vad är en människa?
Moderator: Moderatorgruppen
-
Primus Motor
Den stora frågan är varför man väljer att använda extremt öppna och kontextuella termer när man debatterar. De lingvistiskt intresserade filosoferna på det här forumet värkar lida under vanföreställningen att språket förändrar värkligheten istället för att inse att det är ett imperfekt verktyg för att förmedla sinnesförnimmelser. Ska du använda ordet Människa i en filosofisk text lägg bara in en jävla fotnot där du i din kontext definierar begreppet tills missförstånd är nästintill omöjliga. När du börjar använda språket på det här sättet kommer du också märka att antalet situationer där skäggiga män diskuterar om dryckesdonet på bordet är en kopp eller en mugg minskar drastiskt.
-
Jonas Nystrom
Vad är en utomjording? Hmmmmm, det låter som en kuggfråga! Kanske är det en profet? Typ en Elias eller rentav en Jesus? Eller en Heimdall om man så vill? Eller kanske är det en avatar, typ Krishna eller Manu, eller en Mithras eller Zarathustra? Alltså någon som kommer någon annanstans ifrån (än "denna världen") och som vet om det? Och som inte bara vet om det, utan som vill väcka andra till medvetandet om att även de kommer någon annanstans ifrån, deep down. Då blir listan längre och kanske mer uppdaterad. Många autister och dårar jag vet om skulle platsa. Vissa av dårarna skulle hävda att vi alla är utomjordingar, som trasslat in oss i jordelivet och krånglar för att komma hem igen. Siddharta Gautama, den sjätte "buddhan", menade väl något sådant, så han var väl en utomjording i alla fall. Eller David Bowie i den där filmen The Man Who Fell To Earth (och tusen andra filmer). Vad säger du själv?
Undrar vad en viss Busse Källing skulle säga om saken: http://profeten.blogsome.com/ Han menar att vi inte hittar själen för att vi tror att den sitter i kroppen nånstans, när det egentligen är så att det är kroppen som sitter i själen. Och så menar han att vi måste köra slut på oljan innan andra energikällor blir relevanta. Och att en ny människoart, resistent mot radioaktivitet, redan är på väg att utvecklas (men han verkar inte tycka att det är bra alls). Plus en massa annat konstigt. Kanske är han en utomjording! Frågan är väl om utomjordingar per definition INTE är människor, vilket debattören tycks förmoda. Jag är inte så säker på att den (tänkta) definitionen håller.
Undrar vad en viss Busse Källing skulle säga om saken: http://profeten.blogsome.com/ Han menar att vi inte hittar själen för att vi tror att den sitter i kroppen nånstans, när det egentligen är så att det är kroppen som sitter i själen. Och så menar han att vi måste köra slut på oljan innan andra energikällor blir relevanta. Och att en ny människoart, resistent mot radioaktivitet, redan är på väg att utvecklas (men han verkar inte tycka att det är bra alls). Plus en massa annat konstigt. Kanske är han en utomjording! Frågan är väl om utomjordingar per definition INTE är människor, vilket debattören tycks förmoda. Jag är inte så säker på att den (tänkta) definitionen håller.
Ab aspera ad astra!
-
Primus Motor
-
kajmal
-
Jonas Nystrom
En smula respekt för forat, tack!
Nu blajar ni sönder vårt filosofiforum. Avhåll er från oseriösa inlägg. Och om det finns en kärna av uppriktighet i tramset så uttryck det på ett värdigt sätt i stället. Ni kan vara både vitsiga och ironiska utan att tramsa, försök får ni se!
En filosof är en som älskar visheten, Sofia. Man vet om man gör det.
Grundfrågan är alltså: Vad är en människa? Den som inte kan relatera till denna fråga kan väl göra det någon annanstans. Okay?
En filosof är en som älskar visheten, Sofia. Man vet om man gör det.
Grundfrågan är alltså: Vad är en människa? Den som inte kan relatera till denna fråga kan väl göra det någon annanstans. Okay?
Ab aspera ad astra!
-
Jonas Nystrom
Sic transit gloria mundi.
Varför finns det död?
Eller: Vad är det poeten egentligen undrar i denna text:
Sometimes I wonder who am I
The world seeming to pass me by
A younger man now getting old
I have to wonder what the rest of life will hold
I hold a mirror to my face
There are some lines that I could trace
To memories of loving you
A passion that breaks reason in two
I - I - I have to think and - I have to think and stop me now
If reminices make you frown
One thinks of what one hoped to be
And then faces reality
I wonder who started all this
Was God in love and gave a kiss
To someone who later betrayed
And Godless love sent us away?
Who made the trees - who made the sky
Who made the storms - who made heartbreak?
I wonder how much life I can take
I see at last a future self
Were you alive I'd ask your help
But thinking puts me in a daze
And thinking never helped me anyway
You always were so negative
You never saw the positive
You always stand upon the edge
And dream of what it must be to be dead
I know I like to dream a lot
And think of other worlds that are not
I hate that I need air to breathe
I'd like to leave this body - and be free
You'd like to float like a mystic child
You'd like to kiss an angel on the brow
You'd love to solve the mystery of life
By cutting someone's throat or removing their heart
You'd like to see it beat
You'd like to hold your eyes
And though you know I'm dead
You'd like to hold my thighs
If it's wrong to think on this
To hold the dead past - to hold the dead past in your fist
Why were we - why were we given memories?
Let's lose our minds
Be set free!
I wonder
I wonder who started all this - ooh
And Godless love sent us away
Godless love sent us away
Godless love sent us away...
(jag säger vem det är när jag har fått en vettig respons).
Varför finns det död?
Eller: Vad är det poeten egentligen undrar i denna text:
I hold a mirror to my face
There are some lines that I could trace
To memories of loving you
A passion that breaks reason in two
I - I - I have to think and - I have to think and stop me now
If reminices make you frown
One thinks of what one hoped to be
And then faces reality
I wonder who started all this
And Godless love sent us away?
Who made the trees - who made the sky
Who made the storms - who made heartbreak?
I wonder how much life I can take
I see at last a future self
Were you alive I'd ask your help
But thinking puts me in a daze
And thinking never helped me anyway
You always were so negative
You never saw the positive
You always stand upon the edge
And dream of what it must be to be dead
I know I like to dream a lot
And think of other worlds that are not
I hate that I need air to breathe
I'd like to leave this body - and be free
You'd like to float like a mystic child
You'd like to kiss an angel on the brow
You'd love to solve the mystery of life
By cutting someone's throat or removing their heart
You'd like to see it beat
You'd like to hold your eyes
And though you know I'm dead
You'd like to hold my thighs
If it's wrong to think on this
To hold the dead past - to hold the dead past in your fist
Why were we - why were we given memories?
Let's lose our minds
Be set free!
I wonder
I wonder who started all this - ooh
And Godless love sent us away
Godless love sent us away
Godless love sent us away...
(jag säger vem det är när jag har fått en vettig respons).
Ab aspera ad astra!
människan - livsträdet
Jag har inte läst latin, och hittar inte omedelbart när jag googlar. Har ni en kvalitativ översättning ni vill dela?
När ett spontant, eller inducerat skeende involverar kroppens alla muskler och särskilt de ryggradsnära i det att inta en upprest ställning, ges utrymme till ett överskridande tillstånd.
Jag har för mig att du en gång beskrev detta JN som att sitta som ett träd, eller hur skulle du formulera det?
Själv har jag erfarenhet av komplikationer i övergången ut i vardagstillståndet och i förhållandet med kroppsvarelser utan dessa erfarenheter. En inte ovanlig situation är att "kommentatorn", eller förberedandet för att kunna kommunicera ut tillståndet i en förklaring, till ett resonemang, typ det jag för nu lägger sig ivägen för ett spontant verkande och därmed ett direkt delande/servande.
Tips och tricks?
JN skrev:Mänskliga förmågor, även själsliga, hänger ihop med människokroppen. Jagmedvetandet - och därmed reflektivitet och därmed valfrihet och därmed moral och därmed kärlek - hänger t ex ihop med den vertikala ryggraden.
När ett spontant, eller inducerat skeende involverar kroppens alla muskler och särskilt de ryggradsnära i det att inta en upprest ställning, ges utrymme till ett överskridande tillstånd.
Jag har för mig att du en gång beskrev detta JN som att sitta som ett träd, eller hur skulle du formulera det?
Själv har jag erfarenhet av komplikationer i övergången ut i vardagstillståndet och i förhållandet med kroppsvarelser utan dessa erfarenheter. En inte ovanlig situation är att "kommentatorn", eller förberedandet för att kunna kommunicera ut tillståndet i en förklaring, till ett resonemang, typ det jag för nu lägger sig ivägen för ett spontant verkande och därmed ett direkt delande/servande.
Tips och tricks?
Re: människan - livsträdet
Loke skrev:Jag har inte läst latin, och hittar inte omedelbart när jag googlar. Har ni en kvalitativ översättning ni vill dela?
Översätta vad då?
-
Jonas Nystrom
Som ett träd. När man MÄRKER att det är som ett träd man sitter, då är man där. Man kan ju också sitta som en stolpe. I det yttre är det ingen skillnad. I det inre är skillnaden den mellan liv och död, mellan levandehet och dödhet. Mellan medvetande och stumhet.
Samtidigt är det något av ett åskledarskap. Det är inte ved man är full av, man är inte förvedad. Jag betonar detta eftersom det jag kallar åskledarskap även innebär ett ambassadörskap, en form av diplomati, en översättning mellan värdegrunder, perspektiv, förgivettaganden, paradigmer och metaforer där ansvaret för den sociala hälsan är helt och hållet på ens egen sida, man måste förutsätta precis hela ansvaret för sina relationer - för sin verkan på och i världen.
Samtidigt är det något av ett åskledarskap. Det är inte ved man är full av, man är inte förvedad. Jag betonar detta eftersom det jag kallar åskledarskap även innebär ett ambassadörskap, en form av diplomati, en översättning mellan värdegrunder, perspektiv, förgivettaganden, paradigmer och metaforer där ansvaret för den sociala hälsan är helt och hållet på ens egen sida, man måste förutsätta precis hela ansvaret för sina relationer - för sin verkan på och i världen.
Ab aspera ad astra!