Algotezza skrev:Avantgardet skrev:Varför dumt?
Att andra så att säga "behöver oss" ger oss en meningsfull tillvaro. Själv betraktar jag människan som ett självotillräckligt väsen. Vi föds med en typ av brist, vi föds inte riktigt "hela" om man så säger. Denna brist kan endast avhjälpas med andra människor, endast med andra blir vi riktigt "hela". Ungefär så skulle jag säga.
Bristen gör oss i bästa fall utvecklingsbara - och i sämsta fall till kverulanter. Vi har behov av andra och behov av att vara behövda av andra.
Människan lever inte av bröd allenast, vi äter också andras känslor. Och bjuder ut åt andra att mumsa i sig av våra känslor. Reciprok emotionell kannibalism...
Jag värderar inte (trots ordvalet), konstaterar bara.
Vi har både behov av ensamhet och gemenskap, att finna harmonin mellan dessa strävanden ingår väl i "vuxenblivandet"... Eller?
Med vänlig hälsning
Algotezza
Rent tekniskt går det ju inte undfly den Andre. Den finns inskriven i våra minnen, i oss själva, i vår egen person med andra ord. Så även den som söker fly andra medvetanden släpar dem med sig, ofrånkomligt. Endast solipsisten som tror världen vara det egna medvetandets skapelse, och alltings upphov/orsak, kan möjligtvis inbilla sig en fullkomlig isolation. Till och med i en värld utan djur- och människoliv så förefaller det finnas verkan som inte beror på mig själv, vem skall jag tillskriva upphovet? Följer av nåt slags analogitänkande.
Vad gäller psykologin så menar man väl, precis som du, att det ingår i det s.k. "vuxenblivandet". Men i en snävare definition innebär detta att liberaler aldrig kan bli vuxna utan att överge några grundläggande föreställningar. Det finns viktiga insikter att hämta i det att människan är ett
mitsein, en
medvaro. Så det är i själva verket inte en moralisk fråga ("lever vi för andra eller för oss själva?"), utan en i grund och botten ontologisk fråga. Själva begreppet om ett "själv" är något av en fiktion, om vi likväl ska tänka oss ett "själv" så måste vi tänka oss detta
öppet och utan egentlig avgränsning. "Jag" är en produkt av andra, och i förlängningen av den Andre. Är jag begriplig?