Parafrasering: Hade existensen varit "perfekt" så hade inte den här diskussionen existerat.
Johan Ågren skrev:Ta bort skaparen! Alternativt så är vi i skaparen och det finns ingen distinktion mellan skaparen och det skapade. Hade inte existensen varit "perfekt" så hade inte den här diskussionen existerat. Det finns säkerligen oändliga möjligheter där existensen inte hade möjlighet att frambringa den unika situation som sedan ställde sig frågan varför allt är så finurligt skapat så att jag kan sitta här och ställa mig den frågan. Det här universumet är designat så du ska kunna ställa dig den frågan. Ett annat universum hade varit designat så att en annan lika perfekt situation uppstått, om än annorlunda. Vi kan således inte förundras över något som är själva förutsättningen för den specifika förundran.
<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/2GNkazRo-tE" frameborder="0"></iframe>
<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/poib0pFRUoM" frameborder="0"></iframe>
"Which have captivated the most brilliant scientist since Einstein" = Bajsretorik som spelar på en auktoritet som inte har något att säga i frågan.
"Everything you are about to hear is true, at least in this universe" = Bajsretorik igen, cirkelargumentation.
"The particles don't just exist in our universe" - Argumentativt, det som de talar om är inte identitet utan identitetslikhet! Eller gemensamma predikativa bestämningar. Så som människan är allmän tex!
"superimposed on our universe" - Jasso så vi skall lexialt ordna det som är relativiserat multiplext? Gäller antroposicsmen även adimensionellt? (svagt argument, men fortfarande retorisk rapparkalja)
"They be even stranger than Elvis being alive" - .....
"They've long known that the universe started with a big explosion." - Historieförfalskning och argumentativt retoriskt.
"String theory had displaced it and almost destroyed D's career. Physicists tend to be dictated by fame and fashion." - Negation av allmänhet för att äska partikulär trovärdighet. Med andra ord bajsretorik!
"There are the gurus which dictates the direction which new ideas grow." - Än en gång placerar han sig utanför det allmäna som det partikulära som det undantag som bekräftar regeln. För att det inte skall vara bajsretorik måste ett påstående om varför han inte är som andra ta plats.
Obs! Kan bara vara projicerat skit för att det inkräktar på min filosofiska teori från det relativa fysiska hållet.
Det må också vara ganska drygt det här. Men uppskattar ni det överhuvudtaget? Gör ni egna analyser av det här över huvud taget?
Jag började se det innan jag såg freddemaltes kommentar, men att han kommenterade som han gjorde gjorde att jag fick en bitter smak.
Varför? FÖR DET FINNS INTE ETT ENDA ARGUMENT BARA PÅSTÅENDEN!
Sen får du gärna utveckla vad du menade Johan, för för mig framgår det inte alls.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno