Utanför - vad kroppen tillhör
Moderator: Moderatorgruppen
-
Tomas Brolins målgest
Nagual skrev:Tomas Brolins målgest skrev:Jag kan prata med hästar.
Misstänker att de inte är den mest intressanta samtalspartnern.
Badgers on the other hand, they'll talk your head off.
Det är för att du inte kan prata med hästar, så klart - du ska bara veta vilka historier de har att berätta.
Grävlingar är okej, de har dock inte lika synliga auror som hästar, och är därmed svårare att handskas med.
I Never Talked To Bob Dylan med Patti Smith är världens bästa bootleg.
Johan Ågren skrev:Den kontakt jag haft har varit vid utträdet då inträdet har varit mycket snabbare - ett sug tillbaka till kroppen. Om ni har känt att ni ibland dunsar ner i kroppen när ni sover eller precis vaknar eller har en dröm där ni faller och vaknar så indikerar det detta. Jag har många gånger haft min astralkropp utanför till midjan, men innuti kroppen från midjan och neråt. Jag passerar då genom min egen kropp och sängen med de rörelser jag gör med min astralkropp. I dessa situationer brukar jag också bli frustrerad av att jag sitter fast. Jag brukar se mig omkring; ana min överkropp ligga ner mot sängen och kan observera vad som sker i rummet;.......
Johan, jag skulle vilja veta vilka 'sinnesorgan' som du erfar fungerar när du uppträder som astralkropp. Du har nämnt syn, men känsel verkar bara fungera gentemot din vanliga kropp förutom astralkroppen?
Hur är det med hörsel, lukt och smak?
Vidare säger du att du tydligen inte som astralkropp är förnimbar av fysiska personer, men att du som sådan kan förnimma både fysiska personer(fysiska föremål) och dig själv som astral person.
Det stämmer ju bra med psykologiska erfarenheter i övrigt, så din 'bevisbarriär' måste inte innebära annat än att dina erfarenheter är subjektivt privata.
Har du helt lämnat det därhän, varifrån ovanliga erfarenheter ursprungligen ansågs härstamma? Nämligen ditt eget psyke, ditt mentala liv? Är det inte spännande nog att det kan vara fråga om psykologiska fenomen? Varför framställer du erfarenheterna som om de vore förankrade i skeenden utanför din skalle? Att de tilldrar sig där utanför?
Som du framställer det så finns det något som Gilbert Ryle argumenterade emot, nämligen ett spöke i maskinen.
Man kan ju i så fall alltid fråga vidare, vad är spöket i spöket? Osv.
Johan Ågren skrev:UKUer blir möjliga när kroppen sover fast vi är vakna, och de sker ofta i mellantillstånden mellan sömn och vakenhet.
Johan
Det där mellanläget upplever vi alla då och då. Märkligt visserligen men utan att flertalet av oss preciserar det som något metafysiskt/logiskgt annat än att vara människa på de villkor som är beskrivbara fysiologiskt/psykologiskt.
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"
- Johan Ågren
- Administratör
meanman,
alla organ verkar fungera, men jag har inte tänkt på några luktupplevelser. Hörsel fungerar då jag hör ett buller (ungefär som när Frodo sätter på sig ringen) jag känner också ett motstånd när jag går igenom ytor - en beröring - och det får väl kallas känsla. Men jag har aldrig haft tillgång till en massa dofter och ljudintryck de gånger jag har varit utanför kroppen - det är mest synen jag använt, och då i ganska mörka utrymmen. Det har trotts allt skett någon gång på natten i en sängkammare. Jag har heller aldrig haft tid att göra några metodiska utsvävningar, utan har bara kunnat konstatera att jag varit helt eller delvis utanför min kropp, och har kunnat se mig omkring i rummet och på delar av min egen kropp. Vid enstaka tillfällen har jag gjort snabba utskjutningar genom väggar och tak, men dessa turer har snabbt slutat med att jag är tillbaka i min kropp. Jag har aldrig lärt mig kontrollera att röra kroppen kontrollerat. Den har så att säga inget riktigt att ta tag i, utan famlar omkring. Jag kan vrida den åt sidan, uppåt från midjan och nästan rulla runt. Men så fort den släpper från kroppen så skjuter den iväg okontrollerat. Jag kan hinna få en skymt av vad som händer ovanför taket eller väggen, och när jag passerar genom dessa - men sen bär det tillbaka.
Vid ett tillfälle har jag i ögonvrån - när jag precis har vaknat - sett en person stå vid min sida, och när jag vänder mig om för att se efter bättre så vrider jag mig ut ur min kropp med överkroppen. Personen försvinner då ögonblickligen. Hon stod knäböjd vid sidan av sängen med sitt ansikte mot min mage. Efter detta är jag åter i min kropp och ligger och reflekterar över vad som hänt. Innom loppet av mindre än en minut (klockan 4 på natten) hör jag ett skrik och svordommar från ett annat rum och en duns, och när jag ropar och frågar vad som hänt så säger han att någon rörde vid honom under täcket. Han hade i förskräckelse kastat sig ut ur sängen. Först efter han gett sin berättelse berättade jag för honom att samma sak hänt mig. Så förutom att jag hade en UKU så träffade jag på en annan astralkropp samtidigt, och denna kunde tydligen beröra både min och den andre personens kropp så vi kunde känna det.
Jag vet att jag är utanför min kropp - och det är med samma visshet som jag tar andra saker i livet för givna, jag kan inte göra något åt detta. Detta är inte något stort ämne för mig, då omvälvningen av dessa erfarenheter är långt ifrån lika stora som de jag haft genom transcendens; meditation och psykedelia. På det hela taget har det blivit klart för mig att saker och ting är annorlunda än vad vi växer upp till att tro i den västerländska kulturen.
Jag har inte upplevt någon dualism, trotts det att en del av våra kroppar som håller minnen och upplevelsecentra för jaget lämmnar en annan del av våra kroppar. Det är helt enkelt en del av informationen som lämnar en annnan del. Detta talar inte för någon "själ". Vad det talar för är att allt är samma substans/information, och det är vad vi benämner som erfarenheter. Tankar och minnen har alltså samma sorts substans som den värld vi reflekterar över. Vad som sker är ett informationsflöde mellan olika centra av information, och vårt jag är en sammansättning av sådan information. Vi har alltså inget mystiskt medvetande eller "spöke i maskinen". Vi existerar enbart genom denna sammansättning av information. Om du väljer att kalla dessa erfarenheter för materia så måste du i så fall kalla dina tankar och drömmar för materia - de har samma substans. Om du har en klarsynt dröm och ser dig omkring så har denna upplevelse och den "materia" du observerar samma ontologi - fast med mindre permanens och lagbundenhet. Kort sagt: Du lever just nu i en dröm med stor permanens och lagbundenhet, medan dina tankar och drömmar är på en nivå med större flexibilitet. Våra kroppar följer samma skiktning, och vissa nivåer av din kropp kan lösgöra sig från en annan. Men det är aldrig fråga om olika substanser.
Johan
alla organ verkar fungera, men jag har inte tänkt på några luktupplevelser. Hörsel fungerar då jag hör ett buller (ungefär som när Frodo sätter på sig ringen) jag känner också ett motstånd när jag går igenom ytor - en beröring - och det får väl kallas känsla. Men jag har aldrig haft tillgång till en massa dofter och ljudintryck de gånger jag har varit utanför kroppen - det är mest synen jag använt, och då i ganska mörka utrymmen. Det har trotts allt skett någon gång på natten i en sängkammare. Jag har heller aldrig haft tid att göra några metodiska utsvävningar, utan har bara kunnat konstatera att jag varit helt eller delvis utanför min kropp, och har kunnat se mig omkring i rummet och på delar av min egen kropp. Vid enstaka tillfällen har jag gjort snabba utskjutningar genom väggar och tak, men dessa turer har snabbt slutat med att jag är tillbaka i min kropp. Jag har aldrig lärt mig kontrollera att röra kroppen kontrollerat. Den har så att säga inget riktigt att ta tag i, utan famlar omkring. Jag kan vrida den åt sidan, uppåt från midjan och nästan rulla runt. Men så fort den släpper från kroppen så skjuter den iväg okontrollerat. Jag kan hinna få en skymt av vad som händer ovanför taket eller väggen, och när jag passerar genom dessa - men sen bär det tillbaka.
Vid ett tillfälle har jag i ögonvrån - när jag precis har vaknat - sett en person stå vid min sida, och när jag vänder mig om för att se efter bättre så vrider jag mig ut ur min kropp med överkroppen. Personen försvinner då ögonblickligen. Hon stod knäböjd vid sidan av sängen med sitt ansikte mot min mage. Efter detta är jag åter i min kropp och ligger och reflekterar över vad som hänt. Innom loppet av mindre än en minut (klockan 4 på natten) hör jag ett skrik och svordommar från ett annat rum och en duns, och när jag ropar och frågar vad som hänt så säger han att någon rörde vid honom under täcket. Han hade i förskräckelse kastat sig ut ur sängen. Först efter han gett sin berättelse berättade jag för honom att samma sak hänt mig. Så förutom att jag hade en UKU så träffade jag på en annan astralkropp samtidigt, och denna kunde tydligen beröra både min och den andre personens kropp så vi kunde känna det.
Är det inte spännande nog att det kan vara fråga om psykologiska fenomen? Varför framställer du erfarenheterna som om de vore förankrade i skeenden utanför din skalle?
Jag vet att jag är utanför min kropp - och det är med samma visshet som jag tar andra saker i livet för givna, jag kan inte göra något åt detta. Detta är inte något stort ämne för mig, då omvälvningen av dessa erfarenheter är långt ifrån lika stora som de jag haft genom transcendens; meditation och psykedelia. På det hela taget har det blivit klart för mig att saker och ting är annorlunda än vad vi växer upp till att tro i den västerländska kulturen.
spöke i maskinen.
Jag har inte upplevt någon dualism, trotts det att en del av våra kroppar som håller minnen och upplevelsecentra för jaget lämmnar en annan del av våra kroppar. Det är helt enkelt en del av informationen som lämnar en annnan del. Detta talar inte för någon "själ". Vad det talar för är att allt är samma substans/information, och det är vad vi benämner som erfarenheter. Tankar och minnen har alltså samma sorts substans som den värld vi reflekterar över. Vad som sker är ett informationsflöde mellan olika centra av information, och vårt jag är en sammansättning av sådan information. Vi har alltså inget mystiskt medvetande eller "spöke i maskinen". Vi existerar enbart genom denna sammansättning av information. Om du väljer att kalla dessa erfarenheter för materia så måste du i så fall kalla dina tankar och drömmar för materia - de har samma substans. Om du har en klarsynt dröm och ser dig omkring så har denna upplevelse och den "materia" du observerar samma ontologi - fast med mindre permanens och lagbundenhet. Kort sagt: Du lever just nu i en dröm med stor permanens och lagbundenhet, medan dina tankar och drömmar är på en nivå med större flexibilitet. Våra kroppar följer samma skiktning, och vissa nivåer av din kropp kan lösgöra sig från en annan. Men det är aldrig fråga om olika substanser.
Johan
Jag hade för ett ca tio år sedan ständiga utomkroppsliga upplevelser. Den vanligaste var att jag när jag låg på soffan förflyttade mig upptill taket och fick översikt över rummet och kunde ovanifrån se mig själv liggandes. detta avbröts ofta abrupt med ugefär samma känsla som när man håller på att somna och det känns som man faller.
Jag började metodiskt beskriva för min bror vad jag upplevt och vad jag sätt och fortsatte att göra så i en vecka. Problemet var bara att han tog bort saker ur rummet utan min vetskap som jag senare beskrivit att jag sett, vi fortsatte med dylika experiment och det visade sig att det fanns många fel även om upplevelserna för mig var helt verkliga och att jag kunde beskriva saker som jag inte direkt var medveten om.
min slutsats är att dessa astrala resor är konstruktioner av medvetandet trots den helt verkliga känslan och upplevelsen.
Jag tror det är viktigt att göra skillnaden mellan att uppleva att man har en astralresa eller om det är en faktisk astralresa. Min slutsats är att det handlar om en genuin upplevelse som i sig har ett unikt kunskapsinnehåll som kan undersökas hermeneutisk/fenomenologiskt och har ett värde i sig. Men att det handlar om en faktisk astralresa eller att man faktiskt har en astralkropp tror jag är för starkt att påstå även om man inte direkt (som i mitt fall) stöter på några motsägelser.
Jag började metodiskt beskriva för min bror vad jag upplevt och vad jag sätt och fortsatte att göra så i en vecka. Problemet var bara att han tog bort saker ur rummet utan min vetskap som jag senare beskrivit att jag sett, vi fortsatte med dylika experiment och det visade sig att det fanns många fel även om upplevelserna för mig var helt verkliga och att jag kunde beskriva saker som jag inte direkt var medveten om.
min slutsats är att dessa astrala resor är konstruktioner av medvetandet trots den helt verkliga känslan och upplevelsen.
Jag tror det är viktigt att göra skillnaden mellan att uppleva att man har en astralresa eller om det är en faktisk astralresa. Min slutsats är att det handlar om en genuin upplevelse som i sig har ett unikt kunskapsinnehåll som kan undersökas hermeneutisk/fenomenologiskt och har ett värde i sig. Men att det handlar om en faktisk astralresa eller att man faktiskt har en astralkropp tror jag är för starkt att påstå även om man inte direkt (som i mitt fall) stöter på några motsägelser.
Johan Ågren skrev:Jag vet att jag är utanför min kropp - och det är med samma visshet som jag tar andra saker i livet för givna, jag kan inte göra något åt detta. Detta är inte något stort ämne för mig, då omvälvningen av dessa erfarenheter är långt ifrån lika stora som de jag haft genom transcendens; meditation och psykedelia. På det hela taget har det blivit klart för mig att saker och ting är annorlunda än vad vi växer upp till att tro i den västerländska kulturen.
Heliga Birgitta!
skulle jag kunna säga....
Nog är jag van vid det mesta, t.ex från det jag en tid läste Anais Nins dagböcker. Men även hon avbröt 'experiment' med psyket via LSD.
'Annorluda än...?' , trots allt vad människor ändå genom tiderna lärt sig att tro på... vittror, huldror, besjälad natur...
Johan Ågren skrev:... Tankar och minnen har alltså samma sorts substans som den värld vi reflekterar över.
Då kanske det är läge att säga: vilken tur då att det i alla fall rör sig om skilda världar, eller...?
Eljest är det väl uppenbart att vi kan 'berika' varandras gemensamma värld med allehanda kreativa skapelser, t.ex á la Steven King.....
fara å färde?
Utanför mitt hus?
Javisst!
Utanför min ytterrock?
Javisst, jag har tagit av den!
Utanför min kropp??
(i en annan kropp!)
Då var det första inte min egentliga kropp, eller...?
Jag är en kropp i en kropp i en kropp ......?
Inte av någon angiven orsak,
utanför det känns så......
Vad kan jag göra utanför min kropps gränser, når jag något?
Javisst!
Jag kan röra om i grytan(inte med handen)...
Jag kan känna mig för, även om jag går på styltor....
Jag kan känna dofter på avstånd.
Jag kan se och höra på avstånd.
Förmedlade sinnesintryck?
Javisst, om det inte är hallucinationer...
Jag kan gå i sömnen utan att jag vet det. Till och med ta en titt i spegeln och kanske minnas, när jag vaknar, hur jag då såg ut i spegeln...
Javisst!
Utanför min ytterrock?
Javisst, jag har tagit av den!
Utanför min kropp??
(i en annan kropp!)
Då var det första inte min egentliga kropp, eller...?
Jag är en kropp i en kropp i en kropp ......?
Inte av någon angiven orsak,
utanför det känns så......
Vad kan jag göra utanför min kropps gränser, når jag något?
Javisst!
Jag kan röra om i grytan(inte med handen)...
Jag kan känna mig för, även om jag går på styltor....
Jag kan känna dofter på avstånd.
Jag kan se och höra på avstånd.
Förmedlade sinnesintryck?
Javisst, om det inte är hallucinationer...
Jag kan gå i sömnen utan att jag vet det. Till och med ta en titt i spegeln och kanske minnas, när jag vaknar, hur jag då såg ut i spegeln...