Chloe skrev:Min fråga var retorisk. Sedan gav jag ett tydligt exempel på att språkets funktion. Vilka var de frågor som du ställde mig i stället för dig själv? Menandet finns i språket. Missförståndet beror på att någon inte begriper innebörden. Inte att menandet är utanför språket.
Hur kan någon INTE begripa innebörden om menandet är i språket?
A eller B, det är bara att välja, men du kan inte få båda två. Sen gav du aldrig nåt exempel heller, utan du påstod bara något, vilket alls inte är samma sak.
Chloe skrev:Poängen är att vissa aldrig kan vara säkra av förekommen anledning. Ironier kan också innebära att vi är säkra om dem. Litteratur och konst spelar med det, men förutsätter det också. Fel där även.
Fel? Hur då? Nu påstår du igen utan att ens ge oss något skäl till varför påståendet skulle vara riktigt. Å ena sidan håller du tydligen med mig här, men å andra så påstår du att jag har fel. Hur ska du ha det? Vad menar du med "Ironier kan också innebära att vi är säkra om dem"? Vadå "säkra om dem"? På vilket sätt? Vad avses?
Så här fungerar det (grundkurs): ironi är att säga en sak, och mena en annan. Om det inte vore så att vi kan mena något annat än vi säger (som om menandet fanns i språket självt, vilket du ju hävdar) så skulle ironin inte vara möjlig. Ironi är att säga en sak och mena en annan. Säga en sak och mena en annan. Börjar det gå in? Okej, då går vi vidare. Huruvida någon är ironisk när han säger eller skriver något kan vi aldrig veta. Vi kan heller inte veta om någon manipulerar och ljuger. Allt detta eftersom att språket har denna rörlighet, spelar kontinuerligt mellan olika betydelser. Om det inte hade denna dynamik så skulle inget av detta vara möjligt. Det senare är exakt vad du påstår, och du har ännu att förklara hur ironi, metafor, missförstånd och allt annat överhuvudtaget är möjligt. Så sätt igång!
Du påstår fortfarande att språket i sig har ett syfte, men av någon lustig anledning så låter du bli att nämna vilket (och detta trots att jag uttryckligen bad dig berätta!). Du blir löjlig när du försöker krypa undan med den här retoriken, Chloe, skärp till dig för fan. Erkänn att du inte har en susning och sluta stjäla mig tid!
En postmodernist har vidare inga problem att erkänna att språket är ett stort system av betydelser, mening, information, allt i den stilen. Det han dock motsätter sig - och inte bara postmodernisten utan istort sett alla - är att det på något sätt skulle överföras tankesubstanser med språket. Det är dock vad du hävdar. Sådana magiska föreställningar har ingen idag, utom då du och kanske nåt "primitivt stamsamhälle".
Jag ställde dig frågan "Hur fungerar då språket om det inte är ett självrefererande system?". Du "svarade" "Genom att utgöra en symbol- och begreppsvärld för vår inre och yttre verklighet." Det sa just ingenting det där. Du får nog lov att utveckla.
Chloe skrev:Igen i dess budskapsbärande funktioner. Det att du inte kan förmedla ett budskap betyder inte att det är en allmän språklig begränsning. Här hade du möjlighet att ta det personligt till och med. Men om menandet ligger utanför språket som är självrelaterande, hur kan du ens infoga det som ett begrepp i språket? Det är helt enkelt inte logiskt. Att du inte tillämpar det som skulle bli följden av dina påståenden bevisas av det faktum att du deltar i debatter.
Det är i själva verket fullkomligt logiskt. Felet du begår här är en klassiker. Du förväxlar begreppet med fenomenet. Du förväxlar noumen- och fenomenvärld. Att menandet inte finns i språket bevisas med ironin, och osäkerheten kring den. Ett exempel: "Lutfisk är jättegott!" Var jag ironisk eller inte? Om menandet finns i språket så är det ju en baggis... men hur blir det nu? Var i språket sitter menandet? Var i frasen "Lutfisk är jättegott!" sitter ironin eller allvaret? Erkänns bara. Jag känner mig ju elak. Ta dig inte vatten över huvudet så här, snälla! Jag vill inte vara den som gör bort dig.
Än en gång. Postmodernismen testar man genom att läsa den, också det busenkelt och det har jag sagt till dig ett otal gånger vid det här laget. Hur förmedlas innehåll annat än
genom språket menar du? Hence...
Ditt sista stycke behövs inte kommenteras...