Kants kausalitetsfälla

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Kants kausalitetsfälla

Inläggav Pilatus » 09 jun 2026 14:01

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Det är med facit i hand som jag blir uppmärksam på överensstämmelsen mellan Kants slutsatser och konceptets.

Min rekommendation är att du skriver ner de punkter som du anser överensstämmer med Kants epistemologi och ber Copilot granska vad du kommit fram till. Jag tror, med viss bestämdhet, att det kan vara riskabelt att själv bedöma den egna texten och i vilken mån teorin i huvudsak överensstämmer med Kant. Noumenon betecknar ett ting i sig själv, oberoende av vår mänskliga varseblivning. Ett fenomen är hur vi uppfattar ett föremål genom våra sinnen (syn, hörsel, beröring).

Kant har inget med konceptets tillkomst att göra, utan Kants teorier blev för mig i efterhand intressant
information om hur väl hans slutsatser verkar överensstämma med konceptets.

Men du talar om "överensstämmelsen mellan Kants slutsatser och konceptets" vilket föranledde min förra postning. Det tror jag fortfarande kan vara av värde att du får ett svar på som inte är din egen bedömning. Det är just det att vi aldrig kan vara objektiva då vi skriver ett omdöme som inkluderar oss själva.
Moderator

Återgå till "Filosofi"