Vad är tid?..

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 26 feb 2007 01:44

En tingest som mäter tid.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Squirrel

Inläggav Squirrel » 26 feb 2007 11:00

Algotezza skrev:
archaxe skrev:Måste säga att jag gillar Einsteins bäst. Tid är det man mäter men en klocka. Enklare en så blir det inte, tillochmed ett barn förstår det. Tror jag.

Vad är en klocka?

A

En räknare som räknar en repetitiv fysikalisk process vars takt är förhållandevis oberoende av fysikaliska tillstånd i klockans omgivning.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 feb 2007 11:38

Squirrel skrev:
Algotezza skrev:
archaxe skrev:Måste säga att jag gillar Einsteins bäst. Tid är det man mäter men en klocka. Enklare en så blir det inte, tillochmed ett barn förstår det. Tror jag.

Vad är en klocka?

A

En räknare som räknar en repetitiv fysikalisk process vars takt är förhållandevis oberoende av fysikaliska tillstånd i klockans omgivning.

Ja, klockan räknar en jämn takt. Hur vet man att den är jämn? Med vilken klocka avgör man att takten jämn?

Tid är det man mäter med en tidmätare, alltså. Vad säger detta om tiden? Att den är definierad så att den kan mätas. Säger det något om tidens natur? Mätning av tid innebär alltså att räkna en jämn takt. Därmed inte sagt att man vet vad man mäter.

Rummet är något vi mäter med en linjal eller ett måttband eller en lasermätare. Säger det något om rummets natur? Förutom att det är  något mätbart, något som kan relateras till vissa intersubjektivt överenskomna och definierade måttenheter?

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad är tid?..

Inläggav Algotezza » 26 feb 2007 11:47

Skyline skrev:Vad är tid?...

låt er sprudlas...   :)

Tid är psykiskt rum (Martinus)

Mina formuleringar (säkert lånade från annat håll)

Tid är "händelserymden"

Tid är den faktor som möjliggör rumslig rörelse och tillståndsförändring

Tid är den imaginära rymden mellan två hjärtslag, två blinkningar, ut- och inandning, två gryningar, två vårar...

Den tyngsta definitionen

Tid (livet) "är som en tom påse tills man fyller den med något eller som en sug som bara suger och suger ut det gôttaste" (Pastor Jansson)

Antti Augustinen - finsk tänkare från Mumiedalen (med den mumifierade Mamman)

"När jag inte tänker på tiden fattar jag inte var den är för något, eftersom jag då inte alls tänker på den, men så fort jag koncentrerar mig på den nås jag av insikten om dess sanna natur. Så'n är jag - det står jag för!"

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- KYREUS svar!

Inläggav * KYREUS * » 26 feb 2007 13:28

frågan är lätt som en plätt: - - - - - - - - -

"TID är - GUDs Andetag" / (c) KYREUS, anno 2 006
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: - KYREUS svar!

Inläggav Algotezza » 26 feb 2007 16:23

(c) KYREUS skrev:frågan är lätt som en plätt: - - - - - - - - -

Utandning - Big Bang; inandning Big Crunch?

A
Algotezza aka Algotezza

MacLaurin

Re: - KYREUS svar!

Inläggav MacLaurin » 26 feb 2007 17:50

(c) KYREUS skrev:frågan är lätt som en plätt: - - - - - - - - -

Men vad innebär det då? Är tiden alltså något som går att blåsa upp en ballong med? Drivs klockor med vindkraft? Andas gud övh, är inte gud immateriell?
Dessutom är ju ett andetag en process som sker under en tidsrymd, varför det blir något av ett cirkelresonemang att säga att tiden är ett andetag. Det KRÄVS ju tid för att skapa det som definierar tid.

PlaskPojken
Kontakt:

Inläggav PlaskPojken » 26 feb 2007 21:55

Tid är ett sätt att mäta rörelse. Tack för mig!  :wink:
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."

Medlem i Härnösandsmaffian

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 feb 2007 08:26

PlaskPojken skrev:

Tid är ett sätt att mäta rörelse. Tack för mig!  :wink:

Vad är i så fall tidmätning?

A
Algotezza aka Algotezza

Hallberg
Kontakt:

Inläggav Hallberg » 27 feb 2007 15:27

Men om tid är ett sätt att mäta rörelse eller förendring betyder det då att om hela universum skulle ha tempraturen 0 kelvin dsv ingen rörelse skulle tiden vara omätbar alltså icke existerande. Om man sedan tillsatte energi som fick universum att röra sig igen skulle då tiden starta igen?
Om detta stämer är tid beroende av energi för att existera.

Mvh//
Hallberg
Libertas inaestimabilis res est.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 feb 2007 15:38

Tid och rum är mycket fina och spröda mineralstrukturer. I samverkan skapar de möjligeheter för fysiskt liv, rörelse och förändring/utveckling.

Rummet i sig är 2 dimensioner (som ett foto), tiden har i sig 2 dimensioner (och skapar djup i bilden och rörelsemöjlighet). Tillsammans utgör de den fyrdimensionella rumtiden.

A
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 27 feb 2007 16:34

Men algo, hur menar du att dom första 2 dimensionerna upprätthålls i den 4:e?

Subjektivt eller objektivt?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 feb 2007 21:31

J R Auk skrev:Men algo, hur menar du att dom första 2 dimensionerna upprätthålls i den 4:e?

Subjektivt eller objektivt?

Genom tidens och rummets synergetiska, objektiva samverkan, skapas och upprätthålles 4D-rummets enhet. Och så har ljuset en stor betydelse för att skapa och upprätthålla denna enhet. Nu trevar jag bara lite i mina aningar. Vet inte om detta är ett fruktbart perspektiv. Prövar mig fram. Jag är bara inte nöjd med bilden av tiden som linjär. Med tiden i sig som 2D finns kanske möjlighet att förklara maskhålstransporter och  teleportation, tidsresor.

A
Algotezza aka Algotezza

MacLaurin

Inläggav MacLaurin » 28 feb 2007 00:47

Algotezza skrev:Genom tidens och rummets synergetiska, objektiva samverkan, skapas och upprätthålles 4D-rummets enhet. Och så har ljuset en stor betydelse för att skapa och upprätthålla denna enhet. Nu trevar jag bara lite i mina aningar. Vet inte om detta är ett fruktbart perspektiv. Prövar mig fram. Jag är bara inte nöjd med bilden av tiden som linjär. Med tiden i sig som 2D finns kanske möjlighet att förklara maskhålstransporter och  teleportation, tidsresor.

A

Men, alltså, det är ju ett faktum att vi kan röra oss fritt i tre dimensioner, men bara i en riktning och med en hastighet vi inte rår över själva i en. De tre dimensionerna kallar vi för rumsdimensioner och den fjärde för tid. Bara för att man kallar en av rumsdimensionerna för tid kommer inte sakens natur att förändras, det är ganska tydligt vilken riktning som är tid, och vilka som är rumsliga.

Angelina

Inläggav Angelina » 28 feb 2007 02:30

Tid är handling. En sfär där skeendena blir greppbara. Tid är det som passerar när jag...

Millisievert.

Återgå till "Filosofi"