Är en fråga svår beroende på dess svar?
För mig har i vilket fall livet, universum och allting varit en svår nöt att knäcka
Är något svårt, har man inte skrattat åt det tillräckligt länge
Moderator: Moderatorgruppen
CAUSTIX skrev:Jag måste säga att jag tycker alla frågor är svåra så fort man fördjupar sig lite. Bakom minsta skitsak gömmer sig ett svart hål.
J R Auk skrev:CAUSTIX skrev:Jag måste säga att jag tycker alla frågor är svåra så fort man fördjupar sig lite. Bakom minsta skitsak gömmer sig ett svart hål.
Leder dom inte alla till samma svarta hål då?
Den känslan infinner sig ibland hos mig iallafall.
archaxe skrev:Enligt bl a Leibniz och Wittgenstein var den stora frågan varför det finns någonting snarare än ingenting. Det kan ju vara intressant att gräva i, även om jag tycker att det kanske inte är en typiskt filosofisk fråga.
Zi skrev:Jag tänkte samma sak men har svårt att motivera. Jag kommer ingenstanns när jag försöker gräva... helt omöjligt. Har du någon motivering? Finns det någon tråd som tar upp frågan?
eken skrev:Jag instämmer med Caustix att den svåraste filosofiska frågan i så fall torde vara att utröna vilken som är den svåraste. I vart fall är det en god kandidat.
Conocimento skrev:Moralfrågor överlag är alltid oerhört svåra.
archaxe skrev:Vilken typ av svar skulle jag godta som nöjaktigt svar på frågan?
archaxe skrev:Frågor som jag uppfattade som jäkligt spännande och typiskt filosofiska när jag först började studera har jag, även om jag inte besvarat dem, tappat intresset för (exempelvis fri vilja-problematiken.)

Låt X vara den svåraste filosofiska frågan. Är det svårare att finna X än att besvara X?
Om det är en filosofisk fråga att finna X (snarare än en akademisk eller liknande) och det ÄR svårare att finna X än att besvara X, då har vi ju besvarat X (den svåraste filosofiska frågan) i och med att vi funnit den, och alltså var det inte svårare att finna X än att besvara den. Således är detta inte den svåraste filosofiska frågan.
Vad den svåraste filosofiska frågan är måste vara en fråga om tycke och smak, eftersom det inte finns (såvitt jag vet) något objektivt eller allmängiltigt kriterium för att avgöra vad den svåraste frågan är.
Kanske är det snarare så att ens uppfattning av dessa (inte nödvändigtvis filosofiska) frågor transformeras så till den grad att det inte vore rätt att kalla det man intresserar sig för idag, och det man intresserade sig för tidigare, för samma sak?
CAUSTIX skrev:Om den svåraste filosofiska frågan är en fråga om tycke och smak så kan ju likväl den svåraste filosofiska frågan vara "Vad är den svåraste filosofiska frågan?". Därför att jag tycker det.
CAUSTIX skrev:Varför förutsätta det för att sedan skyffla över den positiva frågan till en helt annan kategori, nämligen tycke och smak?

På ren svenska: Om man hävdar att SFF är att finna SFF, då har man ju funnit SFF i och med denna definition och ytterligare sökande är onödigt.
Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster