ack

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Ett möjligt synsätt

Inläggav Algotezza » 16 apr 2008 07:45

Dorian skrev:Algotezza:
Det yttre sociala Jaget - summan av relationerna med omvärlden. Det inre jaget: summan av relationerna med sig själv. Helhetsjaget: summan av det yttre och det inre jaget.

En intressant infallsvinkel kring jaget. Här dyker ju en gammal vattendelare inom filosofin upp, nämligen: Är vi summan av våra egenskaper eller relationer eller finns det ett "jag" som sas är en inre kärna som har funnits där sen vi blev skapta?

Jag anser att jaget är en kärna som inte påverkas av yttre faktorer utan att det snarare är din identitet som påverkas och formas av yttervärlden. Sorg, glädje, relationer, uppväxt etc. har påverkat din identiet men inte jaget. Vid t.ex. självmord tar identiteten över jaget.
Ser man jaget som en orubblig kärna så har man lättare att undivka hjärntvätt eller indoktrinering.

Märk väl: Jag skiljer på identitet och jaget

Jaget som den närvarande fasta punkten av skapande och upplevande är immateriell men existerande och i grunden lika för alla. Dock har vi olika infallsvinklar till och från jaget genom våra individuella skapar- och upplevelseförmågor. Det finns inget passivt upplevande utan vi skapar våra upplevelser och upplever våra skapelser. Helt individuellt och perspektivbetingat.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Dorian

Inläggav Dorian » 16 apr 2008 13:03

Den individuella skapar och upplevelse förmågan ligger i identiteten. Men det där med att "vi skapar våra upplevelser och upplever våra skapelser" skulle vara "individuellt och perspektivbetingat" är inte helt sant.
Det individuella ligger snarare hur man hanterar upplevelsen. Själva upplevelsen skapar vi ungefär likadant. Beroende på hur många av våra sinnesorgan och delar av hjärnan som fungerar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 apr 2008 14:27

Dorian skrev:Den individuella skapar och upplevelse förmågan ligger i identiteten. Men det där med att "vi skapar våra upplevelser och upplever våra skapelser" skulle vara "individuellt och perspektivbetingat" är inte helt sant.
Det individuella ligger snarare hur man hanterar upplevelsen. Själva upplevelsen skapar vi ungefär likadant. Beroende på hur många av våra sinnesorgan och delar av hjärnan som fungerar.

Vi = människor på detta jordklot. Vi skapar våra upplevelser på analogt sätt men ej identiskt lika. Det beror på hur pass vår förmåga att uppleva/skapa upplevelser är utvecklad/uppövad. Vilka färgnyanser vi kan se, vilka tonnyanser vi kan detektera, vilka doftnyanser vi finner... Vad vi kan känna...

Vi tror ofta att vi upplever mer lika än vi gör därför att vårt språk och våra ord har en tendens att likrikta beskrivningen av våra upplevelser, ta bort särskiljande nyanser, pga av språkets trubbighet och intersubjektiva karaktär. Det skiljer mer än vi i förstone tror när det gäller hur vi upplever, i synnerhet när det gäller hur vi känslofärgar vad vi upplever.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 16 apr 2008 17:09

Vi tror ofta att vi upplever mer lika än vi gör därför att vårt språk och våra ord har en tendens att likrikta beskrivningen av våra upplevelser

Ptroo... Vårt språk (jag använder ordet i sin vidaste bemärkelse här, inte bara språket vi talar, utan snarare "språket" vi tänker med; våra associationer och sättet genom vilket vi abstraherar våra förnimmelser) kommer efter förnimmelserna, när vi formulerar våra förnimmelser.

Jag håller med Dorian om att våra förnimmelser är (eller åtminstone torde vara) väldigt lika varandra; den data vi insamlar beror på hur våra sinnesorgan är beskaffade, och där har vi väl inte anledning att tro att våra förnimmelser skulle skilja sig så mycket åt från andra (mänskliga) individers förnimmelser.

Men när vi sedan formulerar förnimmelserna så inträffar allt det som du talar om, men det är en pågående process (även mycket gamla förnimmelser kan omprövas och förnyas genom att vi bearbetar dem utförligare eller via nya infallsvinklar) och sker efter själva förnimmelserna.

Vi använder lite olika ord, men jag tror det är det som Dorian menar är skillnaden mellan "upplevelser" och att "hantera upplevelser", och jag tycker det verkar som om du, Algotezza, beskriver det senare.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 apr 2008 17:13

Det är inte sant. Vilket blir tydligt när man betänker utvecklingen av datorsimuleringar, eller varför inte filmen. När vi ser något på film så upplever vi det också som om det vore film, vi tar det inte för "verklighet" och reagerar heller inte som om det vore verklighet, och detta eftersom begreppen är något vi ser och upplever igenom. Den där fenomenologiska reduktionen får vi nog snarast lov att se som ett tankeexperiment och inget annat.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 apr 2008 22:17

Rising skrev:
Vi tror ofta att vi upplever mer lika än vi gör därför att vårt språk och våra ord har en tendens att likrikta beskrivningen av våra upplevelser

Ptroo... Vårt språk (jag använder ordet i sin vidaste bemärkelse här, inte bara språket vi talar, utan snarare "språket" vi tänker med; våra associationer och sättet genom vilket vi abstraherar våra förnimmelser) kommer efter förnimmelserna, när vi formulerar våra förnimmelser.

Nejdå, det finns inget "rent" förnimmande/upplevande, obesudlat av språket, utan språket går in och "styr" vårt upplevande så att upplevelserna redan vid  upplevandeakten är likriktat av språket för att sedan när vi verbaliserar våra upplevelser ytterligare konvergera vårt upplevande, nu i beskriven form. Så visst, vi upplever likartat men ej av någon annan anledning än att vi "ser det vi har ord för" och har analoga upplevelseorgan.

Har vi ord för X antal färger ser vi dem också, har vi det inte gör vi det inte. Tolkningen, styrd av språket, börjar redan "ute i upplevelsen", ty detta "ute i upplevelsen" är ju en bild i vårt medvetande, förmedlad via synorganen. Det är inte så att vi först förnimmer och sedan tolkar utan vi börjar primärtolka redan "ute i förnimmandet". Sedan följer sekundär och tertiärtolkningar ovanpå denna primärtolkning "ute i själva förnimmandet". Jag har egna exempel då jag "där ute" i omvärlden verkligen sett något som sedan visat sig vara en illusion. Jag har inte "misstolkat" utan producerat en bild därute som faktiskt inte varit där med det utseende jag uppfattade det vid en andra koll. Jag läste till exempel på ett papper att det stod "Selma Lagerlöf", jag minns tydligt synbilden av detta namn "där ute",, men när jag läste det en andra gång såg jag att det stod "Salman Rushde". Vi skapar våra upplevelser och upplever våra skapelser.

Språket finns och är verksamt  redan i själva förnimandet och styr och tillrättalägger detta förnimmande!

Rising skrev:Jag håller med Dorian om att våra förnimmelser är (eller åtminstone torde vara) väldigt lika varandra; den data vi insamlar beror på hur våra sinnesorgan är beskaffade, och där har vi väl inte anledning att tro att våra förnimmelser skulle skilja sig så mycket åt från andra (mänskliga) individers förnimmelser.

Hur bevisar du detta? Genom språket och tolkningar av förnimmandet styrda av det gemensamma språket! Det säger väl allt! Detta språk styr och likriktar vårt förnimmandet och tolkningarna därav så till den milda grad att vi inte ens  längre vare sig kan detektera eller verbalisera eventuella skillnader. Det vi inte har ord för ser vi inte, det sätter inga medvetna  spår! Det kan dock möjligtvis bli tillgängligt när vi försöker dekonstruerera upplevelsen för att på så sätt försöka nå "den rena, otolkade förnimmelsen".

Rising skrev:Men när vi sedan formulerar förnimmelserna så inträffar allt det som du talar om, men det är en pågående process (även mycket gamla förnimmelser kan omprövas och förnyas genom att vi bearbetar dem utförligare eller via nya infallsvinklar) och sker efter själva förnimmelserna.

Nej, språket aktiveras redan i förnimmandet, i vad vi uppmärksammar som väsentligt = verbaliserbart!

Rising skrev:Vi använder lite olika ord, men jag tror det är det som Dorian menar är skillnaden mellan "upplevelser" och att "hantera upplevelser", och jag tycker det verkar som om du, Algotezza, beskriver det senare.

Nej, vi hanterar upplevelsen redan i upplevelseögonblicket. Vi skapar den aktivt, om än omedvetet för de flesta, mottar den inte bara passivt för att sedan aktivera oss och tolka det upplevda.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 16 apr 2008 23:04

Rising skrev:....Jag håller med Dorian om att våra förnimmelser är (eller åtminstone torde vara) väldigt lika varandra; den data vi insamlar beror på hur våra sinnesorgan är beskaffade, och där har vi väl inte anledning att tro att våra förnimmelser skulle skilja sig så mycket åt från andra (mänskliga) individers förnimmelser...

Om ögat är ett sinnesorgan så händer det vääldigt mycket från det att fotonen träffar, ja vilken hinna eller nerv den träffar, tills den blir en tanke. Ibland blir fotonen inte ens en tanke.

Ja vi har öga, öga näsa mun. Åtminstone har jag fått för mig att ni andra har det också. Men om er upplevelse av tänkande är något i stil med vad jag upplever har jag ingen aning om.

Lustigt vad man relaterar till "er" och "vi" då man pratar om jaget.

Fast det är nog så. Jag är nog mer nyfiken på er än mej. Jag springer mest omkring och är. Men vilka ni är egentligen är eggande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

amy

Inläggav amy » 17 apr 2008 15:37

Algotezza skrev:Men vad står bakom ryttaren?

Jag är en kentaur och jag består av 4 delar: djuret, människan, vittnet och ingentinget. Min djuriska sida (kroppen) handlar ofta av sig själv, men människan (ryttaren) kontrollerar kroppen. Bakom ryttaren finns observeraren som endast iaktar och gör inga handlingar. Och bakom den finns en oändlig tomhet som är vad jag "egentligen" är.

Det står i Bibeln att Gud heter "jag är". Gud är ren existens, och kan därför lika gärna kallas icke-existens. Jag är inte.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 apr 2008 15:58

amy skrev:
Algotezza skrev:Men vad står bakom ryttaren?

Jag är en kentaur och jag består av 4 delar: djuret, människan, vittnet och ingentinget. Min djuriska sida (kroppen) handlar ofta av sig själv, men människan (ryttaren) kontrollerar kroppen. Bakom ryttaren finns observeraren som endast iaktar och gör inga handlingar. Och bakom den finns en oändlig tomhet som är vad jag "egentligen" är.

Det står i Bibeln att Gud heter "jag är". Gud är ren existens, och kan därför lika gärna kallas icke-existens. Jag är inte.

Var finns viljan att existera ? Är den ingentingets paradoxala innehåll? Viljan att bli sin motsats, någontinget, men aldrig kunna? Därav evigheten...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Dorian

Inläggav Dorian » 19 apr 2008 19:04

Algotezza skrev:Har vi ord för X antal färger ser vi dem också, har vi det inte gör vi det inte. Tolkningen, styrd av språket, börjar redan "ute i upplevelsen", ty detta "ute i upplevelsen" är ju en bild i vårt medvetande, förmedlad via synorganen. Det är inte så att vi först förnimmer och sedan tolkar utan vi börjar primärtolka redan "ute i förnimmandet".

Det är inte helt sant. Ett exempel: Ta en blind person. Denna person kommer inte att kunna uppleva en triangel på samma sätt som de som kan se. Men personen kan vara matematiskt skolad och där igenom kunna skapa sig en inre bild i medvetendet hur en triangel ser ut. Så hos den personen kommer det bara finnas "bild i ... medvetandet" och inget "ute i förnimmandet".

Algotezza skrev:Nej, vi hanterar upplevelsen redan i upplevelseögonblicket. Vi skapar den aktivt, om än omedvetet för de flesta, mottar den inte bara passivt för att sedan aktivera oss och tolka det upplevda.

Hur kan du hantera något som du inte har, sas "för handen", någon vetskap om? Det kommer alltid att finnas ett tidsavstånd mellan själva upplevelsen och ögonblicket när vi skapar den aktivt i vårt medvetande.  Att vi hanterar den redan i upplevelseögonblicket; ja.
Men frågan är bara hur?  

För att göra det begripligt för oss att förstå detta problem kan man sätta upp det så här:
Upplevelsen upplever vi alla likadant i första ledet (sinnesorganet) och i princip i andra ledet (centrat i hjärnan). Men inte i tredje (känsla/förnuft) och fjärde ledet (känsla/förnuft). I tredje och fjärde ledet hanterar vi upplevelsen i första och andra tar vi in den.

Märk väl: Jag har satt känsla och förnuft i tredje och fjärde ledet eftersom det beror på hur man hanterar det. Först genom känsla eller först med förnuft.

Återgå till "Filosofi"