Hur införskaffar man sig absolut vetande?

Moderator: Moderatorgruppen

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 22 apr 2011 14:59

:D  :)  :)  :D

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 apr 2011 15:12

Sefket Ramovic skrev:men som du skrev innan igår så kunde du välja hur du skall reagera på yttre stimuli,
men du kan även såklart välja hur du skall reagera på inre stimuli
--> din autonomi är dock ännu svag

Jag vet inte om jag vill klassa det som svag, jag gillar att ligga lågt och ha en ödmjuk position.
Ödet och unviersum får forma stora delar av mig och min framtid, det är ett val jag gjort och ett val som jag trivs med.

den som är från orsaken, kroppen, världen,
den som är från det orsakslösa, medvetandet, gud

genom vår fria vilja kan vi välja antingen den sanna vägen som är orsakslös ovillkorlig kärlek
eller den falska vägen som är dess motsats, beroende på vårt val formas vår kropp, världen

Här pratar du om det jag beskrev med att ha en ödmjuk inställning eller en ödmjuk livstidl.

men problemet ligger i att de flestas fria vilja är svag, förtryckt,
vilket gör att den orsakslösa ovillkorliga kärleken inte kan operar genom oss maximalt, för hade den gjort det hade även våra gener formats i den riktning vi vill

Människan har anpassat sig och anpassar sig hela tiden, ibland är inte resultaten som naturen testar optimala och arten/funktioner dör ut. Människan är påväg in i ett nytt medvetande hela tiden.

vi måste alla befria oss själv --- göra det omedvetna medvetet

Vi måste inte göra någonting, du kan göra det om du vill.. när du skriver VI, så inkluderar du mig och du försöker forma mig, normalt sett blir jag negativt inställd när andra vet mitt bästa..

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 22 apr 2011 15:17

Sefket Ramovic skrev:
rekoj skrev:
Sefket Ramovic skrev:
rekoj skrev:Jag hittade det här citatet av 1700-tals filosofen David Hume:

Om vi tar i vår hand någon bok, t.ex i teologi eller i skolastisk metafysik, så låt oss ställa frågan: Innehåller den några abstrakta resonemang om kvantiteter eller tal? Nej. Innehåller den några experimentella resonemang om faktiska förhållanden och existens? Nej. Kasta den då i elden. Ty den kan inte innehålla annat än spetsfundigheter och illusioner.

Vet inte om någon tycker det är något att ta åt sig av.

du får gärna vara slav under världensvilja
jag väljer att vara slav under gudsvilja

jag är ingens herre, ingens slav

vad är du?

jag är min fria vilja, mellan ont/gott - sant/falskt

ett maktlöst medvetande

det handlar om att spela en roll

säg att jag skriver på ett fågelforum,
då vill jag bli uppfattad som en person som är intresserad av fåglar,
till exempel hur högt kan en svala flyga
(kanske är något jag vill veta)

skriver jag på filosofiavdelning i ett filosofiforum,
vill jag att andra ska utgå från att jag är filosofiintresserad
en roll jag intar

men vad är då filosofi?
blir nästa fråga
och här går våra meningar isär

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 22 apr 2011 15:32

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 22 apr 2011 15:34

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 apr 2011 15:43

Sefket Ramovic skrev:
Marko skrev:Vi måste inte göra någonting, du kan göra det om du vill.. när du skriver VI, så inkluderar du mig och du försöker forma mig, normalt sett blir jag negativt inställd när andra vet mitt bästa..

även om jag skrev men du gör såklart precis som du vill,
hade jag värderat min utsaga, alltså påverkat dig,

ReMEMBER tråden --> Vad är Värderingsfri?

Det är skillnad på att skriva Jag måste göra någontig och Du måste eller VI måste.
I andliga frågor och moralfrågor skiljer sig uppfattningar ganska kraftigt åt.
I gemensamma intressen är det mer 'riskfritt' att använda VI, då många är eniga om att tex global nedsmutsning inte är bra.

Vad är värderingar tråden har jag läst, men kommer inte ihåg kontext.
min kontext har jag i huvudet och topicen har inte påverkat mig mer än att jag fått upp ögonen för hur information kan tänkas fästas vid sitt mål eller glida förbi målet. lite som ett virus som biter sig fast i proteinerna.

egentligen funderar jag på att göra en databas eller egen wiki, där jag samlar mina slutsatser.
och gör den sökbar. vad tycker jag där och varför fungerar det inte i andra samanhang.
hitta roten till orsakerna. En bok, sammanbundet text är inte lika smidig som en databas.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 22 apr 2011 15:55

Sefket Ramovic skrev:men vad är då filosofi?
blir nästa fråga
och här går våra meningar isär

skrev rekoj

alltså det du pratar om är väl såsom att diskuttera hur ett äpple smakar
och så går meningarna isär,

men när jag skriver att jag är ett maktlöst medvetande
det har jag uppmärksammat på mig själv, alltså min erfarenhet
däremot vet jag ju inte hur du är, men jag antar att du är ungefär som jag

ja, kanske,
men att jämföra ämnet filosofi med äppelsmak tycker jag känns lite långsökt

filosofi är ju ändå ett etablerat akademiskt ämne likt ex.vis
matematik
psykologi

jag tror en skillnad mellan oss är att du i din roll som filosof vill betrakta dig som empiriker, dvs föra resonemang och driva teser utifrån erfarenheter - post hoc, medan jag vill betrakta mina anspråk som aprioriska (med syfte att reda ut begreppsförvirring m.m.)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 apr 2011 16:13

Vad är värderingsfri fick mig att tänka på när grabben kom hem med sin Linux utbildning.
Han läste boken och greppade lite.... max g- enligt min värdering.
Jag drog igenom nästan hela kursmaterialet med honom en natt.. intensivt i några timmar.
Han kommer att få mvg- tror jag. (vi ska köra en resume senare i natt... och ta sista bitarna)
Varför lärde han sig snabbt?, jo för att data är absolut, den är värderingsfri och kan testas oändligt med gånger.
så jag kan med gott samvete säga till han DU SKA GÖRA Så Därför att...
jag sliter mig i håret, jag skäller och jag blir frustrerad när han inte gör som jag vill.
och samtidigt blir jag glad och positiv när han visar på att han har lärt sig. jag är en dålig pedagog och tar fram mina sämsta sidor när jag ska lära ut saker : /

så värderingar är ett ställningstagande om hur mycket en auktoritet som tex lärare ska få mata in kunskaper i dennes huvud utan att det ifrågasätts på ett kritiskt sätt.. man har förtroende...

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 22 apr 2011 16:15

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 22 apr 2011 16:51

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 22 apr 2011 17:01

Sefket Ramovic skrev:
rekoj skrev:jag tror en skillnad mellan oss är att du i din roll som filosof vill betrakta dig som empiriker, dvs föra resonemang och driva teser utifrån erfarenheter - post hoc, medan jag vill betrakta mina anspråk som aprioriska (med syfte att reda ut begreppsförvirring m.m.)

termer o begrepp är ju något som människan sinse-emellan kommer överens om
det är en del av vår gemensamma kommunikation

Ja!

aprioriska anspråk skriver du däremot, alltså något som föregår erfarenhet,
skulle du kunna ge exempel på något som föregår en erfarenhet? eller har jag missförstått något?

Du har alldeles rätt.

Ett exempel på a-priori anspråk brukar anses vara "en ungkarl är en ogift man". Sanningsvärdet ligger i begreppens natur. Du behöver inte lära känna ungkarlen för att veta om han är ogift, alltså det föregår erfarenheten. Säger du däremot "ungkarlen är en lycklig man", jag då behövs det empiriska undersökningar för att ta reda på huruvida det stämmer, det föregår inte erfarenheten.

Sådan är den principiella skillnaden.

Sen kan man invända att det inte existerar egentliga a-priori sanningar eftersom allting föregås på ett eller annat sätt av erfarenheter (t ex hur vi lärde oss språket). Och visst det tycker jag är rimlig invändning. För att undkomma detta "problem" gör apriorikern bäst i att inte hävda något alls. Endast en empiriker kan då hävda s.k. apriori-omdömen (notera gärna nyansskillnad mellan att "tala" och "hävda" - vi kan då säga att apriorikern "talar" medan empirikern "hävdar").

Apriorikern hävdar inget själv, utan arbetar istället med sin diskussionspartner. Om du känner till Sokrates maieutik; Sokrates ställer då bara frågor till sin samtalspartner utan att påstå något själv. Han låter då andra personen skapa sin egen sanning. Detta är ett utmärkt exempel på en apriorikers metod.

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 22 apr 2011 17:14

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 apr 2011 03:32

Sefket

låter intressant med databas, kanske jag borde göra det också,
men du verkar klart bättre än mig på datorer, om du gör det ge länken gärna isåfall till mig

En databas är inget märkvärdigt.
I sin enklaste form fungerar ett a4 där du skriver ner dina tankar.
databas är bara en simpel blankett.

Det jag funderar på är hur jag ska dra linjerna på a4a arket så att information länkas samman.
Det kan man kanske göra med ett vanligt html dokument med ankare och länkar.

Jag gör inga egna databaser, jag använder existerande, och det finns färdiga wikis att ladda hem,
det är öppen källkod och inte helt omöjligt att fixa ens för en som är novis... men räkna med ett par dars arbete första gången. (och andra gången gör du det på en timme)

det är innehållet som ska indexeras bra, och kommer jag på något vettigt så hojtar jag till.
Jag är ganska le på att mina tankar blir motstridiga.. tex att jag ena gången är jag materialist och ser själen ur materiellt perspektiv, andra gången är jag för spirituell och ser själen fristående från massa... det finns ingen logik just nu.
Strukturer hade varit bra att rita och använda.. Det är tanken med det hela.. men papper och penna duger nog bra det med.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 24 apr 2011 14:40

Sefket,
Jag tar tillbaka det där jag skrev om att jag skulle vara aprioriker och du empiriker. Det var nog mest nonsensprat från min sida.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 apr 2011 20:41

Zokrates skrev:
Marko skrev:
sådan person var den äcklige Sai Baba.

Jag tycker han är ganska gullig, en hovnarr av hög klass, och hans glöd är inte röd,
den lyser humor och satir...

<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/1fs1OBY82b0" frameborder="0"></iframe>

Oj, en levande Gud med hjärtproblem, det kanske var lite för många småpojkar i sängen på en gång...
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 2916200.ab

Då var 'guden' sai baba avliden. .
han hade många som följde honom i nord västliga indien, nepal, darjeeling, Sikkim och Tibet
Vad jag förstå så avgudade många honom för hans filosofi och mystik. han gav folk ett hopp om bättre liv och att få leva i fred och frid.. tydligen omtyckt av många budhister.

Återgå till "Filosofi"