Habadelrome skrev:Jag har själv funderat en del över detta och jag säga att jag i ditt resonemang väldigt många likheter till mitt eget. Själva skillnaden är väl att du är något mer spirituell. D.v.s. att jag betvivlar att människan överhuvudtaget kan nå den "andra" verkligheten.
Därför undrar jag vilka metoder du har använt för att för försöka nå/blivit ditt sinne?
/Doy
Kortfattat, så handlar det om att inse att man själv faktiskt skapar i sitt inre, något man endast kan komma fram till genom självreflektion.
Skapar i sitt inre gör man vid såväl intryck som uttryck, men där det gör sig tydligast, är då du börjar uttrycka något. Intryck är viktiga men man ska ha i åtanke att mycket av det man har som intryck inte är nyskapat av en själv utan är andras skapelser "intryckta" i en själv.
Ett enkelt sätt att börja uttrycka sig är att börja skriva dagbok eller med jämna mellanrum skriva ned vad som hänt i ens liv. Det du då gör är att uttrycka något "eget" (ett egenskapnde), en form av självreflektion i det konkreta, alltså vad du kroppsligen gjorde igår eller vad du kroppsligen varit med om och upplevt under ditt liv.
När du gjort detta några gånger eller under en tid kan en annan form av självreflektion göras, dvs det att komma till insikten om vad man faktiskt gör då man skriver eller nedtecknar sin berättelse. Detta är självreflektionen i det abstrakta, alltså ett tillbakablickande över vad man gör i sitt sinne när man vill skriva ned eller uttrycka vad som exempelvis hände i det konkreta under gårdagen. Självreflektionen i det abstrakta är "inkörsporten" till vad jag menar är att vara sitt sinne.
Vid självreflektionen i det abstrakta finns en mängd, nästan bortglömda, ord i det svenska språket som kan säga det man faktiskt gör, har gjort eller kan göra i och med att vara sitt sinne. Så vissa "språkresor" i det svenska språket är att rekommendera, dvs skapa dig begreppen för att beskriva den "inre världen" och vad du där gör.
Ett exempel på denna urskiljning i dagbokskrivande eller dylikt är att du i "självreflektionen i det konkreta" faktiskt
skriver något för dig själv, medan du i den efterföljande "självreflektionen i det abstrakta" faktiskt
beskriver något för dig själv.
De är två ord som säger en något om något i två, till varandra, så olika delar av av den förening jag kallar verkligheten.
Hoppas det gav dig något.