Doe skrev:Handlar inte experimentet om att, utifrån språkkoden besvara frågor som endast frågeställaren (och konstruktören) förstår?
Nä, frågorna och svaren är formulerade på kinesiska. Det är därför det heter "det kinesiska rummet".
Och jag tror inte att någon tänker sig att boken skulle vara särskilt enkel.
Givetvis inte. Men den bok som skulle behövas om experimentet skulle utföras i verkligheten skulle behöva vara väldigt stor. Typ, större än att få plats i ett rum.
Lite lustigt är det att man då finner sig tvungen att stoppa in en intelligens i rummet.
Men "intelligensen" (alltså John Searle själv, vars intelligens väl är vad som står i fråga i den här tråden

) bidrar inte med något av sin egen tankekraft till rummet. Han bara följer reglerna i sin bok, exekverar dem blint på samma sätt som de elektriska signalerna på transistornivån i en dator. Han kunde bytas ut mot en dresserad schimpans eller en enkel robot.
Om vi förenklar experimentet: Jag ger en vätte ett kort med det ultimata rostbrödets färg, stoppar den i min brödrost med instruktion om att skicka upp mackan när dess färg är densamma som kortets. Vad har det med mänskligt medvetande och förståelse att göra?
Du har förenklat experimentet till en nivå där det inte längre finns kvar någon likhet. Poängen är att rummet kan
klara ett Turingtest, det vill säga, lura en mänsklig kommunikationspart att det är en människa. Att göra detta är inte samma sak som att blint jämföra en rostbrödmacka med ett färgat kort. Det kräver att man kan producera ett oerhört komplext beteende — formulera meningar, förstå en mänsklig motparts meningar, behärska sociala spelregler, förutsäga framtiden, etc, etc. Om du reflekterar lite över vilken enorm kognitiv prestation det faktiskt är att utföra ett vanligt samtal, så inser du nog vad det är vi kräver av det kinesiska rummet.
För övrigt undrar jag lite varför det, som hos Turing, förutsätts att intelligensen skulle vara mänsklig.
Som Dura M redan påpekat: att klara ett Turingtest är ett tänkt kriterium på intelligens, men inte det enda möjliga tänkbara kriteriet.
My name's Calvino and I rock the telly. I'm half Joe Camel and a third Fonzarelli. I'm the kung fu hippie from Gangsta City, I'm a rappin' surfer, you the fool I pity!