Vad är en människa?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad är en människa?

Inläggav Algotezza » 27 maj 2018 12:33

Anders skrev:En art. Som tänker jävligt avancerat.

Om hon får säga det själv.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 maj 2018 12:36

Esther skrev:En människa kan välja att lära känna Gud och leva.... I..... Genom..... Och Med Gud - här och nu och då och för alltid....
Eller inte

I den mån Gud finns och är alltings skapare och förvaltare samt livets upprätthållare lär människan känna Gud antingen hon väljer det eller ej. Svårt att på sikt välja bort den som upprätthåller ens liv.

Men om Gud är mer ett begrepp vi uppfunnit än en levande dynamisk verklighet, då måste ju tron på Gud värnas med näbbar och klor, för när som helst kan allting haverera.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 maj 2018 13:13

Algotezza skrev:För överlevnadens skull. Vi har stark självbevarelsedrift vilket väl iofs även alla andra arter har. Altruism lönar sig på sikt. Det är väl därför gyllene regeln håller på sikt.

Jo, Lucas skriver en fin berättelse om samariern. Men jag har inget svar på, om hur lågt vi skall sänka vår gard. Har någon gjort en konsekvensanalys? Kan vi ta emot ytterligare en miljon människor från Mellanöstern?

Byggandet går ner, läste jag. Nybyggda bostäder kostar flera miljoner, priserna faller. Det verkar inte löna sig att bygga där behovet av bostäder är som störst. Är vi helt oförmögna att anpassa kraven till vad som är möjligt?
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 27 maj 2018 15:15

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Människan är ett sinnesorgan.

Vems i så fall?

Som jag skrev: människans. :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 maj 2018 16:09

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:För överlevnadens skull. Vi har stark självbevarelsedrift vilket väl iofs även alla andra arter har. Altruism lönar sig på sikt. Det är väl därför gyllene regeln håller på sikt.

Jo, Lucas skriver en fin berättelse om samariern. Men jag har inget svar på, om hur lågt vi skall sänka vår gard. Har någon gjort en konsekvensanalys? Kan vi ta emot ytterligare en miljon människor från Mellanöstern?

Byggandet går ner, läste jag. Nybyggda bostäder kostar flera miljoner, priserna faller. Det verkar inte löna sig att bygga där behovet av bostäder är som störst. Är vi helt oförmögna att anpassa kraven till vad som är möjligt?

SD bygger sin politik på egna analyser av vad flyktingströmmen kan leda till. De har lagt upp sin politik därefter. Vi får se hur det går i valet.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 27 maj 2018 16:20

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:

SD bygger sin politik på egna analyser av vad flyktingströmmen kan leda till. De har lagt upp sin politik därefter. Vi får se hur det går i valet.

Man borde ställa mer kniviga frågor till SD, ta det ett steg längre, för de har ganska roliga uppfattningar egentligen. De är ungefär som bilden av miljöpartiet, 800kr per fimp. Vad har SD för människosyn... Ta tex att brottsliga invandrare skall skickas till sitt ursprungsland, många verkar gilla den tanken, men för mig är det helt barockt. Jag tror att saker fungerar annorlunda i andra länder (logiskt), svenskarna måste vara det mest korkade folket, jaha, vart skall ni skicka mig nu??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 maj 2018 16:38

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:SD bygger sin politik på egna analyser av vad flyktingströmmen kan leda till. De har lagt upp sin politik därefter. Vi får se hur det går i valet.

Man borde ställa mer kniviga frågor till SD,

I debatten är det ofta tvärtom så att SD får de andra att stå med litet välmenande svar. Det kanske inte förslår den dag migrationen åter tar fart.
klorofyll skrev:Vad har SD för människosyn... Ta tex att brottsliga invandrare skall skickas till sitt ursprungsland, många verkar gilla den tanken, men för mig är det helt barockt.

Jaså, varför då? Lagen verkar inte medge att de som fått uppehållstillstånd kan sändas tillbaks efter avtjänat straff. Men annars är det så att om någon medborgare från ett annat land begår ett brott här, så sänds de hem efter fullgjort straff. Dyrt, men konsekvent.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 27 maj 2018 18:08

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:SD bygger sin politik på egna analyser av vad flyktingströmmen kan leda till. De har lagt upp sin politik därefter. Vi får se hur det går i valet.

Man borde ställa mer kniviga frågor till SD,

I debatten är det ofta tvärtom så att SD får de andra att stå med litet välmenande svar.

Det brukar vara så, man ifrågasätter de som inte är kompromisslösa... Istället för att analysera resultatet av kompromisslöshet.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 27 maj 2018 18:55

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vad har SD för människosyn... Ta tex att brottsliga invandrare skall skickas till sitt ursprungsland, många verkar gilla den tanken, men för mig är det helt barockt.

Jaså, varför då?

Det vore samma sak som att bestraffa fadern när sonen begår brott, därför att fadern har uppfostrat sonen... Tycker du inte det?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 maj 2018 19:21

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:

Jaså, varför då?

Det vore samma sak som att bestraffa fadern när sonen begår brott, därför att fadern har uppfostrat sonen... Tycker du inte det?

Nej, inte riktigt. Om folk vill etablera sig i Sverige för att de har problem hemma, får de hålla sig till de lagar som gäller här. Det är detsamma om vi besöker ett land där vi inte är medborgare. Man förväntar sig att vi tar seden dit vi kommer.
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 27 maj 2018 19:34

Algotezza skrev:
Esther skrev:En människa kan välja att lära känna Gud och leva.... I..... Genom..... Och Med Gud - här och nu och då och för alltid....
Eller inte

I den mån Gud finns och är alltings skapare och förvaltare samt livets upprätthållare lär människan känna Gud antingen hon väljer det eller ej. Svårt att på sikt välja bort den som upprätthåller ens liv.

Men om Gud är mer ett begrepp vi uppfunnit än en levande dynamisk verklighet, då måste ju tron på Gud värnas med näbbar och klor, för när som helst kan allting haverera.

Nja, inte har jag känt någon som fått (av Gud själv) den relationen påtvingad.
Det brukar involvera eget fritt val - om du vill..... Eller ej.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 27 maj 2018 23:06

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jaså, varför då?

Nej, inte riktigt. Om folk vill etablera sig i Sverige för att de har problem hemma, får de hålla sig till de lagar som gäller här. Det är detsamma om vi besöker ett land där vi inte är medborgare. Man förväntar sig att vi tar seden dit vi kommer.

Och redan nu tillämpas väl utvisning i vissa fall?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 07:05

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jaså, varför då?

Ja - så är det ju. Det finns en hel del svenskar, amerikaner eller andra Européer som sitter, eller har suttit - i fängelse i Thailand, Turkiet, Indien och andra ställen där det finns mycket "mysiga" fängelser --- för narkotikabrott, våldsbrott eller annat --- de har säkert lärt sig något för livet. Så - i alla andra länder (utom Sverige) är det så att man SKA lyda under de lagar som gäller för landet, och när man begår brott där, bli straffad där.

I Sverige blir man ju inte ens dömd om man begår våld på någon annans kropp och inga pengar är involverade - tex överfallsvåldtäkt eller gruppvåldtäkt som filmas eller annat... kanske är det det faktum att det är "gratis" för förövarna som gör att svenska myndigheter inte dömer?
Hade de behövt betala - hade det ju varit prostitution - och det är ju straffbart för den som gör det. Kvinnorna som blir våldtagna ska kanske när de anmäler säga att de tagit betalt för att få dem fällda?
:)

Sverige är fantastiskt...
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 07:13

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:

Jaså, varför då?

Det är väl bara inte en enda person som uppfostrar en människa? Vad är det för ett märkligt påstående? Tvärtom --- brukar det vara så att när fadern är våldsam och begår övergrepp och annat - brukar sonen välja att inte bli som sin far. När och om denne son är en anständig människa (det är ju där valet är).

Att sedan människor som kommer hit med intentionen att begå brott här - tex terrorbrott och annat - eller uppvigla till detta via statsunderstödd undervisning till muslimska barn i skolor via statsunderstödd skolundervisning och skolmaterial där man uppviglar till hat mot judar, död av judar och att utplåna Israel - från klass ett till nio --- så tycker i alla fall jag att mina skattepengar inte ska användas till sådant.
Det är redan vidrigt att vi via skattepengar ger stöd till terrororganisationer som inget annat anständigt land vill stödja - men att vi dessutom utbildar dem till terrorister med våra skolsystem är väl lite VÄL... att ta i? Svenska staten räknar väl inte med att de ska döda oss - men att utbilda dem här för att döda judar --- tycker jag är vidrigt.
Eller?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 maj 2018 08:50

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:

Jaså, varför då?

Hänger inte med på den här Klorofyll, kan du förklara?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Filosofi"