Överflödiga människor?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 03 jun 2007 14:51

Hmm överflödiga människor...

Ja du....
Nej inte utan vidare utveckling av den tesen. de måste vara nödvändiga (eller icke nödvändiga) för något subjektivt annars kan man inte avgöra något.

Tycket att det är en smått nihilistisk tankegång Kyreus. Nihilister blandar ofta in det objektiva i sitt meningsökande och finner därför ALLR överflödigt, syfteslöst och så vidare.

Och till resten av er, skärp er (er innefattar allar som känner sig berörda)! Oartigheter och skitsnack i ett. Gå till mötesplatsen och snacka skit, ller skicka PM:s.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 03 jun 2007 18:53

Håller med sökande.

Både om det skarpsynta i analysen kring nihilism som gäller trådens ämne, samt om åsikterna om diskussionsklimatet på forumet.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 jun 2007 18:55

Vem vet, inslagen kanske besvarar kyreus fråga. Jag tycker mig finna att det finns gott om överflödiga människor, å andra sidan anser jag att allting har två sidor. Det måste finnas ont för att man skall uppskatta det goda.
Det är möjligt att känslan av att vara överflödig bara innebär att du är mellan två stadier. Skaffa ett husdjur, katt eller hund, akvarie, då kommer du att bli behövd vilket minskar din känsla av att vara överflödig.
Att alla behövs men ingen är oersättlig, skall inte tolkas som att den enskilde individen ej behövs.

Därav får det mig att tänka på ett bibliskt synsätt.
Gott eller ont, vad som helst jag skyr det som är ingetdera.

Hur det löd ordagrant minns jag ej och tyvärr har jag inga böcker i mitt hem. Kanske var det varm eller kall, ljummen? :)

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 03 jun 2007 19:51

Zokrates skrev:
Jag tycker mig finna att det finns gott om överflödiga människor, å andra sidan anser jag att allting har två sidor

Jaha men i relation till vad är dessa männsikor överflödiga? I vilket syfte?
Du måsteett mål eller en syn på verkligenheten som gör vissa människor överflödiga enligt den. Men vad exakt är den?
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 jun 2007 20:04

Zokrates skrev:Därav får det mig att tänka på ett bibliskt synsätt.
Gott eller ont, vad som helst jag skyr det som är ingetdera.

Hur det löd ordagrant minns jag ej och tyvärr har jag inga böcker i mitt hem. Kanske var det varm eller kall, ljummen? :)

Jag trodde att det framgick så klart att det var likgiltiga människor som jag syftade på. Likgiltigheten är ett brott, klart värre än gott och ont tillsammans. Utan likgiltighet skulle världen vara utan överflödiga människor.
:wink:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Överflödiga människor?

Inläggav Algotezza » 04 jun 2007 16:06

(c) KYREUS skrev:Har länge uppfattat mig som överflödig. Vem finns, som kan argumentera för att varje människa är - nödvändig??

( :( )) KYREUS

Allt/alla som existerar är nödvändigt/nödvändiga för helheten, för annars skulle det uppstå ett tomrum där som hela alltet skulle sugas in i och förgöras. Allt som existerar ingår i oändligheten. Om en enda individ skulle saknas hade det blvit "oändligheten minus ett", vilket hade gjort en jäkla skillnad!

I vardagslivet möter vi ofta/ibland en massa/vissa medmänniskor som uppskattar oss och det vi gör i högre eller lägre grad. För dem behövs vi väl? har vi en funktion att fylla?

Var och en som existerar är nödvändig men var och en kan också ersättas i de flesta mer offentliga sammanhang, där vi har tydliga i hög grad av "andra" definierade roller. Dock låter detta sig  svårligen göras mer privat där vi själva är med om att utforma vår roll, eller där vi menar att vi kan vara nakna, utan alla roller och masker.

Frågan är dock, skall vi grunda detta att behövas på våra meriter, handlingar, eller enbart på vår existens? I det första fallet handlar det om något relativt, i det andra om något absolut.

A
Algotezza aka Algotezza

amy

Inläggav amy » 04 jun 2007 23:51

Algotezza skrev:Allt/alla som existerar är nödvädnigt/nödvändiga för helheten, för annars skulle det uppstå ett tomrum där som hela alltet skulle sugas in i och förgöras.

men algotezza... det är precis vad jag vill..... så varför kan det inte hända???

Användarvisningsbild
neo

Re: - Svar till "vissa"!

Inläggav neo » 05 jun 2007 02:07

(c) KYREUS skrev:Svar till vissa här på sajten och jag behöver inte ens namnge dom för dom vet själva vilka dom är - och hur roliga och mogna dom faktiskt är; åtminstone enligt sig själv: frågan blir: har ni inte läst trådens rubrik?? Rubriken handlar inte om onödiga inlägg, vilket ni "vissa" i er stora skämtsamhet tycks mena. Ge respekt till frågan; den är i rubriken:

(Om) sk ÖVERFLÖDIGA  människor - - -   (c) KYREUS

hej min vän, jag ser att allt är sig lik här, idioter ska alltid finnas, här är kanske din svar på tråden, överflödiga människor, överflödiga idioter, men de kanske behövs för annars vem ska vi kalla idioter som bara förstör andras inlägg. överflödiga tänkare utan tanke kan vi kalla dom istället, det låter mer filosofisk eller hur?
eller vad tycker ni suchanader och kallekulla?
Philosophiae.
Neologismus: creandis linguis.
Metaphysicorum:
Sciertiam primorum in humana cognitione principiorum.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 05 jun 2007 08:14

Tar man bort sina förmenta dårar så ser vår relativistiska psykologi snart till att skapa nya. Problemet ligger hos bedömaren när det kommer till att det beklagas. Det är således en jobbig inställning att ständigt beklaga något som alltid kommer att gestalta sig på en skala.

/Johan

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jun 2007 10:02

amy skrev:
Algotezza skrev:Allt/alla som existerar är nödvädnigt/nödvändiga för helheten, för annars skulle det uppstå ett tomrum där som hela alltet skulle sugas in i och förgöras.

men algotezza... det är precis vad jag vill..... så varför kan det inte hända???

Gör dig överflödig, bli ett tomrum (som du iofs menar att du redan är)...så skall du se att det kan lyckas, om du alltså kan gå runt/lura helhetens självbevarelsedrift som är starkare än delens, då den är den synergetiska summan av dessas...

A
Algotezza aka Algotezza

Benjie

Inläggav Benjie » 05 jun 2007 13:37

Algotezza skrev:
amy skrev:

Gör dig överflödig, bli ett tomrum (som du iofs menar att du redan är)...så skall du se att det kan lyckas, om du alltså kan gå runt/lura helhetens självbevarelsedrift som är starkare än delens, då den är den synergetiska summan av dessas...

A

Är de arbetslösa överflödiga och onödiggjorda människorna överflödiga och onödiggjorda  pga och i samhällsystemet?

Är människan  och övriga  arter att se  som ett  uttryck för naturens livets  överflöd?

Eller har vi redan svarat på  frågan?

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jun 2007 14:14

Benjie skrev:
Algotezza skrev:
amy skrev:

A

Är de arbetslösa överflödiga och onödiggjorda människorna överflödiga och onödiggjorda  pga och i samhällsystemet?

Onödig som samhällsvarelse i just detta samhälle är väl bara en aspekt på "överflödighet", därför att man ur något inskränkt perspektiv inte "tillför" det gemensamma något.  Man kan ju behövas ur andra aspekter än att lönearbeta och  betala skatt. Om inte annat så när det är valtider och man behövs som "valboskap"...

Benjie skrev:Är människan  och övriga  arter att se  som ett  uttryck för naturens livets  överflöd?

Livet är väl ett tecken på existensens överflöd...

Benjie skrev:Eller har vi redan svarat på  frågan?

BENJIE

De svar vi inte redan gett/fått, ger oss livet självt... antingen vi behöver dem eller ej...

A
Algotezza aka Algotezza

What Gives?

Inläggav What Gives? » 05 jun 2007 14:17

Nu är emellertid en viss arbetslöshet nödvändig för att inte orsaka löneinflation, men det är en annan diskussion.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jun 2007 14:22

What Gives? skrev:Nu är emellertid en viss arbetslöshet nödvändig för att inte orsaka löneinflation, men det är en annan diskussion.

Ja, såsom vårt samhälle och arbetsmarknaden  är uppbyggda och fungerar idag. Men skall det vara så för alltid? Är det pga en oundviklig naturlag? Är det inte möjligt att uppfinna ett bättre samhälls- och ekonomiskt system som fungerar bättre för alla medborgare än det vi har idag? Men det är också en annan diskussion...

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 05 jun 2007 14:42

För att återknyta till ämnet "andra diskussioner"; är det inte en inneboende konflikt i att å ena sidan vilja ha så hög sysselsättning som möjligt samtidigt som man vill ha maximal effektivitet? Ökad effektivitet leder ju till att det krävs mindre människor till att utföra samma jobb, vilket leder till att fler och fler människor blir överflödiga. Jag har ju inte läst nån ekonomi så det här är kanske basic stuff, men vad bör vi prioritera? Effektivitet eller sysselsättning?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Återgå till "Filosofi"