J R Auk skrev:Avantgardet skrev:Okej Auk. Förstår som inte vad jag skulle ut på svag is att göra, men nog kan jag följa dig ut dit om du behöver nån att hålla handen din. Så, för att ta en tur då. Jag säger att du börjar i helt fel ände. För att få någon ordning så måste du
utgå från en redan ordnad värld. Och det för att rationaliteten inte
primärt är en härledning, inte heller något resultat, utan
en förutsättning (som egentligen miles redan hävdat tidigt i tråden), för att alls ställa upp några mål överhuvudtaget:
1. Den ordnade världen [Logos] ger människan dess mål.
Vad din definition, i fem punkter, söker göra gällande är att rationalitet är "ljuset i slutet av tunneln" och att världen ligger i mörker (även om detta går stick i stäv med allt ditt prat om subjektet som ett förklarande väsen, och inte ett som primärt ska förklaras). Det är väl förövrigt den bild som
religionen (utan undantag vågar jag nästan påstå) ger oss av världen. Först i dess (eller Guds) famn blir världen upplyst. Men tvärtom är rationaliteten
det ljus som lägger världen i öppen dag, och gör det möjligt för oss
att alls urskilja något sådant som ett mål. Varats natt är inte ens fyllt av drömmerier, det står helt tomt. Här är det förövrigt tydligt varför man kan beskylla er (Auk och Jimmy) för att vara nihilister, i Nietzsches mening.
Jag förstår att tanken här är att sätta upp rationaliteten som människans mål och strävan, men att så göra [sätta upp rationaliteten som människans mål]
förutsätter redan rationaliteten som
förutsättning och medel. (jmf. t.ex. Heideggers att "bringa in i varats ljusning"; varat är just en ljusning, inte en mörkning) Detta tangerar väl, i viss mån, också skillnaden mellan transcendens och immanens (och också dualism - monism). Om man nu ska hävda en metafysisk linje här.
Sen det här med att du beskyller andra för att vara "gamla modernister" Auk, från vilken
position hävdar du det? Man kan inte tala utan att tala någonstans ifrån, om man inte helt stumt mimar förstås. Nu hävdar du dig vara materialist, och monist har jag också sett dig kalla dig själv, men du motsäger dig själv med ditt eget resonemang. Miles har i denna tråd däremot kört efter en
materialistisk monists ståndpunkter (förnuftet är ett slags självreviderande tradition och verksamhet - och i den mån den upptar tidigare epoker i sig själv är den förmögen spela ut dessa mot varandra, för att erhålla ett mer förfinat förnuftsbegrepp), medan du i själva verket har propagerat för en
idealistisk dualists linje (först har du förnuftet, hos individen, och därefter ett abstrakt förnuft, en måttstock, som kommer utifrån, med vilket vi kan avgöra om det rör sig om ett förnuftigt eller oförnuftigt förnuft som individen besitter). Här tycks du och Jimmy eniga också, ser inga större skillnader er emellan. Det är det här jag menar bli lite tröttsamt Auk, du hävdar en sak i ord, och en helt annan i handling. Är inkonsekvent, och ovanpå det springer du och är uppblåst. Visst fan har du väl rätt att vara uppblåst i vissa lägen, du imponerar till och från, och även om jag själv inte är den som "tror på" ödmjukhet så anser jag likväl att skarpa hjärnor emellan så föreligger ingen risk att förväxla ödmjukhet med svaghet, utan skarpa hjärnor emellan vittnar ödmjukhet snarare om just det som uppblåstheten i samma läge inte vittnar om - självsäkerhet.
Och ska man vara noga så är det fullständigt
absurt av er att peka på andra och beskylla dem för att vara "gamla modernister". Ni har ju inte ens börjat ställa er de frågor som hör postmodernismen till (och tydligt är det ju att ni inte heller bemöter dem när de ställs till er, vilket ordväxlingen i våra senaste inlägg i den här tråden till varandra visar, Auk, och det gäller förstås Jimmy också).
Förövrigt rekomenderar jag (i synnerhet till Auk, kanske):
Martin Heideggers "What is Metaphysics"
Avantgardet, du har just gett lön för min möda. Och den pompösa bubblan brast.
Vad fan tar det åt dig karl!
J R Auk skrev:Vad tror du om jag säger att jag instämmer till fullo i ditt första stycke? För det gör jag. Men du missar den rationella härledning jag anser mig berättigad att dra från detta som vi delar. Nämligen att den ordning som redan föreligger redan vilar på en rationalitet, som vilar på en föreliggande rationalitet i en oändlig regress. Och då måste vi fråga oss vad målets arche var?
Fast det är ju just detta som Derrida har visat oss, och Heidegger är här fortfarande nostalgisk (som Logos tog fasta på i en annan tråd, när han talade om Heideggers släkstkap till daoismen, så inbillar sig ju Heidegger fortfarande att det är något som "flytt" oss, ursprunget, eller "gudarnas flykt", som han kallar det). Och det är precis här den nietzscheanska affirmationen blir väsentlig (om man skall ge någon syftning alls på något positivt innehåll eller nåt slags teori, fast det kanske snarast är att betrakta som en uppmaning, utan att vara ett påbud, alltså snarast en upplysning - i alla de här relevanta bemärkelserna, och detta leder oss självfallet in på såna självmotsägelser som en "religion utan religion", i strikt mening - i dekonstruktionen). Att vi aldrig kommer erhålla den där fasta grunden att stå på skall inte sörjas, det är tvunget att tillgripa ett betungande gravallvar, en lika rimlig reaktion är
lekens glädjefulla frihet.
Antingen hamnar du i en oändlig regress, eller så hamnar du i en cirkulär logik, så jag är helt med dig där. Därför blir den paradoxala slutsatsen också att inget egentligt
arche nånsin fanns där, eller att "'ursprunget' är ett supplement". Här blir det alltså tydligt att rationaliteten är just en transcendental signifiant, som vi förutsätter/antar. Och med
antagandet följer
hela systemet. Alltså därav allt tal om den transcendentala signifianten som den strukturerande principen.
J R Auk skrev:Det mål som hela tiden har väglett oss. Enkelt svarar vi organismen. Vi har tillgripit medel för vår rena överlevnad. Men, och här hoppas jag på medhåll, överlevnaden har blivit menlös, därför vårt existentiella tvivel, därför vår filosofiska verksamhet. Så vad gör vi, vi söker genomlevandet. Affirmationen av livet, mer än bara att leva efter det har levts. Så vad gör vi? Min poäng är att vi måste återvända till det absurda, det som rationaliteten har förvaltat (Och du kan spana bak i tråden, detta är vad jag hela tiden har hävdat).
Jag tror inte jag egentligen har nåt att invända emot det, jag instämmer snarast. Det som skulle kunna invändas är vad detta "absurda" ens skulle kunna betyda utan att vi antar rationaliteten? I och med att de är motsatser, och spelar mot varandra i samma system. Gör man sig kvitt det ena så åker det andra ut i samma veva. Eller som Nietzsche säger: "Gör man sig kvitt den riktiga världen, så gör man sig kvitt den falska också". Här har man ju samma problem, en annan transcendental signifiant förvisso (det "riktiga", vars motsats är "oriktiga" och som det är hierarkiskt, och normativt, överordnat), och med precis samma problematik. Det "riktiga", det "förnuftiga", det "sanna", alla dessa binära motsatser, där den ena termen liksom i sig skall överskrida samma system så det förutsätter.
Derrida säger i en intervju (i "Positions"), att dekonstruktionen, för att alls åstadkomma något, inte bara kan peka på något, utan måste ingripa och kasta om förhållandet. Alltså att sätta det absurda ovan det förnuftiga. Det är så den har sin
verkan så att säga. Men man får ju inte glömma att också detta är precis lika godtyckligt, och inte Sanningen själv. För att vara verksam måste den alltså göra så, men den antar det inte som något nytt fundament att stå på.
J R Auk skrev:Även i det andra stycket ger jag dig mest medhåll, men inte riktigt. För det är enligt mig dags att lägga i dager vad som gav rationaliteten dess mål. Eller skall vi godta vårt godtyckliga logos? Nej, det är väl tex vad dekonstruktionen syftar till (har aldrig förstått det där till fullo då den förnekar så mycket som söker klargöra den för en icke insatt).
Rationalitetens mål. Vi har redan då fallit tillbaka i samma språkliga fälla. Se ovan, kanske jag klargjorde något där. Derrida talar om "etiken" hos dekonstruktionen (t.ex. i "Politics of Friendship" eller "Marx spöken"), om man kan säga så, som något som görs idag på basis av vad som "komma skall" (kritiken av demokratin idag t.ex. måste grundas på en framtida och bättre demokrati imorgon). Här skiljer han ju på lagens rätt och rättvisa, och rättvisan är ständigt förskjuten på framtiden, vilket ju inte lagens rätt är. Så Derrida är närmast att betrakta som motsatsen till en utopist. Hans uppmaning blir istället att aldrig tro sig sitta på den slutgiltiga lösningen, aldrig tro sig ha absolut rätt, utan alltid hålla för sant att saker och ting kan göras bättre. Hans "etik" är inte helt ointressant.
J R Auk skrev:I det tredje stycket vill jag bara säga att mörkret är det som ger ljuset dess kraft att ge urskiljning, i ett totalt ljus bländas allt och inget blir synligt. Här ser jag absurditetens återinträde som ofrånkomligt. För att anknyta till det ursprungliga. Vi inser genom rationaliteten (genom att ge proportion till vår upplevelses olika delar) att vi aldrig har flytt det absurda bara ordnat det efter en given princip. Vi har inte upprättat en rationell rationalitet. Målet står i sitt ursprung som givet och godtyckligt.
Ja, håller med, men det är inte fråga om ett återinträde, utan om ett samman-träde (kanske). De hänger ihop, definierar varandra ömsesidigt, man kan inte få det ena utan det andra. Det absurda uppstår tillsammans med rationaliteten - i det att rationaliteten antas, eller förutsätts.
Återigen är risken här att låta sig luras av språket. En rationell rationalitet. Man liksom måste ta till och stapla princip på princip, men man rör sig inte ur fläcken. Det finns ingen den Enda Principen som rättfärdigar alla andra. Det finns inget Absolut Ursprung. Och ändå så förutsätter vi det, när helst vi
gör teori, även om så bara i vardagsspråket. Det finns inget enkelt sätt att fly metafysiken, som Wilber tror (men här märker också du att det enda han gjort är att anta en ny transcendental signifiant, som ju är förutsättningen för varje teori, och varje teori är av samma skäl metafysik), eller som de tidiga kritikerna av metafysiken trodde (Nietzsche, Freud, Heidegger). Utan det enda vi kan göra, för att kritisera den, om vi alltså inte bara vill anta en ny metafysik för att kritisera en tidigare, är artikulera dess relation till sig själv.
J R Auk skrev:Fjärde stycket: För att förtydliga, jag anser bästa deskriptionen av vår belägenhet vara att vi lever i en idealistisk dualism i en materialistisk monism. Idealismen och dualismen är skimmret som låter oss abstrahera, ja överhuvudtaget ta ställning till (som ett föregripande) det materiella (har här en komplex teori om ett telos för organismen, objektivt, vi kan ta någon gång).
Femte stycket. Behövs inte kommenteras, jag erkänner min retorik.
Jag skall kolla in länken.
Jag kan förstå här varför du vill beskriva det på det sättet, och det är egentligen "rätt" tänkt. Men det finns förstås enklare sätt.

Enklast är väl att skilja det åt som typ metafysik och fysik? Och visst är det så att man måste syssla med metafysik för att alls kunna teoretisera, det är samma sak i denna mening.
Zizek har emellertid en intressant ontologi som jag tror du skulle gilla, som jag i alla delar inte hunnit ta ställning till så klart men som jag kan skissera här lite snabbt. Han hävdar, kort och gott, att det är varats-icke-sammanfallande-med-sig-självt, den minimala differensen mellan teori och verklighet, det glapp som alltid skiljer teori och verklighet åt och gör att de aldrig helt sammanfaller, eller skillnaden som vi upplever mellan teori och verklighet, och som han tolkar som Freuds "dödsdrift" (en domän av det
odöda ["undead"], som i skräckfilmsklyschan, såna som är döda och som inte går att ha ihjäl, vilket alltså, paradoxalt nog, blir livet, eller dess själva extrakt, som sådant), som man ska sysselsätta sig med att försöka teoretisera. Att det finns ett släktskap till Derridas différans, trots att Zizek ju alltjämt gått hårt åt dekonstruktionen (och det att han lagt ned så stor möda på att kritisera den är väl också skälet till att han står sig ganska bra emot dess kritik), är inte konstigt. Det hade förtjänat utredas i sig. Men själv funderar jag lite på att söka grunda varufetichismen i heideggerskt ontologiska termer just nu, får se vilket projekt det blir jag tar itu med, har några spår att följa upp.