Marxism

Moderator: Moderatorgruppen

PostDebornit

Marxism

Inläggav PostDebornit » 23 maj 2006 14:17

Varney skrev:vad har ni läst av marx, med tanke på vad ni berättar om hans tankar och åsikter? alltså inte i andra, eller tredje eller fjärdehand.

Nu handlar inte tråden bara om marx, utan om marxismen (som jag antar du kallar andra-, tredjehandskällor). Men jag har läst kommunistiska manifestet, Theses on Feuerbach, och Grundrisse från band till band. Kapitalet har jag läst 1a kapitlet av. Jag har använt Den tyska ideologin, Kritiken av Gothaprogrammet, samt Parismanuskripten som referenslitteratur.

Användarvisningsbild
Kallekula

Marxism

Inläggav Kallekula » 23 maj 2006 16:37

gråa hår:

Intressant! Att marxismen aldrig fungerat eftersom förutsättningarna saknats, alt fel (maktgiriga tex) personer har kommit makten. Det har vi allt märkt. Så om man lever i land där den marxistiska revolutionen knackar på dörren, bör man….vis av historien göra vad?

"Ryssland runt 1917 hadde ingen egen industri, och levde kvar i feudalsamfunnet." säger du gråa

Nja
”Resultatet blev också förödande. Mellan 1913 och 1920 sjönk industriproduktionen totalt med 82 procent. Om utgångsläget 1913 sätts till 100 låg alltså industriproduktionen på 18 år 1920, kolproduktionen låg på 27,0, järnframställningen på 2,4, bomullsproduktionen på 5,1 och oljeproduktionen på 42,7.”

http://www.bahnhof.se/~danne/marx2.htm

För övrigt läs gärna resten i denna länk.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 maj 2006 17:28

När jag tänker på Kallekula så tänker jag på de här fjantarna som en gång ropa revolutionära slagord, utan att fatta nåt själv, men bara för att de lät bra då.
Idag har de bytt fot men ropar lika högt. Fortfarande utan att liksom änna fatta nada.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 maj 2006 19:55

suchanother skrev:När jag tänker på Kallekula så tänker jag på de här fjantarna som en gång ropa revolutionära slagord, utan att fatta nåt själv, men bara för att de lät bra då.
Idag har de bytt fot men ropar lika högt. Fortfarande utan att liksom änna fatta nada.

Nja håller mer på Corinne Maier. Punkt 2." Att vilja förändra systemet gör det bara starkare." Det är bara naiva klåpare som tror sig något annat. Hon har däremot kritik av just de som du nämner. Kruxet är väl att de flesta som skriker just revolutionära slagord antingen blir en del av diktatures kreatur (skön Palme feeling) eller en del av de som blir förtryckta av densamma.

Alla får göra precis vad de vill så länge det inte stör mig, busenkelt. Och jag stör ingen annan. Fridfullt och myspystrevligt.

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/s ... 32,00.html

I och för sig man kan förändra systemet i grunden, reslutatet hum hum. Klart är alla urfattiga och svälter är ju det i och för sig jämnlikt.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 maj 2006 20:21

ATT: gråa hår

"hmm.. det kan diskuteras hur mycket marxism det var i Sovjet. Lenin var för exempel positivt inställd till "historisk materialisme", men tog inte alianationsteorin seriöst, vilket också räknas idag för att vara den (del av) teorin som var bäst, relativt anerkänd fortfarande. "

Jo den dyker upp ibland, ibland omstöpt. Och tja visst ett sätt att se på sakernas natur i samhället. En bland många teorier.

"det måste finnas en arbetarklass och en borgarklass."

Det kan man ju anta. Och misslyckas revolutionen är det alltid en bra orsak att skylla på, men du hur såg det egentligen ut i Ryssland innan Lenin? Vad är en borgarklass? När uppstår den kritiska massan?

" Ryssland runt 1917 hadde ingen egen industri, och levde kvar i feudalsamfunnet."

Jämf med vad? Vad är riktmärket för en "egen industri"?

" idoldyrkning förbjudet innanför marxistiska kontexter...."

Oj det kanske tvättäkta marxister borde ta till sig.....

"Ta en fabrikägare för exempel, han är beroende av arbetskraft i början så är kontrakten "klia mig på ryggen så kliar jag dig", men efter ett tag så öppnas det nya möjligheter för fabriksägaren att köpa inn nya maskiner också vidare, då har inte arbetaren samma värde längre......"

Kan maskiner skapa mervärde?

".... för att brödföda sig själv blir tillsut hans fiende, han mister jobben. I ett system av...."

Vam ska konsumera produkterna i ett samhälle där ingen har råd att köpa dem? Varför då tillverka dem?

"Marx har blivit kriticerad (Popper) för att precis detta med motsättningar gjorde att hans teori inte var falsifiserbar"

Med har inte Marx blivit testad? Har man inte testat det i praktiken, eller....? Eller okej man kan väl säga att han inte blivit det, alltså lika med vilken annan religion som helt då.

Tycker franska strukturmarxister är ganska coola. Ett annat tips.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 maj 2006 20:27

En liten personlig reflexion när Palme mördades.
Syrran kom hem till mej och hon var helt hysterisk (hon hade med sej Aftonbladets löpsedel), Palme är skjuten!
Varå dådå. Klockan var eftermiddag. Hade varit ute i ruljansen natten.
Vadå, skiter väl jag i. Palme var bara en kapitalets lakej. Låt mej sova nu, har viktigare saker för mej!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 maj 2006 20:33

suchanother skrev:En liten personlig reflexion när Palme mördades.
Syrran kom hem till mej och hon var helt hysterisk (hon hade med sej Aftonbladets löpsedel), Palme är skjuten!
Varå dådå. Klockan var eftermiddag. Hade varit ute i ruljansen natten.
Vadå, skiter väl jag i. Palme var bara en kapitalets lakej. Låt mej sova nu, har viktigare saker för mej!

En sjutusan till retoriker var han vad man än har att säga om politiken han förde. RIP.

Göran Hägg tog upp en del av hans tal och har listat dessa som bland de bästa någonsin i Sverige. Ta Song My-Talet. Där kan vi snacka retorik på hög nivå. Används än i idag, med rätta, som ett skolboksexempel på god retorik.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 maj 2006 20:36

Gråa hår:
När blev utsugningsteorin "en teori bland många andra"
Antingen är du korkad eller så vet intejag vad...hitta själv ett bättre ord.
Nån jävla ordning får det väl ändå vara, t.o.m. bland maschokister.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 maj 2006 20:38

suchanother

Vi må vara oense men en sak man lär sig med åren, du är ju "lite" äldre, är att arbetsgivare har sin agenda. Du är värdefull för ett företag om de tjänar pengar på dig. Lika bra att jobba med den principen så fort som möjligt dvs öka sitt marknadsvärde och göra sig oumbärlig för företaget. Har man inte möjlighet att göra det, följ Corinne Maiers ord.

Det mest tydliga exemplet, har kanske sagt detta förut? Sjuksköterskerna kämpade för löneökningar i många år. Inget hände. Sen på 6 månader höjdes deras löner (runt 2000-4000kr/mån). Varför? Marknadskrafterna. Öka sitt marknadsvärde, göra sig oumbärlig. Kan man inte inte lyfta in vilken annan dumskalle som helst från gatan med en gång så finns möjligheterna. Inte svårare än så.

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 23 maj 2006 20:46

Rainer Carls sa under en föreläsning: "Jag tycker om Marxister, de är så lätta att smula sönder!"

Marx ekonomiska teorier fungerade ju inte, detta uppmärksammades ju utav Lenin som reviderade det. Stalin återgick dock till orginalskrifterna vilket visade sig ha förödande resultat.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 maj 2006 20:50

Caustix; fungerar Newtons teorier eller behöver du Rainer åter?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 maj 2006 20:52

Har inte en susning vem Rainer är , haha

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 maj 2006 21:00

suchanother

En sak som jag lurat lite på vilken har lyckas presentera den största konspirationsteorien. Marx eller Dan Brown? Vad tror du?

Jo jag vet att du vet men hon är :) men ändock läs gärna alla ni andra

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/s ... 32,00.html

Där har ni något som ni verkligen kan ha nytta av.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 maj 2006 21:29

Nej jag menade, Caustix sa; Rainer smular sönder Marx.
Men vem fan är Rainer?!
En av dessa marginalnollor?

Stefan

Inläggav Stefan » 23 maj 2006 21:30

CAUSTIX skrev:Rainer Carls sa under en föreläsning: "Jag tycker om Marxister, de är så lätta att smula sönder!"

Haha! :D

Förvånar mig inte, typiskt Rainer Carls. Han tycker att han smular sönder de flesta. Huruvida han verkligen gör det är en annan fråga. När har du lyssnat på honom?

Återgå till "Filosofi"