Definitioner av lycka

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Definitioner av lycka

Inläggav Algotezza » 20 aug 2014 16:59

lynx skrev:Det där diagrammet stämmer inte in på mig iallafall.

Hur ser ditt diagram ut?
Algotezza aka Algotezza

Waggho

Definitioner av lycka

Inläggav Waggho » 22 aug 2014 20:01

Waggho skrev:
Algotezza skrev:
Waggho skrev:Vad tror ni om följande enkla diagram över positiva respektive negativa känslor som en funktion av tiden de pågår?

Bild

Intressant kurva. Menar du att resp. känslor på den positiva resp. den negativa sidan är grader av samma känsla eller att de olika känslorna på resp. kurva är av helt olika slag?

Jag vill nog mena att de är av olika slag, om än besläktade. Och att alla på den övre halvan kan ingå i paraplybegreppet lycka. En del söker efter så många lyckorus som möjligt medan andra söker ett fridfullt liv i sin strävan efter lycka, och man kan nog inte säga att det ena är mer "rätt" eller mer "sann lycka" än det andra. Det handlar om preferenser, om man föredrar den höga amplituden i lyckoruset eller långvarigheten i förnöjsamheten.

En annan aspekt är ju att man aldrig skulle få för sig att klumpa ihop t ex en panikångestattack och mångårig bitterhet och kalla det "olycka" eller "olycklighet".

Sceptisk

Definitioner av lycka

Inläggav Sceptisk » 22 aug 2014 20:17

waggho

Mångårig bitterhet, varför skulle inte det vara definitionen av en olycklig människa? Panikångest är ett begrepp som jag tycker är enormt överdrivet, "panik" + "ångest"? Översatt måste det betyda hysterisk rädsa, att vara rädd för sitt liv. Det måste innebära känslan av att vara intensivt olycklig och vilja fly från att bli torterad till döds. Var någonstans i det dagliga livet kan man hitta något som kan jämställas med rädslan att bli tortyrmördad? Vissa använder begreppet när de ska hålla tal inför en folksamling. Varför är det så skrämmande för dem? Givetvis för att kraven på deras uppträdande är helt oöverensstämmande med hur de är och vad de egentligen vill.

Återgå till "Filosofi"