Anders skrev:Jag har lite svårt att se vad rätt strategi skulle kunna vara för den här tråden...
Om jag ställer frågan så här, Illusionen, har du någon ambition att få med personer i diskussionen, med gott förstånd men matematiken 30 år bakom sig( de flesta räknar inte mer än multiplikation i sin dagliga gärning)?
Det här med relativitet är ju något som förklaras med ficklampor, kastade bollar och tåg som åker, parallellt med avancerade matematiska slutsatser - som är väldigt svåra att få ihop.
Skulle det kännas vettigt för dig att försöka popularisera den här imaginära roten, som jag ser som ganska fundamental för dina resonemang. Det blir väldigt mycket att flera av oss fiskar från den kunskap vi har, och det blir lite svåröverskådligt. Jag tror det finns spännande saker i dina teorier som en som läste sin civilarmatte på 80-talet helt enkelt inte hänger med i. Tror det är svårt att utgå från någons infall på dina teorier, det måste nog utgå från dej om det skall bli vettigt, och då måste man nog popularisera. Eller så krävs det matematisk kunskap och den undrar jag hur många här har.
I och för sig var ju din trådstart här ganska omatematisk - förutom just den här komplexa roten - och det är kanske just den som gör att jag inte har förstått resonemangen. Vad skulle göra att vi närmade oss universums referens egentligen? För det är ju egentligen det du efterfrågar där?
Tack för att du visar intresse för tråden Anders.
Du är tekniker, och tycker om klassisk musik, det är en bra kombination i detta sammanhang!
Det är ett antal gånger jag övervägt att sluta skriva här på FF, men när jag ser att det är många
som läser/följer tråden har jag valt att fortsätta. Samtidigt känns det som att jag kommit till vägs ände,
då det nu mest handlar om upprepningar och förtydliganden.
Mitt yrkesverksamma liv har till stor del ägnats åt virvelströmsteknik, baserad på utnyttjandet av
elektromagnetiska fält, och deras utbredning och egenskaper.
Virvelströmsteknik handlar mycket om att mäta små avvikelser/störningar i virvelströmmarnas utbredning
på ytan som skall undersökas med avseende på defekter, som t ex sprickor.
Sprickorna stör alltså strömutbredningen, och denna störning är
KOMPLEX och olika för
skilda defekt-typer. Mitt koncept har sin upprinnelse i erfarenheter från virvelströmstekniken.
Enkelt uttryckt består givaren i en mätutrustning baserad på virvelströmsteknik av en spole som matas med
högfrekvent ström, och då, via det magnetfält som genereras, inducerar virvel-strömmarna ifråga.
Dessa strömmar koncentreras till ytan pga s k strömförträngning, som är beroende av materialets elektriska
ledningsförmåga och permeabilitet (magnetiska egenskaper).
Ju högre frekvens desto högre ström-yt-koncentration.
Den induktiva kopplingen mellan givaren och virvelströmmarna i ytan som avsöks, ger upphov till
KOMPLEXA impedansavvikelser (impedans = komplext ”motstånd”) i givarspolen. Impedansavvikelserna beskrivs via den
magnetiska ”effektiva permeabiliteten” som uppträder olika för olika frekvenser.
Detta innebär att man genom att ändra strömmens frekvens, alternativt mata spolen samtidigt med flera frekvenser,
kan
förflytta sig i givarspolens komplexa impedansdiadram.
Då olika ytdefekter ger upphov till olika impedansriktning (fas) kan man därigenom selektivt välja ut den typ av
defekt som man önskar detektera, genom att välja optimal frekvens och detekteringsfas (riktning).
Om du sedan tänker dig att givarspolen ”jordas” på olika sätt kan det liknas vid att
REFERENSEN för spolen varieras.
Det innebär att spolens impedans blir beroende av (funktion av) vald referens, ur mätsystemets perspektiv.
Här tändes ett ”ljus” som i slutänden gav uppslag till
MP och
DRP.
Det är dessa impedansavvikelser som därefter signalbehandlas via synkron detektering mm.
På sidan 40 i konceptet kommenteras t ex betydelsen av de fundamentala konstanterna
μo och
εo.
Relationen mellan dessa konstanter ingår i
DRP-växelverkan, och kan partiellt simuleras genom att
arrangera givarspolar relativt varandra och välja lämpliga referenser för dem. Det innebär att man arbetar
med olika, av varandra beroende,
KOMPLEXA konfigurationer som uppvisar
RESONANS-egenskaper,
med kännetecken liknande
DRP-växelverkan.
Jag har testat en sådan givarkonfiguration som metalldetektor, och uppnått extremt bra prestanda.
Den här beskrivna typen av erfarenhet har varit värdefull för mig när jag tog fram mitt koncept.
Det går inte att i en handvändning skaffa sig den här erfarenheten, utan det kräver tid och arbete.
Mot bakgrund av ovanstående tror jag att min udda kompetens/erfarenhet matchar dåligt mot FF-läsarnas,
och då blir det jag skriver obegripligt. Jag är m a o ”missanpassad” för uppgiften.
Min hemsida,
www.maticweb.com , kommer den närmaste tiden att tas bort för gott.
Det är min dotter som hjälper mig med den biten.
Eventuellt kommer hon att ta fram en ny hemsida, men då med annan adress än den nuvarande.
Då är det bra läge att komplettera med den "imaginära roten".
Är det något du (och andra) tycker jag ytterligare bör komplettera texten med, så är jag tacksam för förslag.
Det kan ske här på FF, men du är även välkommen med förslag via
bengtdelta@gmail.com/ Illusionen
Pax vobiscum.https://www.youtube.com/watch?v=e1JkhNOcXGo