Vad är filosofi?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anders » 01 dec 2025 07:16

Pilatus skrev:
Vega skrev:
xion skrev:Albert Einstein, Stephen Hawking eller Bertrand Russel skriver så att vem som helst kan läsa det. Dom behöver inte låtsas.

Albert Einstein var enligt min ringa mening inte särskilt pedagogisk, Stephen Hawkings böcker har jag alltid varit mycket misstänksam mot och aldrig läst, Bertand Russel var väldigt känd, lite för känd kanske, men jag vet bara att han var filosof.

Det finns böcker som visar vilken utomordentlig pedagog han var. Om du läser boken Fysikens utveckling" av Albert Einstein och Leopold Infeld som beskriver fysikens idéhistoria så förstår du bättre. Boken publicerades ursprungligen 1938 och är skriven för att vara tillgänglig för en bred allmänhet, inte bara experter. Den finns som pocket och är fullt begriplig.

Säger de något om ljusets hastighet som den maximala där?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 01 dec 2025 08:58

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Albert Einstein var enligt min ringa mening inte särskilt pedagogisk, Stephen Hawkings böcker har jag alltid varit mycket misstänksam mot och aldrig läst, Bertand Russel var väldigt känd, lite för känd kanske, men jag vet bara att han var filosof.

Det finns böcker som visar vilken utomordentlig pedagog han var. Om du läser boken Fysikens utveckling" av Albert Einstein och Leopold Infeld som beskriver fysikens idéhistoria så förstår du bättre. Boken publicerades ursprungligen 1938 och är skriven för att vara tillgänglig för en bred allmänhet, inte bara experter. Den finns som pocket och är fullt begriplig.

Själens hastighet?
Anders, spontant, neurologi är väl snabbast eller likvärdig med alla beskaffenheter.
Utan avslöja hur vi ser på saken, men du vet att vi utgår först och främst från primära och sekundära affektiva laddningar.
Sedan form och tanke osv.
Men känna kan man göra utan syn, tal och känsel, utan ljus och yttre varseblivning, så kan själen vara den med högst hastighet.

Infinnandet kan vara intet eller någots existerande som alltid är, när man lever.
Båda är konstant utan avbrott, med tid och rum, eftersom det som hela tiden är, är nuets infinnande av att vara, det som var, det som blir, det som är.

Kram
Ja vi vet, ni tycker det är fel musik för den här filosofiska skådeplatsen.

V

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 dec 2025 11:59

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Albert Einstein var enligt min ringa mening inte särskilt pedagogisk, Stephen Hawkings böcker har jag alltid varit mycket misstänksam mot och aldrig läst, Bertand Russel var väldigt känd, lite för känd kanske, men jag vet bara att han var filosof.

Jadå, men jag kommer ihåg då jag först läste den att några avsnitt fick jag läsa flera gånger. Det behöver ju inte vara orden som är svåra, men kanske nya, t ex Inertialsystem (ett koordinatsystem där Newtons första lag gäller) men där man ändå måste göra sig en bild av vad det representerar. Men det klaras ut och boken redovisar på vilket sätt den allmänna relativitetsteorin utvecklades vidare från Newtons världsbild.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 01 dec 2025 14:42

”Den speciella och den allmänna relativitetsteorin”, som jag läste i, ska vara Einsteins enda genomgripande populära framställning av sin relativitetsteori och den gavs ut 1917. Med populär menas då att den riktar sig till vanligt oinsatt folk.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 15 jan 2026 11:26

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Det finns böcker som visar vilken utomordentlig pedagog han var. Om du läser boken Fysikens utveckling" av Albert Einstein och Leopold Infeld som beskriver fysikens idéhistoria så förstår du bättre. Boken publicerades ursprungligen 1938 och är skriven för att vara tillgänglig för en bred allmänhet, inte bara experter. Den finns som pocket och är fullt begriplig.

Jadå, men jag kommer ihåg då jag först läste den att några avsnitt fick jag läsa flera gånger. Det behöver ju inte vara orden som är svåra, men kanske nya, t ex Inertialsystem (ett koordinatsystem där Newtons första lag gäller) men där man ändå måste göra sig en bild av vad det representerar. Men det klaras ut och boken redovisar på vilket sätt den allmänna relativitetsteorin utvecklades vidare från Newtons världsbild.

Men bara iden att det skulle finnas en högsta möjlig hastighet är ju allt annat än intuitiv…
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 jan 2026 00:23

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Anders skrev:Säger de något om ljusets hastighet som den maximala där?

Men bara iden att det skulle finnas en högsta möjlig hastighet är ju allt annat än intuitiv…

Ja, det är inte alls intuitivt att förstå hur c kan bildas med hjälp av Maxwell ekvationer. Han fick han fram att elektromagnetiska vågor sprider sig med hastigheten c och att ljusets hastighet inte är en egenskap hos ljuset – utan hos vakuum.

ε₀ (permiviteten) beskriver hur lätt elektriska fält “får plats” i vakuum
μ₀ (permeabiliteten) beskriver hur lätt magnetiska fält “bildas” i vakuum
Moderator

Återgå till "Filosofi"