Okej Auk. Förstår som inte vad jag skulle ut på svag is att göra, men nog kan jag följa dig ut dit om du behöver nån att hålla handen din. Så, för att ta en tur då. Jag säger att du börjar i helt fel ände. För att få någon ordning så måste du
utgå från en redan ordnad värld. Och det för att rationaliteten inte
primärt är en härledning, inte heller något resultat, utan
en förutsättning (som egentligen miles redan hävdat tidigt i tråden), för att alls ställa upp några mål överhuvudtaget:
1. Den ordnade världen [Logos] ger människan dess mål.
Vad din definition, i fem punkter, söker göra gällande är att rationalitet är "ljuset i slutet av tunneln" och att världen ligger i mörker (även om detta går stick i stäv med allt ditt prat om subjektet som ett förklarande väsen, och inte ett som primärt ska förklaras). Det är väl förövrigt den bild som
religionen (utan undantag vågar jag nästan påstå) ger oss av världen. Först i dess (eller Guds) famn blir världen upplyst. Men tvärtom är rationaliteten
det ljus som lägger världen i öppen dag, och gör det möjligt för oss
att alls urskilja något sådant som ett mål. Varats natt är inte ens fyllt av drömmerier, det står helt tomt. Här är det förövrigt tydligt varför man kan beskylla er (Auk och Jimmy) för att vara nihilister, i Nietzsches mening.
Jag förstår att tanken här är att sätta upp rationaliteten som människans mål och strävan, men att så göra [sätta upp rationaliteten som människans mål]
förutsätter redan rationaliteten som
förutsättning och medel. (jmf. t.ex. Heideggers att "bringa in i varats ljusning"; varat är just en ljusning, inte en mörkning) Detta tangerar väl, i viss mån, också skillnaden mellan transcendens och immanens (och också dualism - monism). Om man nu ska hävda en metafysisk linje här.
Sen det här med att du beskyller andra för att vara "gamla modernister" Auk, från vilken
position hävdar du det? Man kan inte tala utan att tala någonstans ifrån, om man inte helt stumt mimar förstås. Nu hävdar du dig vara materialist, och monist har jag också sett dig kalla dig själv, men du motsäger dig själv med ditt eget resonemang. Miles har i denna tråd däremot kört efter en
materialistisk monists ståndpunkter (förnuftet är ett slags självreviderande tradition och verksamhet - och i den mån den upptar tidigare epoker i sig själv är den förmögen spela ut dessa mot varandra, för att erhålla ett mer förfinat förnuftsbegrepp), medan du i själva verket har propagerat för en
idealistisk dualists linje (först har du förnuftet, hos individen, och därefter ett abstrakt förnuft, en måttstock, som kommer utifrån, med vilket vi kan avgöra om det rör sig om ett förnuftigt eller oförnuftigt förnuft som individen besitter). Här tycks du och Jimmy eniga också, ser inga större skillnader er emellan. Det är det här jag menar bli lite tröttsamt Auk, du hävdar en sak i ord, och en helt annan i handling. Är inkonsekvent, och ovanpå det springer du och är uppblåst. Visst fan har du väl rätt att vara uppblåst i vissa lägen, du imponerar till och från, och även om jag själv inte är den som "tror på" ödmjukhet så anser jag likväl att skarpa hjärnor emellan så föreligger ingen risk att förväxla ödmjukhet med svaghet, utan skarpa hjärnor emellan vittnar ödmjukhet snarare om just det som uppblåstheten i samma läge inte vittnar om - självsäkerhet.
Och ska man vara noga så är det fullständigt
absurt av er att peka på andra och beskylla dem för att vara "gamla modernister". Ni har ju inte ens börjat ställa er de frågor som hör postmodernismen till (och tydligt är det ju att ni inte heller bemöter dem när de ställs till er, vilket ordväxlingen i våra senaste inlägg i den här tråden till varandra visar, Auk, och det gäller förstås Jimmy också).
Fråga, miles, har jag förstått dig rätt här? Har, för att återknyta till annat, också slängt TV:n för flera år sen. Ser ibland nyheter eller debattprogram på SVT (deras hemsida) vilket dock bara tjänar att påminna om mitt beslut att göra mig av med skiten. Och tacka fan för att du har rätt, själv vacklar man dock emellanåt eftersom man är dum nog att inbilla sig att det finns ett värde i att ge andra företräde, bara för gestens skull, men det slutar förstås alltid i att man målar in sig i ett hörn. Kanske då gäller att vara klar att man endast tillåter idiotin som en "charmig egenhet", men att man på inga villkor tänka böja sig för den i det långa loppet (vilket konstigt nog blir fallet om man har allt för stort överseende med den, vidskepligheten - oavsett om den manifesterar sig mer eller mindre ogenerat, som i religionens form eller i borgerlighetens inte allt för
diskreta "charm" - tar hela handen om man ger den så mycket som ett finger).
Förövrigt rekomenderar jag (i synnerhet till Auk, kanske):
Martin Heideggers "What is Metaphysics"