Vad kallas jag för?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jul 2009 16:46

Zokrates skrev:Gormig och tråkig, förmodligen tyckte du väl att det mesta stämde av det jag framförde då.  :)  Hade redan förutsett att just du skulle be om en utveckling av just vad jag avsåg med "tänkandet". Visst är det en process som sker i samspel med det runtomkring oavsett vad det än kan vara, men jag syftar på skillnaden mellan att dra egna slutsatser och att helt förlita sig på andras, kan vara en fråga om bekvämlighet, då det tycks vara lättare för flertalet att låta andra stå för summeringen och likt ett eko endast uppepa detta. Utöver detta så saknar jag debattörer som kan och vågar ifrågasätta det de flesta tar för givet.

Just jag? Varför då? Jag tänker inte en endaste självständig tanke, jag bara knycker av andra hela tiden. Men det är intressant det du säger, det är lite skillnaden mellan "vetande" och "tro" (om en sån kan göras). Fast när vi presenteras med en slutsats (någon annans) så står vi likväl alltjämt inför ett problem - ska vi sluta oss till att denne har rätt eller inte? Vi tvingas ofrånkomligen att dra vår egen slutsats, och frågan är mest hur övertygade vi blivit av denne andres resonemang. Hur pass övertygade vi är beror i sin tur på vad vi har med oss i ryggsäcken (hur många skeptiska filosofer vi läst, eller intagit via andra kanaler?). Problemet är för mig alltså inte så mycket en fråga om att dra egna slutsatser eller inte, utan en fråga om hegemoni och makt.

Men visst, jag förstår din poäng likväl, och jag håller med. Det blir djävligt tröttsamt att höra samma söndertuggade åsikter om och om, i synnerhet om man finner att de inte håller.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jul 2009 16:49

Det jag undrar lite över är: om vi inte också behöver varandra, vad ska vi då alls med varandra till? Individualismen tycks bara leda till att man reducerar alla andra till hinder och problem. Kan omöjligt se det som något annat än en mardröm.

ovetande

Inläggav ovetande » 05 jul 2009 16:50

Vad är vilja som är pålagd utifrån? Är det detsamma som betingning?

Jag tror att så kallad altruism har uppstått i överlevnadssyfte. Därmed egoism och inte längre altruism.
Kanske det är jag som inte förstått ordets innebörd.
altruism som i att: utan vinstintresse hjälpa någon annan.

Ingen tror väl att folk sitter och beräknar hur deras barn ska få störst chans till avkomma, men jag tror att det är överlevnad som under alla inlärda vanor och beteenden är drivkraften till vad vi gör.

Kompromissa med sina gener var nog inte ren svenska, ursäkta. Jag menar väl att man för sin överlevnad betingats(?) olika värderingar och att dom kan vara irrationella. Det är nog väldigt ovanligt med att folk lever i celibat utan att vara troende.

I mina ögon strider det mot alla spärrar man har att utrota en folkgrupp osv. Men jag menar att allt blir giltigt om det skulle gynna ens egen överlevnad.

Transversal: Det är det min stackars inlagda hjärna försöker säga! Vi vinner på att hjälpa andra, men det är bara av egoistiska orsaker vi gör det.

ovetande

Inläggav ovetande » 05 jul 2009 16:54

Du behöver ju andra till att laga din mat och skydda dig mot vilda djur. Sen kommer man ingenstans på att onanera

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jul 2009 16:55

Men då är vad du förfäktar här, ovetande, just en psykologisk egoism (på något sätt gagnas vi alltid av också våra altruistiska gärningar), men en etisk altruism. Det finns ingen motsättning där. Och den distinktionen är, som sagt, bra att göra.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jul 2009 16:56

ovetande skrev:Du behöver ju andra till att laga din mat och skydda dig mot vilda djur. Sen kommer man ingenstans på att onanera

Säg inte det, jag har börjat tänka att om jag sliter tillräckligt mycket kanske jag blir sjukpensionär.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 jul 2009 17:08

Avantgardet skrev:Just jag? Varför då?

Om du inte har lagt märke till det, så är du en av två på detta forumet som bemöter mina inlägg utifrån det jag faktiskt skrivit, de flesta andra om de ens ids, ventilerar hellre sina tankar om mig som person, typ Such, eller ignorerar helt.

ovetande skrev:
Du behöver ju andra till att laga din mat och skydda dig mot vilda djur. Sen kommer man ingenstans på att onanera

Vilda djur, var då någonstans?
Om du bara visste vad pengar folk sparat med att nöja sig med att onanera och för de pengarna kan man nog åka vääääldigt långt. :)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 jul 2009 17:14

Varför skulle det vara konstigt om jag har åsikter om dej Zokrates? Ha gärna åsikter om mej om du har några. Tar allt med jämnmod. Är inte paranoid serru.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jul 2009 17:59

Zokrates skrev:
Avantgardet skrev:Just jag? Varför då?

Om du inte har lagt märke till det, så är du en av två på detta forumet som bemöter mina inlägg utifrån det jag faktiskt skrivit, de flesta andra om de ens ids, ventilerar hellre sina tankar om mig som person, typ Such, eller ignorerar helt.

Skatta dig lycklig. Jag tycks ha hamnat i nåt djävla vakuum där ingen vågar ha nån åsikt alls om mig, utan alltid tar mig på orden istället, eller så vågar de inte yppa den.

Men jag kan nog också hålla på och hävda mig, men som med allting annat så ska det göras med stil och finess. Så djävla impotent med självhävdelse bara sådär rakt upp och ner. Som en vuxen som känner sig så hotat av ett barn att det tar till våld mot det. Det uttrycker inte makt, det uttrycker motsatsen.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jul 2009 18:03

suchanother skrev:Varför skulle det vara konstigt om jag har åsikter om dej Zokrates? Ha gärna åsikter om mej om du har några. Tar allt med jämnmod. Är inte paranoid serru.

Varför är du så gudförbannat rädd för att ge dig in i diskussion?

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 05 jul 2009 19:28

Allt vi gör har sin orsak i viljan att uppfylla olika grundläggande behov. Leva, fortplanta, socialstatus m.m. i oviss ordning.
Altruism finns inte.
Den yttersta meningen med livet är att man ska sprida sina gener med så bra sannolikhet för överlevnad som möjligt.

Det enda som inte är tillåtet är att kompromissa sina gener.
Vi har kommit att inte gilla bedragare, mördare osv endast av egoistiska skäl. Man ska inte låta samhällets värderingar bli regler utan endast hinder/medel ses som hinder/medel att tillgodose sina egna behov.
Om våra gener har större överlevnadschans om vi rensar ut en folkgrupp så bör vi göra det. OBS! Jag tror absolut inte att mina gener kommer ha nytta av att bli fruktade/hatade

Du är en levnadsglad , fortplantningssugen , maktlysten , självisk , genförvirrad , blodtörstig ,  förtryckt , listig , konflikträdd , oinspirerad kille som ber om hjälp ....om du nu är det du påstår att du är.

Vad kallas jag för?

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

ovetande

Inläggav ovetande » 05 jul 2009 20:45

Avantgardet: psykologisk egoism + etisk altruism = sant.

Ljusupplevelse: framför allt blodtörstig och genförvirrad, kille har jag aldrig sagt  :lol:

Säg att det stämmer att det viktigaste är avkommans överlevnad. Det betyder väl att bögar är sjuka och att det antagligen är smart med eutanasi för åldringar, dom är bara en börda.
Och hur förklarar man att folk vanvårdar sina barn?

http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_human_needs
Han här menar att alla drifter/behov är lika mycket värda. Det måste ju ändå vara bogus?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 jul 2009 00:46

Avantgardet skrev:Det finns naturligtvis olika typer av individualism. Auks är en ontologisk variant, inte alls olik Fichtes, medan ovetande talar om en etisk variant (vilket Zokrates också, lustigt nog, gör). Det finns förstås ingen psykologisk altruism, då det vore detsamma som att vi hade ett gemensamt medvetande, men det förhindrar på inget sätt en etisk altruism. Här tar alltså individualisterna några alldeles för stora och för snabba kliv. Vad jag finner intressant är det att vårt vetande och tänkande vilar på ett språkligt fundament, och att språket är något väsentligen gemensamt, något som aldrig kan reduceras till individen själv. Individen är en konstruktion som uppstår i det kollektiva, det är ett avskiljande, ett differentierande, och inte tvärtom så att kollektivet blott är summan av individerna.

En mycket bra distinktion, och varför jag också har betonat värdet av begreppet till skillnad från betydelsen av begreppet. Och i och med det kan jag svara på kritiken som framförts, även om jag inte tänker anstränga mig för de ej insatta (läs en bok!), vilken inte behöver utdras längre en ett enkelt påpekande av de uppenbara skillnaderna. Jag har inte samma språkliga teori som Avantgardet. Min epistemologi skapar inte min ontologi då jag egentligen misserkänner allt annat än intuition, eller det som kallats den skapande anden, för något mer än systematik. Dock skall inte systematiken förkastas för det. Även där krävs det ett värde likt de du söker i dina banaliteter Ovetandes. Varför? För hur annars gör du undan med den de facto praktiska nyttan (ontologiskt snarare en "oundviklighet" än något positivt "upprättat" alltså epistemologiskt oavgjorbart antingen eller negativt eller positivt. Inramat och från världen uteslutet! I.) av språket som skapar möjligheterna för vår epistemologi (en tredje abstraktion, in träder "kunskap"; kontrollen av känslan av visshet (visshet förstått som attityden att agera på) för upplösningen av en friktion mellan tron om vad världen är och viljan vad världen skall vara.

Begreppet altruism betecknar inte en avsaknad av värde hos personen som sägs begå den altruistiska handlingen, det betecknar värdet som finns hos henne. Vi handlar inte med något som behövs bevisas genom en casua sui (i/ur sig själv uppkommen) relation, handling som utförs, mellan personen och en benefaktor för ett agerande. Vi handlar om ett beteende som bevisas av att något som inte ses som direkt värdefullt för personen har ett värde för personen. Det är ett berömmande begrepp vi tillskriver den handling, eller attityd, som en person har inför sin omvärld. Att personen sen gynnas, har tagit sig an, psykologiskt av sitt handlande har inget med saken att göra. Att denne inte gjorde detta vore bisarrt att anta. Hur kan vi förklara ett agerande som inte har värde för personen som utför det? Vilken slags metafysik skall till för att möjliggöra något sådant?
Av det så kan vi lätt sluta oss till att värdet av begreppet "altruistiskt" inte kan handla om att benämna det uppenbart falska. Skall någon rationalitet för begreppet finnas så måste det ligga bortom det uppenbart falska (då det inte benämner det uppenbart falska som falskt).

Och Avantgardet hur mycket du än trycker på kollektivet så känner du inte någon av oss som du känner dig själv. Ingen stämmer i bäcken och är alltså inte behjälpliga dig i ditt företagna projekt. Eller var du bara i förhoppning om affektuell respons?

Varför utesluta det ena? Det är som med "identitetslogiken" du försökte trycka dit mig med. Det är för att du enbart antar ett perspektiv.

Jag utesluter varken det individuella eller det kollektiva.

Min brist är väl som du påpekat rationaliteten bakom antagna perspektiv. Vad som tas som giltigt. Men där har jag som ovan insinuerat, och tidigare argumenterat för, hänfallit till att anta en epistemiskt otillgänglig lyckträff genom "intuitionen" eller "kreativiteten". Vi måste tro på nyttan av våra antagna perspektiv. Känns de rätt så får de tas som rätt. Det faller ändå ner på det i slutändan. Jag tror alltså enbart att vi kan nå någon sann kunskap, där kunskap tas för att gälla något utanför det som det självt upprättat, genom lyckoträffar. Kulturen bevarar och förmedlar andras utveckling/teknik åt oss.

Etiken eller, som man bättre bör kalla det, metoden för insikt och vissheten (i ovan definition) i världen får sitt värde där av.

Men jag är ju självklart öppen för alternativ.

Ovetandes för att summera min mening till dig kan jag väl fråga dig om du gör ditt bästa för att fortplanta dig, om inte så undrar jag hur det känns att vara en maskin som vet om att den är dålig. Hur tacklar du det?

Alltså du verkar ha tänkt genom vad livet betyder för dig. Jag undrar hur det känns?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 jul 2009 00:56

Avantgardet skrev:Det jag undrar lite över är: om vi inte också behöver varandra, vad ska vi då alls med varandra till? Individualismen tycks bara leda till att man reducerar alla andra till hinder och problem. Kan omöjligt se det som något annat än en mardröm.

Individualismen är ju just vad som ger andra värde, alltså konkret andra och inte bara något avfärdande med hänvisning till den ytterligare andra, eller första, eller vad det nu må va du syftar på när du skjuter från höften. Har du inte känt dig ensam någon gång? Har du inte sökt efter det specifika? Hur hittar du det i ett kollektiv? Du måste ju ha en representant för det sökta.

Här söker du som jag gjorde med "altruism" normera begrepp. Jag instämmer inte i vad begreppet skall betecknas. "Individualism". Det är inte enbart ett negativt begrepp (skall inte tas i vulgär bemärkelse) utan har många, i min mening sensoriska (alltså direkt apodiktiska om än inte definierade), anförelser, eller positiva delar (vilket jag inte vill använda då jag vet hur du gillar att ta sikte på sådana begrepp [vilka finner sitt värde i sin kontext enligt mig]).

Nä du får nog ta och motivera varför ditt förslag skall vara gällande för "individualism".
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 06 jul 2009 01:01

Svar på tråden:

Läs ( evolutionär ) astrologi, eftersom du säkert likt de flesta inte har gjort det.

Återgå till "Filosofi"