hakkapeliitta skrev:Objektet "i sig" har knappast egenskaper, det bara är.
Men de kan ju vara/tillhöra olika kategorier, t ex däggdjur, tillhörande klassen mammalia.
Moderator: Moderatorgruppen
hakkapeliitta skrev:Objektet "i sig" har knappast egenskaper, det bara är.
Pilatus skrev:hakkapeliitta skrev:Objektet "i sig" har knappast egenskaper, det bara är.
Men de kan ju vara/tillhöra olika kategorier, t ex däggdjur, tillhörande klassen mammalia.
xion skrev:Pilatus skrev:xion skrev:Ingenting existerar förrän det har fått egenskaper av något slag.
En egenskap kan ju vara vår förvissning om att det existerar djurarter som ännu inte getts några egenskaper. Det enda vi vet är att det existerar oupptäckta arter.
Vid närmare eftertanke så tror jag att man kan säga att det endast är objekt som kan ha egenskaper.
Algotezza skrev:Ja, man kan anta vilken metafysik man vill och se vilka konsekvenser det får. När jag skriver att grunden är att Jag upplever något tar jag inte ställning vad detta upplevda något är och var det befinner sig. Det kan mycket väl vara en del av jag eller skilt från detta jag. Jag konstaterar bara att jag är en upplevare som har förmåga att uppleva något. Vad något är och var det finns kräver metafysiska antaganden. Likaså om jag är fysisk eller andlig etc. Eller vari upplevelseförmågan består, dess egenskaper.
xion skrev:xion skrev:Pilatus skrev:En egenskap kan ju vara vår förvissning om att det existerar djurarter som ännu inte getts några egenskaper.
Det enda vi vet är att det existerar oupptäckta arter.
Vid närmare eftertanke så tror jag att man kan säga att det endast är objekt som kan ha egenskaper.
Det här blev faktiskt svårt.
Bara det som vi upplever existerar för oss och kan därigenom ha egenskaper. Detta är fakta.
Om bara objekt kan ha egenskaper, hur blir det då med mig själv? Det är ju jag som upplever och därigenom är subjekt.
Om detta påstående är sant så existerar jag ju inte.
Men jag kan ju skriva ett CV om mig själv och därigenom åsätta mig själv en rad egenskaper.
Jag skriver detta CV utifrån min egen upplevelse av mig själv och ser mig därvid som objekt.
Jag blir alltså både subjekt och objekt samtidigt.
Det kanske är det här Illusionen är ute efter då han efterfrågar medvetandets referens.
Jävligt rörigt blir det i alla fall..
hakkapeliitta skrev:Egenskaper är något vi tillskriver objektet, kategorisering är en mänsklig grej.
xion skrev:xion skrev:
Bara det som vi upplever existerar för oss och kan därigenom ha egenskaper. Detta är fakta.
Om bara objekt kan ha egenskaper, hur blir det då med mig själv? Det är ju jag som upplever och därigenom är subjekt.
Men jag kan ju skriva ett CV om mig själv och därigenom åsätta mig själv en rad egenskaper. Jag skriver detta CV utifrån min egen upplevelse av mig själv och ser mig därvid som objekt. Jag blir alltså både subjekt och objekt samtidigt. Det kanske är det här Illusionen är ute efter då han efterfrågar medvetandets referens. Jävligt rörigt blir det i alla fall.
.
xion skrev:xion skrev:xion skrev:
Men jag kan ju skriva ett CV om mig själv och därigenom åsätta mig själv en rad egenskaper. Jag skriver detta CV utifrån min egen upplevelse av mig själv och ser mig därvid som objekt. Jag blir alltså både subjekt och objekt samtidigt. Det kanske är det här Illusionen är ute efter då han efterfrågar medvetandets referens. Jävligt rörigt blir det i alla fall.
.
Jag fortsätter väl min monolog.
Vi bygger ju vår verklighet utifrån upplevelsen. Där tycker jag Antic har rätt, även om pedagogiken ibland lämnar övrigt att önska.
Det vi upplever, upplever vi ju i egenskap av subjekt, både det som härrör från vårt medvetande och det som levereras av sinnesintryck.
Dessutom upplever vi oss på ett sätt objektivt. Vi blir medvetna om vårt "jag". Ett slags självmedvetenhet. Man har kunnat upptäcka att även vissa andra djur har denna förmåga. Att kunna växla mellan subjektivt och objektivt kan man se som en växelverkan, men det kanske inte var vad Illusionen menade trots allt?
Illusionen skrev: Bevisvärdet i det du skriver citat, ”Vi bygger ju vår verklighet utifrån upplevelsen”, är (enligt min åsikt)
obefintligt tills dess upplevelsen/förnimmelsen definierats och förklarats.
/ Illusionen
xion skrev:Illusionen skrev: Bevisvärdet i det du skriver citat, ”Vi bygger ju vår verklighet utifrån upplevelsen”, är (enligt min åsikt)
/ Illusionen
Du vekar föredra att använda matematikens språk för att förklara och bevisa.
Jag skulle nog föredra att använda filosofi, språk och logik istället.
Existerar medvetandet? År medvetandet och jaget samma sak?
Medvetandet existerar ifall det har egenskaper.
Alltså skulle vi i så kunna lista dessa egenskaper.
1) Medvetandet är en del av det centrala nervsystemet
2) Medvetandet är upplevande.
3) Medvetandet kan behandla och lagra information.
4) Medvetandet kan kombinera subjektivt och objektivt till ett självmedvetet "jag".
5)
Om vi hjälps åt kanske vi kan få fram en komplett lista på medvetandets egenskaper
Illusionen skrev:xion skrev:Illusionen skrev: Bevisvärdet i det du skriver citat, ”Vi bygger ju vår verklighet utifrån upplevelsen”, är (enligt min åsikt)
/ Illusionen
Du vekar föredra att använda matematikens språk för att förklara och bevisa.
Jag skulle nog föredra att använda filosofi, språk och logik istället.
Existerar medvetandet? År medvetandet och jaget samma sak?
Medvetandet existerar ifall det har egenskaper.
Alltså skulle vi i så kunna lista dessa egenskaper.
1) Medvetandet är en del av det centrala nervsystemet
2) Medvetandet är upplevande.
3) Medvetandet kan behandla och lagra information.
4) Medvetandet kan kombinera subjektivt och objektivt till ett självmedvetet "jag".
5)
Om vi hjälps åt kanske vi kan få fram en komplett lista på medvetandets egenskaper
I tidigare inlägg anges att problemet vi står inför, vad gäller begreppet ”jaget”, är att förklara hur jaget,
den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.
Principen som söks är den atomära modell, som beskriver relationen mellan jaget och rum-tid inklusive materia.
I mitt föregående inlägg skriver jag, ”Det är m a o inte tillräckligt att i detta sammanhang enbart bygga
resonemanget på ett atomärt begrepp. Motivet för detta framgår av tidigare inlägg, i vilka beskrivs hur
"jaget" är PERSPEKTIVGRÄNSÖVERSKRIDANDE.”
Mot denna bakgrund är det omöjligt att i vardagliga atomära termer och storheter, så som du föreslår, förklara jaget.
Listan du föreslår kommer enligt min uppfattning därför tyvärr inte att förklara hur jaget, den subjektiva
upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.
/ Illusionen
xion skrev:Det är samma sak med dig och Antic.
Ni har ett extra finger med i spelet, nämligen Gud, och då blir det inte lätt.
Och hur ska man kunna komma förbi Guds inverkan om man är troende?
Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster