov 2010 03:46

attica skrev:

kan du ge mig ett svar?

hur kan vi veta detta?

Användarvisningsbild
attica

Inläggav attica » 12 nov 2010 03:48

nuddle skrev:
attica skrev:

kan du ge mig ett svar?

hur kan vi veta detta?

För att det är nonsens.
create yourself.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 12 nov 2010 04:02

För att det är nonsens.

skriver attica

hur kan vi veta att det är nonsens, uttöver att du säger att det är nonsens?
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
attica

Inläggav attica » 12 nov 2010 16:14

nuddle skrev:För att det är nonsens.

skriver attica

hur kan vi veta att det är nonsens, uttöver att du säger att det är nonsens?

Någonting som saknar syntax och-/eller- semantik kan betraktas som irrelevant och
fullständigt obegripligt.  

Fråga:Vem många hatten krävs för grop!
Svar: Blåval?
create yourself.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 12 nov 2010 16:18

Någonting som saknar syntax och-/eller- semantik kan betraktas som irrelevant och

skriver attica

du menar såsom påståendet att människa skulle ha en frivilja?

inom vilka ramar operar denna vilja,
eller är den obunden, ifall den är obunden,
är den inte då också ologisk?
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
attica

Inläggav attica » 12 nov 2010 17:08

nuddle skrev:Någonting som saknar syntax och-/eller- semantik kan betraktas som irrelevant och

skriver attica

du menar såsom påståendet att människa skulle ha en frivilja?

inom vilka ramar operar denna vilja,
eller är den obunden, ifall den är obunden,
är den inte då också ologisk?

Nej jag menar:

Alltså det jag säger.
create yourself.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 12 nov 2010 22:02

fullständigt obegripligt

skrev attica

ja detta stämmer, det är fullständigt obegripligt för logiken
att förstå det ologiska, för det har ingen sammanhang, inget
logiskt i sig, logiken operar inom ramar, orsak verkan, det är
därför Einstein var determinist, för han förstod sig inte på ologiska saker,
han antog därför att allt kan förstås genom logik,

Christian
Kontakt:

Inläggav Christian » 17 nov 2010 01:09

nuddle skrev:Någonting som saknar syntax och-/eller- semantik kan betraktas som irrelevant och
fullständigt obegripligt

skrev attica

ja detta stämmer, det är fullständigt obegripligt för logiken
att förstå det ologiska, för det har ingen sammanhang, inget
logiskt i sig, logiken operar inom ramar, orsak verkan, det är
därför Einstein var determinist, för han förstod sig inte på ologiska saker,
han antog därför att allt kan förstås genom logik,

Nja. Vi vill lätt begränsa uttryck genom logiken.
Och visst är det användbart inom strikt logik.
Men språket är mycket mer nyanserat än så.
Genom en intuitiv medvetenhet kan vi förstå
sådant som en dator inte kan förstå.
Vi är MER än en logisk maskin,
även om vi ibland begränsar
oss till att inte vara mer än
så.

ALLA uttryck har en mening. Även om den strikt logiska innebörden av ett uttryck blir nonsens,
så duger det inte med att nöja sig där, så som en dator gör. Som människa måste vi ha ett
större perspektiv, om vi ska kunna förstå varandra. Det är inte alla som behärskar strikt
logik, utan vissa uttrycker sig väldigt svävande, "ologiskt". Men dessa människor går
ändå att förstå! Utöka dina referensramar och acceptans för andra människors
uttryck. Allting går att förstå. Även motsatser, paradoxer, osv---

Här kommer vi in på något jag insett på senare tid,
att filosofi kan vara farligt för den mänskliga
naturen. Speciellt i de fall då vi låter oss
begränsa oss genom - just - strikt logik.

Vi måste tillåta oss att vara uttryck
även för det som en dator inte
kan uttrycka, eller förstå.

Ofta blir det alldeles för mycket text,
anser jag också, i dessa forum.

Ibland blir ett ord, eller några
få ord, mycket värdefullare,
än en hel uppsats.

Återgå till "Filosofi"