Hur införskaffar man sig absolut vetande?

Moderator: Moderatorgruppen

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 24 apr 2011 21:22

:D  :)  :)  :D

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 apr 2011 22:29

Sefket Ramovic skrev:Du vet Marko, vi måste bli medvetna om vad som är sanning och lögn. När någon kallar sig för Gud, spelar ingen roll vem de är, tro inte på dem och förstå att de är antingen helt vilsna eller vill manipulera andra.

Vi är medvetanden, med en fri vilja, vi kan få mera ytrymme ju mer i samklang vi är med Gudsvilja, det går även att frigöra sig själv genom olika tekniker såsom mantran men de är inte det naturliga sättet, detta är sanningen.

Ali Baba får kalla sig vad han vill,
Harald får kalla sig vad han vill.
Du får kalla dig vad du vill.

Vem jag ser som vishet eller gud är upp till mig.
Det är rimgligt att vi får upfatta oss som gudar eller präster om vi så önskar.
Sen får anda ta till sig sina präster eller gudar som dom vill.

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 24 apr 2011 22:49

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 apr 2011 23:14

Sefket Ramovic skrev:xtreme sekularism

Ja, det är väl vad både bibeln och koranen säger, (och sunda förnuftet)
att man ska få välja sin tro.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 24 apr 2011 23:51

---

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 25 apr 2011 08:32

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 apr 2011 11:41

Sefket Ramovic skrev:men om man intar den ställning som Marko förespråkar, definerar man sin värld precis så som man själv vill ha den, är man Gud så är man, och är man slav så är man...ser man en Fiskmås kan den egentligen enbart vara en tekanna, men som man för 10år sedan omvandla temporärt till en Fiskmås...

inga lagar gäller, eller så gäller alla lagar, man gör som man vill, man vet allt om man säger att man vet allt, eller vet ingeting om man säger att man inte vet någoting...eller så vet man ingeting eftersom man säger att man vet allting...

everything goes eller nothing goes eller en icke slumpmässig igenkännbar blandning... Poesi Musik Dikter Bajskorvar och så massa MAT

Om du lever 20 år tillsammans med någon, vet du vem denna person är ?
Hur ska vi veta vem gud är ?, människor är inte eniga i vem det är, alla har sin egen bild.
Det finns ordning om man vill följa ordningen. en sådan lag är tex det sunda förnuftet.

Slav, du kan vara slav inför gud, jag är inte slav inför gud.
jag lever av det som är 'skapat', jag föröker att sköta mitt närområde och inte skita ner naturen eller förstöra för andra.
jag följer lagar som inte är skrivna. Att jag skulle vara slav inför något innebär att jag är styrd, och det känner inte jag att jag är. så jag är fri, även fri från gud och får göra precis så som jag vill inför gud. Vi har den fria viljan som i tex  bibeln beskivs som guds och änglarnas gåva till oss. att existera i guds domän innebär nog inte att vi ska blint lyda order,
för sådan var nog inte gud, och sådana är inte vi. jag får bli sur, jag får bli förbannad och jag får bli glad och jag får ställa frågor...

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 25 apr 2011 11:54

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 apr 2011 12:29

Sefket Ramovic skrev:
Marko skrev:
Sefket Ramovic skrev:men om man intar den ställning som Marko förespråkar, definerar man sin värld precis så som man själv vill ha den, är man Gud så är man, och är man slav så är man...ser man en Fiskmås kan den egentligen enbart vara en tekanna, men som man för 10år sedan omvandla temporärt till en Fiskmås...

inga lagar gäller, eller så gäller alla lagar, man gör som man vill, man vet allt om man säger att man vet allt, eller vet ingeting om man säger att man inte vet någoting...eller så vet man ingeting eftersom man säger att man vet allting...

everything goes eller nothing goes eller en icke slumpmässig igenkännbar blandning... Poesi Musik Dikter Bajskorvar och så massa MAT

Hur ska vi veta vem gud är ?, människor är inte eniga i vem det är, alla har sin egen bild.
Det finns ordning om man vill följa ordningen. en sådan lag är tex det sunda förnuftet.

jag lever av det som är 'skapat', jag föröker att sköta mitt närområde och inte skita ner naturen eller förstöra för andra.
jag följer lagar som inte är skrivna. Att jag skulle vara slav inför något innebär att jag är styrd, och det känner inte jag att jag är. så jag är fri, även fri från gud och får göra precis så som jag vill inför gud. Vi har den fria viljan som i tex  bibeln beskivs som guds och änglarnas gåva till oss. att existera i guds domän innebär nog inte att vi ska blint lyda order,
för sådan var nog inte gud, och sådana är inte vi.

änglarna har inga vingar för de saknar fjädrar utan det är mest en slags dimma som man kan se i månens sken
för faktiskt är gud inte en åsna utan mer som en viktlös fjäder, som har en stark dragningskraft emot vinden som
blåser starkast mot norr men ibland emot himmelen alltså änglarna är faktiskt helt svarta och hoppar ibland med sina
vackra vingar, de kan ses i måsens sken, för detta är faktiskt rajas egna tankar som tolkas precis som de vill, ta tex bananer
de står bakom all produktion idag i världen, även afrikanerna fruktar deras svärd, för svärdet är alltings orsak, det kan vi se i
tex smiles på internet, de har en sådan struktur

jag vet inte hur änglar ser ut, men min lillebror såg en när han var runt 5-7 år gammal,
han drog i sin mammas jacka och frågade vem hon som stod där var... mamman såg inte personen, bara han såg henne
han tog det för en ängel... (jag betvilar inte honom alls, han är ateist och tror inte på något mer än pengar och är handelman, men den ängeln såg han som liten och tror än idag på det)

gud kan vara vad som helst, även en åsna : ),
Vi behöver inte diskutera hur gud ser ut, för vi vet inte,
även här var böckerna visa och sade åt oss att hans namn är okänd, och muhammed får man inte teckna av.
Det finns ett budskap i detta, och det är att gud inte kan manifisteras som en bild eller ord. (gud är ordet)

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 25 apr 2011 12:34

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 apr 2011 12:40

Sefket Ramovic skrev:
Marko skrev:
Sefket Ramovic skrev:
Marko skrev:

för sådan var nog inte gud, och sådana är inte vi.

änglarna har inga vingar för de saknar fjädrar utan det är mest en slags dimma som man kan se i månens sken
för faktiskt är gud inte en åsna utan mer som en viktlös fjäder, som har en stark dragningskraft emot vinden som
blåser starkast mot norr men ibland emot himmelen alltså änglarna är faktiskt helt svarta och hoppar ibland med sina
vackra vingar, de kan ses i måsens sken, för detta är faktiskt rajas egna tankar som tolkas precis som de vill, ta tex bananer
de står bakom all produktion idag i världen, även afrikanerna fruktar deras svärd, för svärdet är alltings orsak, det kan vi se i
tex smiles på internet, de har en sådan struktur

jag vet inte hur änglar ser ut, men min lillebror såg en när han var runt 5-7 år gammal,
han drog i sin mammas jacka och frågade vem hon som stod där var... mamman såg inte personen, bara han såg henne
han tog det för en ängel... (jag betvilar inte honom alls, han är ateist och tror inte på något mer än pengar och är handelman, men den ängeln såg han som liten och tror än idag på det)

gud kan vara vad som helst, även en åsna : ),
Vi behöver inte diskutera hur gud ser ut, för vi vet inte,
även här var böckerna visa och sade åt oss att hans namn är okänd, och muhammed får man inte teckna av.
Det finns ett budskap i detta, och det är att gud inte kan manifisteras som en bild eller ord. (gud är ordet)

nu skriver jag klarspråk

själens språk är bortom ord språket, det kan sägas vara det universiella språket, alltså jag talar utifrån erfarenhet, barn kan detta språk då de tänker utan ord, men detta språk försvinner sedan långsamt som en följd av att människan tappar kontakt med sin själ av olika orsaker.... genom själens språk kan man förstå gud, meningen med livet och så vidare

själens språk tror jag färgar vårat språk och våra ord. Hur pratar liv ?, hur pratar kärlek ?...
Jag tor alla kan detta språk, det är en del av oss. (precis som du tror)
Det där med att förstå ser jag som en intellektuell handling. hjärnan kan inte forma ord och bilder för alla kännslor.
språket har brister, och det är nog de flesta överens om.

Jag nöjer mig återigen med att säga, det räcker att jag känner vad jag känner. jag behöver och vill inte utveckla det mer än så, jag mår bra av att ha det på den nivån och är nöjd. ur min tro formas mitt språk och mitt beteende.

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 25 apr 2011 12:45

Återgå till "Filosofi"