Det konstruktiva
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
Algotezza skrev:Tack, Harald. För dina hjärtevärmande ord. Jag är glad att du representerar godheten på detta forum.
Din beskrivning av mig säger dock mer om dig än om någon annan.
För övrigt:
Vad är så upprörande i det jag skriver?
Du verbalkräks bara i motvind.
Cool down, man!
/Algotezza
jag kan tyvärr inte se några sakliga argument i det du skriver,
alltså jag finner ej det konstruktiva i ditt argument,
bara frustrerande emotioner,
kan du inte bättre, Algot,
för din skull.
och detta måste ju innebära kärlek från mig
ska jag ta upp Shiva på den religösa trådsidan
Konstruktiv, destruktiv... De flesta jag känner är för det mesta varken eller. Till att börja med kan man fundera på om en person är flitig eller slö. Om man har möjligheter genom att vara född i rätt klass eller inte. En del springer omkring och gör en massa utan att något nytt skapas. Andra åter är slöa, men kan blixtra till med en ide. Sen, om något nytt skapas, en politisk ide, en teknisk landvinning, är det konstruktivt eller destruktivt? Krutet, kärnkraften? Kan konsten vara destruktiv? Yes! Gangsta rap, Di strasse frei, di braune batalionen, Bellman.
Själv springer jag omkring och inbillar mig att jag nog har någon slags inneboede energi, klokskap och glöd i mig som kanske kommer fram någon gång. Jag inväntar detta med att leva så epikureiskt som möjligt i en krävande värld. Läser på och skapar lite konst. Önskar att jag hade ork att göra bra appar. Och kommer energin fram så inbillar jag mig att den skall vara av det konstruktiva slaget. Jag sade nej till att jobba i försversindustrin i alla fall.
Eller menade du Harald bara det "stora män" gör?
Själv springer jag omkring och inbillar mig att jag nog har någon slags inneboede energi, klokskap och glöd i mig som kanske kommer fram någon gång. Jag inväntar detta med att leva så epikureiskt som möjligt i en krävande värld. Läser på och skapar lite konst. Önskar att jag hade ork att göra bra appar. Och kommer energin fram så inbillar jag mig att den skall vara av det konstruktiva slaget. Jag sade nej till att jobba i försversindustrin i alla fall.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
- Harald Davidsson
Anders skrev:Konstruktiv, destruktiv... De flesta jag känner är för det mesta varken eller. Till att börja med kan man fundera på om en person är flitig eller slö. Om man har möjligheter genom att vara född i rätt klass eller inte. En del springer omkring och gör en massa utan att något nytt skapas. Andra åter är slöa, men kan blixtra till med en ide. Sen, om något nytt skapas, en politisk ide, en teknisk landvinning, är det konstruktivt eller destruktivt? Krutet, kärnkraften? Kan konsten vara destruktiv? Yes! Gangsta rap, Di strasse frei, di braune batalionen, Bellman.
jag passerade en liten by med min moped och Perumal satt bakpå och det var mörkt på kvällen och jag hörde smällen och naturligtvis fatta jag att den vita personbilen som kom emot oss på andra sidan vägen hade kört på en människa och var nu i färd med att sticka iväg från olycksplatsen så snabbt som möjligt och strax såg vi hur en man låg mitt på vägen med totalt brutet ben i 90 graders fel vinkel, jag stannade naturligtvis, men Perumal dunkade mig i ryggen och sa, med intensiv stämma, stick, stick, men jag stannade på vänstra sidans väggren, och jag försökte stoppa första bästa bil, men ingen ville stanna, även en stor buss kom,och han som körde titta ilsket på mig, han lyckades ta sig för bi den skadade mannen utan att köra över honom, men Perumal och jag drog den skadade mannen bort från asfaltsvägen, så pass mycket att ingen ny bil skulle kunna köra på honom, han var medveten, men vilka smärtor, vilken situation, han behövde omedelbart opereras, jag fick Perumal med mig till den lilla byn vi just passerat men ingen var direkt intresserad, jag argumenterade och argumenterad, och till sist kom det en liten grupp av människor dit och började då organisera en hjälp-plan och de fick dit en liten lastbil och la honom upp på den och sedan i väg till sjukhuset, det statliga,
- Harald Davidsson
Harald Davidsson skrev:Anders skrev:Konstruktiv, destruktiv... De flesta jag känner är för det mesta varken eller. Till att börja med kan man fundera på om en person är flitig eller slö. Om man har möjligheter genom att vara född i rätt klass eller inte. En del springer omkring och gör en massa utan att något nytt skapas. Andra åter är slöa, men kan blixtra till med en ide. Sen, om något nytt skapas, en politisk ide, en teknisk landvinning, är det konstruktivt eller destruktivt? Krutet, kärnkraften? Kan konsten vara destruktiv? Yes! Gangsta rap, Di strasse frei, di braune batalionen, Bellman.
jag passerade en liten by med min moped och Perumal satt bakpå och det var mörkt på kvällen och jag hörde smällen och naturligtvis fatta jag att den vita personbilen som kom emot oss på andra sidan vägen hade kört på en människa och var nu i färd med att sticka iväg från olycksplatsen så snabbt som möjligt och strax såg vi hur en man låg mitt på vägen med totalt brutet ben i 90 graders fel vinkel, jag stannade naturligtvis, men Perumal dunkade mig i ryggen och sa, med intensiv stämma, stick, stick, men jag stannade på vänstra sidans väggren, och jag försökte stoppa första bästa bil, men ingen ville stanna, även en stor buss kom,och han som körde titta ilsket på mig, han lyckades ta sig för bi den skadade mannen utan att köra över honom, men Perumal och jag drog den skadade mannen bort från asfaltsvägen, så pass mycket att ingen ny bil skulle kunna köra på honom, han var medveten, men vilka smärtor, vilken situation, han behövde omedelbart opereras, jag fick Perumal med mig till den lilla byn vi just passerat men ingen var direkt intresserad, jag argumenterade och argumenterad, och till sist kom det en liten grupp av människor dit och började då organisera en hjälp-plan och de fick dit en liten lastbil och la honom upp på den och sedan i väg till sjukhuset, det statliga,
jag fick höra senare efter en knapp vecka att de opererade hans ben omedelbart och ännu senare fick jag höra att han var helt återställd efter 4 månader och kunde gå normalt.
- Harald Davidsson
Algotezza skrev:Tack, Harald. För dina hjärtevärmande ord. Jag är glad att du representerar godheten på detta forum.
För övrigt:
Cool down, man!
/Algotezza
Martinus påstod att ett starkt lysande klot svävade nära hans huvud
och plötsligt flög detta klotet in i honom, in i hans huvud,
han tillrätta la detta, alltså ordnade sin schizofrena hallucination
genom att påstå att detta var den heliga anden som initierade honom till hans
livsverk, alltså ........livets böcker,
- Harald Davidsson
badass skrev:Martinus är en skånsk pellejöns. Må han ruttna.
det är ej så enkelt som du tror, Martinus är faktiskt i grund och botten en negativt destruktiv människa,
precis som madam Blawatsky med flera som har kontakt med den astrala ande världen, syftet med deras böcker, livets böcker, den heliga läran osv, är att försöka vilseleda mänskligheten bort från den sanna stigen, och där menar jag då att Algot, gått i fällan därför att han också har den svarta längtan en aning i sitt blod, och då försöker foga ihop kärlek och logik som identiska begrepp, detta tänkande är mycket farligt, för jag sert att många gillar Algots tankar, precis som många gillar Marinus,
men du bardass är ju en rak och öppen kraft, hur ärlig den är vet jag inte,
men också Kristendomen måste klassas som ren black magic
och borde därför få alla sina böcker, versioner om nya testamentet, brända på bål samtidigt med Marinus böcker, och madam blawatskis, jag hela new age, bode brännas på bål,
för den uppståndelse som det talas om i bibeln är en ren schizofren hallucination,
för vi har inga bevis alls för att Jesus uppstod
och det konstruktiva här är alltså mitt eget tänkande som
vägrar acceptera den infiltration den astrala världen gör genom t.ex. ande-medier och genom många drömmar
Harald Davidsson skrev:Algotezza skrev:Tack, Harald. För dina hjärtevärmande ord. Jag är glad att du representerar godheten på detta forum.
För övrigt:
Cool down, man!
/Algotezza
Martinus påstod att ett starkt lysande klot svävade nära hans huvud
och plötsligt flög detta klotet in i honom, in i hans huvud,
han tillrätta la detta, alltså ordnade sin schizofrena hallucination
genom att påstå att detta var den heliga anden som initierade honom till hans
livsverk, alltså ........livets böcker,
Har du läst något av Martinus?
Enligt vad han skrev i boken Kring min missions födelse var det en lysande Jesus-gestalt som liknade Thorvaldsens Jesus-skulptur som kom närmare och genomstrålade hans eget kött och blod och medvetande. Det gav Martinus intuition - förmågan att få omedelbara svar på alla frågor av andligt-moraliskt-kosmisk natur. Inte frågan hur många myror som är i närmaste myrstack under en skogspromenad.
Hans verk kallas sammantaget Tredje testamentet och hans viktigaste verk i sju band Livets Bog - vilket är ett internationellt namn.
Martinus har inte varit intagen på mentalsjukhus med någon psykiatrisk diagnos, däremot haft och opererats för magcancer.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Harald Davidsson skrev:Algotezza skrev:Tack, Harald. För dina hjärtevärmande ord. Jag är glad att du representerar godheten på detta forum.
För övrigt:
Cool down, man!
/Algotezza
jag kan tyvärr inte se några sakliga argument i det du skriver,
alltså jag finner ej det konstruktiva i ditt argument,
bara frustrerande emotioner,
kan du inte bättre, Algot,
för din skull.
och detta måste ju innebära kärlek från mig
ska jag ta upp Shiva på den religösa trådsidan
Sakliga argument eller ej - det beror väl på vem du frågar. Är du själv och andra alltid sakliga och objektiva?
Ja, vem blir inte frustrerad av kommentarer här? Du också antar jag.
Känslor är det som styr hur vi mår och som lägger ramar för vad vi i ett visst tillstånd vid en viss tidpunkt kan tänka.
Jag är glad åt att du ser frustrerande emotioner i det jag gör för min fru säger ofta att jag saknar känslor och är en kall fisk som inte bryr mig om någonting. Olika personer ser olika egenskaper hos mig. Vem har rätt?
Och Harald, nej, jag kan inte bättre än det jag presterar här och nu. Senare med mer erfarenhet och mer uppövade förmågor kommer jag kanske att göra bättre ifrån mig - men vem vet säkert att jag hela tiden går framåt? Eller att du och andra gör det.
Vad som på nätet är akter av spontan kärlek och vad som är akter av kalkyl för att ge andra ett visst intryck är inte lätt att avgöra - och det beror på vem du frågar.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Harald Davidsson skrev:badass skrev:Martinus är en skånsk pellejöns. Må han ruttna.
det är ej så enkelt som du tror, Martinus är faktiskt i grund och botten en negativt destruktiv människa,
precis som madam Blawatsky med flera som har kontakt med den astrala ande världen, syftet med deras böcker, livets böcker, den heliga läran osv, är att försöka vilseleda mänskligheten bort från den sanna stigen, och där menar jag då att Algot, gått i fällan därför att han också har den svarta längtan en aning i sitt blod, och då försöker foga ihop kärlek och logik som identiska begrepp, detta tänkande är mycket farligt, för jag sert att många gillar Algots tankar, precis som många gillar Marinus,
men du bardass är ju en rak och öppen kraft, hur ärlig den är vet jag inte,
men också Kristendomen måste klassas som ren black magic
och borde därför få alla sina böcker, versioner om nya testamentet, brända på bål samtidigt med Marinus böcker, och madam blawatskis, jag hela new age, bode brännas på bål,
för den uppståndelse som det talas om i bibeln är en ren schizofren hallucination,
för vi har inga bevis alls för att Jesus uppstod
och det konstruktiva här är alltså mitt eget tänkande som
vägrar acceptera den infiltration den astrala världen gör genom t.ex. ande-medier och genom många drömmar
Sedan mänsklighetens födelse finns det inget mer lockande än det som utmålas som mörkt och mycket farligt, som något djävulskt, som en svart längtan - oavsett om det verkligen är så eller ej. Jag kan därför inte annat än att bedöma din svartmålning av Martinus och mig som kontraproduktiv - om du nu verkligen vill avhålla andra från att läsa det Martinus skriver och det jag skriver.
Folk i gemen är läskunniga och kan göra egna bedömningar, så varför inte låta folk själva avgöra vilka egenskaper som skall tillskrivas Martinus mig och alla andra? Folk i allmänhet är inte korkade. Men myten som odlas av dem som kallar sig unika självständiga tänkare är att folk i allmänhet är fega och korkade. Varför skulle de vara mer fega och korkade än de s.k. unika tänkarnas självutnämnda elit?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Harald Davidsson
Martinus och Blawatsky är inte de enda som man bör varna allmänheten för, för innan jag stack ner till Indien
fanns det en snickare i Sverige som uppträdde som medium för nån slags egyptiska ande från den astrala världen,
allt såndant här överförande är ett mycket listigt knep som ondskans marodörer använder sig av för att göra allmänheten förvirrade, all spiritism är inget annat än black magi,
vi ska inte ha några avgudar bredvid Sanningen,
fanns det en snickare i Sverige som uppträdde som medium för nån slags egyptiska ande från den astrala världen,
allt såndant här överförande är ett mycket listigt knep som ondskans marodörer använder sig av för att göra allmänheten förvirrade, all spiritism är inget annat än black magi,
vi ska inte ha några avgudar bredvid Sanningen,
- Harald Davidsson
Algot,
detta är ett forum för diskussion,
inte en polisstation där den ene uppträder som ifrågasättare av den andre,
ifall du läst ditten och datten,
och varje människa har rätt ATT VÄRDERA SIN OMVÄRLD, TEXTER OCH MÅLNINGAR,
UTAN ATT BEHÖVA IFRÅGASÄTTAS,
försök att förstå steg för steg vad det konstruktiva är för någonting,
kanske kan det kallas för ett ansvar för livet
att ej använda kärnkraft som tyskarna
är ett sådant ansvar