Vad är vetenskap?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad är vetenskap?

Inläggav Anders » 27 nov 2025 11:34

Religionens styrka skulle jag säga ligger i mildra dödsskräck.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 nov 2025 11:58

Anders skrev:Religionens styrka skulle jag säga ligger i mildra dödsskräck.

Det är ju lite dubbelt, eftersom religionen inte sällan samtidigt hotar med eviga plågor om man "inte tror på rätt sätt".

Det religionen ger med den ana handen, tar den med den andra.
Algotezza aka Algotezza

Smisk

Inläggav Smisk » 13 mar 2026 13:43

Vetenskap är en strategi för kunskap som har sitt specifika arbetsområde. Området inkluderar inte allt. Filosofin å andra sidan är en kreativ upptäckande process sin saknar gränser då filosofin "skapar sig själv" när den upptäcker sin identitet.

Angående dina existentiella tankar om mening och metafysiska om existensens natur så tänker jag att även om tillvaron är tillfällig, börjar och slutar, så är den i det djupaste meningsfull redan som den är. Jag skulle inte säga att existensens natur fungerar som så att den i sig har en början och slut så jag tror inte på "big bang" som en "start på existens" utan möjligtvis som en händelse inom tillvaron. Vetenskapen har inte och kan troligen inte bevisa uppkomsten av existens, existensens kompletta natur och heller inte mening.

Att tillvaron skulle sakna syfte, värde och mening för att den är tillfällig verkar vara en tveksam spaning vad jag kan se ;)

Vega

Inläggav Vega » 14 mar 2026 00:11

Problemet är väl när man tror saker som man inte vill tro.. Man tror sig vara logisk, men denna logik gör en deprimerad..

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 mar 2026 13:50

Filosofi är en del av vetenskapen. Vetenskap är inte bara naturvetenskap.
Algotezza aka Algotezza

Maat

Inläggav Maat » 14 mar 2026 23:12

Jag har hållit på med att nu börja skriva ut den slutliga formuleringen av en ny vetenskap som skall komplettera den nuvarande, det är så omfattande och komplext att det är nödvändigt att använda AI för att spara tid.

DET var dock INTE vad jag hade att säga, jag är inte så duma att jag inte inser det totalt meningslösa i att diskutera det där...

Nej, jag avsåg bara tillfället att besvara frågan med en "snärtig" och "giftig" slutsats jag dragit av att analysera vetenskapen och dess position i samhället.

- "Vetenskapen är ett våldtäkts offer som samhället kollektivt använder för gruppsex när andan faller på och man känner för att "dra över" något.

Och de som utger sig för att vara så kallade "Vetenskapsmän" är de värsta förövarna av alla.

DET är vad "vetenskapen" är i detta miserabla skämt till samhälle.

- MEN NATURLIGTVIS... är detta ett OBEGRIPLIGT mysterium... för den som inte har sett och förstått vad jag gjort.

Det är självklart, men det spelar ingen roll.

Smisk

Inläggav Smisk » 17 mar 2026 08:38

Algotezza skrev:Filosofi är en del av vetenskapen. Vetenskap är inte bara naturvetenskap.

Lite Martinus perspektiv där?

Det finns något av en semantisk aspekt i detta där beroende på sammanhang, vad man menar och avser med det man tänker och säger så ser man olika saker i förhållandet mellan vetenskap och filosofi.

Vanligtvis skulle jag uttrycka det som så att filosofi är en spekulativ process och vetenskap är en konsekvens av den. Vetenskapens natur är ett filosofiskt ämne dock.

Frågan "Vad är vetenskap?" leder i olika riktning beroende på vad man vill utforska med frågan.
Utforskandet är dock filosofiskt i sin natur.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 mar 2026 11:48

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Filosofi är en del av vetenskapen. Vetenskap är inte bara naturvetenskap.

Det finns något av en semantisk aspekt i detta där beroende på sammanhang, vad man menar och avser med det man tänker och säger så ser man olika saker i förhållandet mellan vetenskap och filosofi.

Vanligtvis skulle jag uttrycka det som så att filosofi är en spekulativ process och vetenskap är en konsekvens av den. Vetenskapens natur är ett filosofiskt ämne dock.

Frågan "Vad är vetenskap?" leder i olika riktning beroende på vad man vill utforska med frågan.

Det är väl ett faktum att filosofin är en del av vetenskapen, liksom övriga Humaniora och samhällsvetenskaperna, och att inte bara naturvetenskaperna är vetenskap.
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 17 mar 2026 12:18

Algotezza skrev:
Smisk skrev:

Det är väl ett faktum att filosofin är en del av vetenskapen, liksom övriga Humaniora och samhällsvetenskaperna, och att inte bara naturvetenskaperna är vetenskap.

Jag blev bryskt tillrättavisad på det enda kommunistiska möte jag har bevistat, att Marxismen är en vetenskap och ingenting annat.
Är allt som är skrivet en vetenskap?
Är Bibeln vetenskap?
År kunskap om vad det står skrivet i olika filosofiska skrifter vetenskap?
Man måste skilja på kunskap och vetskap. Vetenskap måste handla om faktiska förhållanden.
Visserligen är det ett faktiskt förhållande, det som står skrivet i Bibeln, men detta är snarare kunskap än vetenskap.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 mar 2026 12:57

En enkel fråga: är bara naturvetenskap vetenskap?

Själva bibeln eller andra religiösa urkunder är i sig inte vetenskap utan studieobjekt för teologi/religionsvetenskap och som kan studeras och analyseras ur många aspekter.

Religion och politik är inga vetenskaper men religionsvetenskap och samhällsvetenskaperna är det. Religion och politik kan däremot fungera som studieobjekt.

Åsikter är heller inte verenskap men kan studeras ur olika aspekter.
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 17 mar 2026 13:26

Algotezza skrev:En enkel fråga: är bara naturvetenskap vetenskap?

Själva bibeln eller andra religiösa urkunder är i sig inte vetenskap utan studieobjekt för teologi/religionsvetenskap och som kan studeras och analyseras ur många aspekter.

Religion och politik är inga vetenskaper men religionsvetenskap och samhällsvetenskaperna är det. Religion och politik kan däremot fungera som studieobjekt.

Åsikter är heller inte verenskap men kan studeras ur olika aspekter.

Kanske så här då:
Bara det som kan beläggas som ett faktiskt förhållande kan betraktas som vetenskap.
Vetenskap kan även ses som en process för att öka vår kunskap.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 mar 2026 13:46

Vetenskap handlar främst om att använda sig av en vetenskaplig metod.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_metod
Algotezza aka Algotezza

Smisk

Inläggav Smisk » 17 mar 2026 15:51

Algotezza skrev:Det är väl ett faktum att filosofin är en del av vetenskapen, liksom övriga Humaniora och samhällsvetenskaperna, och att inte bara naturvetenskaperna är vetenskap.

Vetenskap handlar endast om kunskap och specifika metoder för det men filosofi är en spekulativ kreativ metod att få perspektiv på tillvaron.
Vetenskaplig metod är där en del inom filosofin, alltså en metod bland flera för att få perspektiv.

Men detta blir i slutändan alltid en fråga om semantik och definition och som sådan är det en filosofisk fråga om "hur är det värt att tänka kring vetenskapen och filosofins natur?".

Det finns inga fakta om hur vi bör tänka.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 mar 2026 17:10

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Det är väl ett faktum att filosofin är en del av vetenskapen, liksom övriga Humaniora och samhällsvetenskaperna, och att inte bara naturvetenskaperna är vetenskap.

Vetenskap handlar endast om kunskap och specifika metoder för det men filosofi är en spekulativ kreativ metod att få perspektiv på tillvaron.
Vetenskaplig metod är där en del inom filosofin, alltså en metod bland flera för att få perspektiv.

Men detta blir i slutändan alltid en fråga om semantik och definition och som sådan är det en filosofisk fråga om "hur är det värt att tänka kring vetenskapen och filosofins natur?".

Det finns inga fakta om hur vi bör tänka.

Vad då "men"? Ingen svarar på frågan om bara naturvetenskapen är vetenskap eller huruvida filosofin ingår i vetenskaperna eller ej. Väldigt enkla frågor som ni krånglar bort eller kallar "semantiska frågor"...

Du skriver att filosofin är spekulativ och kan jag perspektiv på tillvaron. Kan inte det du kallar "vetenskap" också vara spekulativ och ge perspektiv? Eller?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 mar 2026 17:55

Algotezza skrev:Vad då "men"? Ingen svarar på frågan om bara naturvetenskapen är vetenskap eller huruvida filosofin ingår i vetenskaperna eller ej. Väldigt enkla frågor som ni krånglar bort eller kallar "semantiska frågor"...

Förmodligen är stora delar av det som placeras på bokhyllornas bokstav F inte i närheten av vetenskap.
Algotezza skrev:Du skriver att filosofin är spekulativ och kan jag perspektiv på tillvaron. Kan inte det du kallar "vetenskap" också vara spekulativ och ge perspektiv? Eller?

Nej inte spekulativ, det blir fel. Men boktitlarna skvallrar om att författarna skriver om allehanda frågor som inte närmare kan undersökas mer än subjektivt.

En av de stora dog i mars, Jürgen Habermas. Det tycks ha gått oss obemärkt förbi?
Moderator

Återgå till "Filosofi"