"Den utmätta tiden"

Moderator: Moderatorgruppen

NFM

Inläggav NFM » 24 maj 2006 22:34

Vad Gud vill med att ge oss utmätt tid? Om det ni finns en Gud så som vi brukar mena, då bestämmer ju denne tveklöst vår livslängd och givetvis har denne Gud rätt att bestämma detta då Gud givetvis vet bäst. Rättvisan i att människor har olika livslängd kan ju diskuteras, men det vore konstigt att erkänna existensen av Gud och ändå mena att det skulle vara något fel med världen så som den är. Världen är väl på bästa sätt om Gud existerar?
Jag tänker alltså finns... tankar?

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Kristologisk filosofi??!!

Inläggav * KYREUS * » 26 maj 2006 16:50

Till NFM: du har intressanta reflektioner här. Och samtidigt: det ligger något intellektuellt hederligt i att vi människor vill VÄGA RÄTTVISA. Jesus Kristus - livsfilosofen - sa en gång enligt Lukasevangelitet (och till sin omvärld)=

"Varför avgör ni inte själva, vad som är rätt??

Analytiske *KADMOZ
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Julia Felicia
Kontakt:

Inläggav Julia Felicia » 27 maj 2006 12:50

NFM skrev efter att ha citerat mig:
Det behöver ju inte finnas ett högre väsen för att allt ska vara ”bestämt” i förväg. Det räcker ju med att man tror på att allt "bestämts" av kausala samband...

Om ett öde är skapat av kausala samband, kallar du det då för bestämt?

:roll:

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- komplettering!!

Inläggav * KYREUS * » 29 maj 2006 11:06

En existentiell komplettering från ANTIKEN, kan förjdupa frågan om den sk utmätta tiden. Det är den store tänkaren och filosofen SENECA, som anför som följer:

*** QUAM BENE VIVAS REFERT NON QUAM DIU ***

/meaning:/

Det är inte så viktigt att leva länge som att leva väl.

Väl talat, Seneca, anser i alla fall Nestor *KADMOZ
Tro inte; sök!

NFM

Inläggav NFM » 31 maj 2006 19:50

Julia Felicia skrev:Om ett öde är skapat av kausala samband, kallar du det då för bestämt?
:roll:

Det är ju inte bestämt som i bestämt av någon, men på sätt och vis är det ju bestämt eftersom det inte skulle ha kunnat vara på ett annat sätt. Jag skrev "bestämt" inom citationstecken för att markera att jag inte menade bestämt i vanlig mening.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 31 maj 2006 20:30

Det är inte så viktigt att leva länge som att leva väl.

vem lever länger??? ingen,
om man se i ett stöer samma hang
vi alla är bara här ett lite tag,
men för det kan man göra stora saker, på gott och ont

jag inte menade bestämt i vanlig mening.

men hur meana du då,
att livet är bestäm för "oss" men inte för mig och dig?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
Julia Felicia
Kontakt:

Inläggav Julia Felicia » 01 jun 2006 01:18

NFM skrev:
Det är ju inte bestämt som i bestämt av någon, men på sätt och vis är det ju bestämt eftersom det inte skulle ha kunnat vara på ett annat sätt. Jag skrev "bestämt" inom citationstecken för att markera att jag inte menade bestämt i vanlig mening.

1. Kan något vara bestämt utan att vara bestämt av någon?
2. Hur vet du att det inte skulle kunna vara på ett annat sätt?
3. Är det inte så, att allt bara kan vara på ett sätt?

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 01 jun 2006 06:23

Vem har sakt att det inte kan det? inger är givet i vår värd,

varför skulle allt bara kunna var på ett sät?
jag tycke att det låter konasit,
det finns mer en ett sät, på alla, även om vi kan har svårt
att se det,
vi är ännu inte tilärkit långt komma för att förstå allt,[/quote]

NFM

Inläggav NFM » 01 jun 2006 21:32

Julia Felicia skrev:1. Kan något vara bestämt utan att vara bestämt av någon?

Inget kan vara bestämt i konventionell mening utan att vara bestämt av någon, men jag hittar inget annat ord. Det räcker kanske att säga att allt händer med nödvändighet?

Jag vet inte om något skulle kunna vara på ett sätt egentligen, men en determinist skulle tveklöst mena att det bara kan vara på det sättet som det är. Om man tror att allt verkligheten är till fullo lagbunden så tvingas man ju också tro att allt är som det är med nödvändighet.

Sen å andra sidan så tycks det ju som att alla händelser hittills bara varit på ett sätt... :) Jag menar... är inte det problemet med de kontrafaktiska villkorssatserna? Att det på sätt och vis blir meningslöst att säga att något kunde varit på ett annat sätt OM?

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- Kränkning????

Inläggav * KYREUS * » 12 jun 2006 17:39

Ifall nu den utmätta tiden är en helig förutsättning för människan, kan man verkligen fråga sig hur sk EUTHANASIA kommer in i bilden. Skälet till frågan just nu är att jag i morgon tisdagen den 13/6 (anno 2006) i tjänsten reser till Holland för att som den präst jag är granska frågan. Kom faktiskt idag att tänka på det:

Frågan för dagen: kränker euthanasia det heliga värdet:
dvs den utmätta tiden??

kristne *KADMOZ
Tro inte; sök!

tjabbe

Livstid och därefter ??

Inläggav tjabbe » 16 jun 2006 10:05

Tycker det är märkligt att den kristne Kadmoz, har så svårt att ta in, att "människan är skapad till Guds avbild" och därmed Gudalik.

Om detta är sant, är det följdaktligen sant att människan är odödlig evig, eftersom Gud är evig, dvs att tid inte existerar i den meningen vi vanligtvis tänker.

Om man nu vill ha ett tidsperspektiv, så är det naturligt att bruka sig av de nedbrytande effekter typ slitage, rost mm, som har sin gång i "tiden".

Att bli gammal är det samma som att kroppens organ slits eller blir drabbade av sjukdom, men JAGET som betår av annan "materia" kan uppleva sig vara ung och frisk, trots allt detta andra.

Liv, är rörelse, vilket innebär att också tanken är liv, förutom alla mikroskopiska beståndsdelar allting är uppbyggt av.

Naturligtvis är/var det Gud, som finns/fanns med sin käleksfulla tanke, och som skapade allt, och som därmed med sin kraft satte igång alla rörelser, och från Gud har all energi sitt ursprung, alltid, samt i obegränsad tid!

Av det skälet borde det inte vara omöjligt för oss Gudasöner att kunna komma fram till upplysning om livet, på ett sådant sätt att vi förstår att döden inte existerar..

Om liv är rörelse, så är död stillestånd, men det finns ju inget som är still, när man betraktar allt i de minsta beståndsdelarna/mikrokosmos.

Kristendomen är ett fängelse, men en dag skall dess murar falla - är jag övertygad om.

Tiden tar aldrig slut, allt verkar absolut vara ett kretslopp, från de mikorskopiska DNA spiralerna till spiralnebulosor ute i kosmos !

Kristendomen nobbar återfödelsemodellen, av vilket skäl frågar jag mig, när skapelsen årligen vittnar om en underbar "rundgång" ?

Tjabbe :? :roll:

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 16 jun 2006 10:20

tjabbe skrev:Kristendomen är ett fängelse, men en dag skall dess murar falla - är jag övertygad om.

varför säger du att kristendomen är ett fängelse?
skulle då även judendomen, islam, mm ochså vara ett fängelse?
skulle hidismen, budisomen vara ett fängelse?

FIG skrev:Vi Alla Är Fånga Men ändå Vilsen i Denna Värd

jag vill hålla med dig om att "vi alla är fånga"
men relion tro på det övernatoiga är en väg ut ur vårt fälgse,
så att vi kan blir fria fårn vårt medvetnas fäglse,
enlit mig synsät

KADMOZ / Kadmos:
är du en dublen natur? eller är det bara 2 namn för samma?

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- Till sign FIG

Inläggav * KYREUS * » 16 jun 2006 12:04

Kadmos - svensk stavning

Kadmoz - gammal grekisk stavning

Byter stavning ibland. OK??
Tro inte; sök!

tjabbe

Inläggav tjabbe » 16 jun 2006 22:02

FIG skrev:
tjabbe skrev:Kristendomen är ett fängelse, men en dag skall dess murar falla - är jag övertygad om.

varför säger du att kristendomen är ett fängelse?
skulle då även judendomen, islam, mm ochså vara ett fängelse?
skulle hidismen, budisomen vara ett fängelse?

Anledningen till att jag skrev så, är att kristendomen är dogmatisk i sin form. Har man inte den "rätta synen eller tron, då är man heretiker".

Kristendomen är en mänsklig konstruktion som skapades av romerka katolska kyrkan. Jesus var inte kristen, han var en sann jude. Kristendomen är en TRO, Man måste tro på ett särskilt sätt, egentligen. Judendomen handlar mer om att göra, efter lagen.
Budhismen är en filosofi som allt mer kommit att bli en religion, där Budha dyrkas som Gud, men inte så ursprungligen. Hinduismen är en religion där tron på demoner och många olika gudar existerar. Budha var hindu innan han blev upplyst.

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Användarvisningsbild
Julia Felicia
Kontakt:

Inläggav Julia Felicia » 17 jun 2006 14:17

NFM skrev:Sen å andra sidan så tycks det ju som att alla händelser hittills bara varit på ett sätt... :) Jag menar... är inte det problemet med de kontrafaktiska villkorssatserna? Att det på sätt och vis blir meningslöst att säga att något kunde varit på ett annat sätt OM?

Grejen är väl den att allt som ligger i förluten tid är oföränderligt. Det som ligger framför oss kan mycket väl vara föränderligt. Man borde ju kunna styra sin egen framtid med sina handlingar. Men då kommer man ju in på om "ödet" existerar igen, dvs om man kan eller inte kan påverka sin framtid... Vad som än händer i framtiden så händer ju bara en sak, alltså det blir bara ett utfall...men om det utfallet är en produkt av vårt handlade eller om vårt handlande är en produkt av utfallet...det vet vi inte...

Återgå till "Filosofi"