Tankar om språket igen

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 19 apr 2006 15:32

archaxe skrev:att tingen saknar egennatur och inte "existerar från sin egen sida", och i någon mån uppkommer iochmed språket - att vi som begreppsliggörare skapar världen. En stark konventionalistisk och anti-essentialistisk skola som jag finner väldigt attraktiv, nästan tvärtemot Platons idealism

Om jag förstår dig rätt så håller jag med dig, fast det lustiga är att jag tror Platon skulle göra det också, såsom jag uppfattar honom.

Jag har tidigare redogjort för min syn på språk och verklighet. Jag tror, grovt tillyxat, att "existerande pågår", men vi har oss själva att skylla för att detta existerande ter sig på ett visst sätt. Tingen uppkommer genom våra egna avgränsningar - på så sätt skapar vi oss abstrakta kategorier, skiljer människor från djur, strumpor från sockor, ironi från äkthet osv. Komplext uttryckt kan man säga att exempelvis strumpan emergerar ur varat genom att vi identifierar (av identidem = om och om igen) den.

Fast egentligen är det nog inte så heller - uppstår vår beteckning på ett träd för att där verkligen finns ett färdigt träd, eller uppstår trädet genom vår beteckning? Svaret är givetvis ja. Det emergenta och dess bas påverkar varandra, kanske så till den grad att det är svårt att avgöra vad som är basen.

Vilket för oss in på Platon! Alltså, Platons idévärd tror jag är just dessa abstrakta kategorier som jag talar om, den essens av egennatur som uppkommer genom tanke, abstraktion. Strumpan med stort S får alltså ses som integralen av alla strumpor. Att hävda att det verkligen fanns strumpor där från början och att vi sedan betecknat dem med "strumpa" vore ju en ICKE-Platonsk uppfattning, eftersom det sätter sinnevärlden över idévärlden. Platon, liksom jag (och archaxe, Nāgārjuna m.fl.), sätter ju "idévärlden" - alltså tanken, det idéella, främst och menar att det är detta som formar sinnevärlden - verkligheten, as we know it.

-narr-

Lars

Inläggav Lars » 19 apr 2006 21:47

hovnarr, du är skön!

Fast egentligen är det nog inte så heller - uppstår vår beteckning på ett träd för att där verkligen finns ett färdigt träd, eller uppstår trädet genom vår beteckning? Svaret är givetvis ja.

archaxe,

Hur menar du? Är dina nästkommande exempel exempel på sådana begrepp?

Jag menar att de finns vissa begrepp vars denotation vi inte kan fånga med hjälp av tanken. Så fort du försöker tänka dig hur det du pratar om är(exempelvis ingenting), får du en tankeebild av denna, vilket inte är rätt, får då finns något där, nämligen en bild av ingenting. Det är inte ingenting, utan en bild. Det finns också andra saker som vi inte kan greppa med tanken. En kvadratisk cirkel, till exempel. (kommer inte på några bra exempel :))

Är din poäng att allt vi talar om måste ha någon referens, och att vi följdaktligen inte kan ha ett begrepp om ett "ingenting" eftersom det inte refererar till någonting?

Ungefär. Ingenting kan inte existera, eftersom om det existerar så är det plötsligt någonting.

Är det så vidare konstigt att tänka sig att handlingar har egenskaper, eller att det finns normativa fakta och att vi kan bilda språkliga satser som vi uttrycker dessa fakta med?

Den relevanta frågan är vilka typer av moraliska fakta du talar om. Talar vi om motsägelsefria s.k. "objektiva" fakta, så tror jag verkligen inte att vi kommer komma nån vart. Som jag sa förut så drar jag åt det emotivistiska hållet och menar således att all form av kommunikation inklusive språk är komplexa känslomässiga reaktioner på en omvärld.

Återgå till "Filosofi"