Hej highway
highway skrev:freddemalte skrev:Ditt resonemang är mycket intressant och du blåser liv i den ”uråldriga” diskussionen om Platons grotta och den externa yttervärldens existensätt. Så även Robert Nozick´s upplevelsemaskin eller för den delen Matrix (filmen). Att alla (om nu andra existerar – he he) är sin egen solipsist i kraft av att man inte kan nå kunskap om något om sin omvärld genom någon annan väg än via sina sinnen och hjärnans bearbetning av sinnesdata, är något jag är benägen att skriva under på. Vad jag dock har lite svårare för att hålla med om är att användandet av begreppet ”inre värld” skulle påvisa att det existerar en yttre dito? Jag skulle dock kunna stäcka mig till att antagandet om en uppdelning av världen i ”yttre och inre” är en falsk dikotomi som i sak behöver dekonstrueras fullt ut. Vi kanske ska börja om helt från noll och bygga upp en annan syn på världens beskaffenhet. Tills det är gjort, eller den aktiviteten är startad, saknar jag fortfarande hållbara och relevanta argument för att det de facto skulle existera en värld bortom min egen upplevelse. Jag säger alltså inte (vilket en del verkar tro) att en sådan värld inte existerar, det jag säger är att jag hittills inte hört några argument som är helt igenom övertygande i frågan.
Mvh
Fredrik
Om solipsismen är falsk och jag faktiskt existerar utanför dig. Då finns
jag. Kan vi då inte komma överens om att en "yttre värld" faktiskt existerar!? (Jag lovar att jag inte bor i din hjärna).
Ha ha! Är den falsk så är det väl rimligt att tänka sig att den traditionella världsbilden är den rådande . . . . Jag påstår dessutom inte att solipsismen är sann. Jag frågar efter argument för en "yttre värld", argument som var och en kan använda för sin egen del för att påvisa detta. En så länge har ingen lagt fram något sådant.
highway skrev:Det är ganska djärvt att påstå att en "yttre värld" inte existerar. Så jag tycker bevisbördan ligger på personen som argumenterar för detta. Precis som att "Du kan inte bevisa att gud inte existerar" är det sämsta argumentet påkommet för Guds existens.
Må vara djärvt. Men ändrar inte frågeställningens ontologiska klurighet.
Om någon är 100% övertygad om att solipsismen är sann, har väl denne ingen annan att bevisa det för? Med andra ord. Om Person A är övertygad om att det inte existerar människor (med egna erfarenheter/upplevande) utanför Person A:s "fenomenella rum", följer det väl logiskt att Person A inte anser sig ha någon att lägga fram bevisen för?
Om solipsismen är falsk och Person A är 100% övertygad om att den är sann, har ju Person A egentligen inte tillgång till några argument för solipsismen i kraft av att den är falsk. Person A kan dock få det jobbigt om hon eller han går runt och påstår att den är sann i en icke-solipsistisk värld.
highway skrev:Solipsismen var ett tankexperiment. Inte en genomtänkt idéologi. Jag tror knappt att det finns/fanns en ända respektabel filosof som någonsin har kallat sig själv Solipsist.
Nä det är svårt att veta. Inte lätta att få tillgång till deras "innersta tankar".
highway skrev:Man kan även påstå att INGET existerar och det finns inga bra argument mot det heller.
Gör det inte. Argumentet "något existerar" räcker ju, eftersom det argumentet inte hade kunnat läggas på bordet om inget existerade

highway skrev:Må väl!
Tack! Detsamma!
Hälsar
Fredrik