Algotezza skrev:SigurdV skrev:Plattfot skrev:Kaos i sin ursprungliga betydelse är alltså inte annat än logisk oordning. Kaos kan vara kärlekens, samvetets, rättens, moralens, fantasins och estetikens ordning. Den ordningen kommer den grubblande att grubbla över i evighet, utan att finna någon logik. Men går det att i stället hitta sanningen?
Hur plockar man in logik i detta, utan att idiotförklaras av värdenihilister och rättspositivister? [url]http://sv.wikipedia.org/wiki/Rättspositivism[/url]? Är visdom bara logik?
Entydiga påståenden är antingen sanna eller falska men inte båda
Sen må man idiotförklara mig... men se på dig själv:
Du varken förstår eller håller med om det du just nu läser.
ELLER HUR!?
(1) Entydigt för en person behöver inte vara det för en annan.
(2) Är det f.ö. inte en cirkeldefinition du gör, om du sätter entydigt påstående till antingen sant eller falskt?
/Algotezza
(1) Nu tar du ett djupt skutt in i Semantiken...om två personer tolkar samma term olika kan termen inte användas för kommunikation dem emellan eftersom det avsändna budskapet då inte nödvändigtvis är detsamma som det mottagna budskapet: Kommunikation ... dvs förståelse bygger på att båda parter kan förnimma samma situation, och kan beteckna och beskriva den entydigt.Eller enklare uttryckt: Om två personer tolkar en term olika så talar de INTE samma språk! (Det inses lätt om vi betraktar språk som ENDAST innehåller två med paret "ja" och "nej" synonyma termer.)
(2) Utmärkt fråga: Var hittar vi teorin om definitioner? Hur förhåller den sig till teorin om sanning? Gupta och Belnap gav 1993 ut "The revision Theory of Truth"...den handlar om dessa två saker (utan att lyckas redogöra tillfreds ställande för varkendera). Inte för att jag rekommenderar nån att läsa den...den är lite teknisk och jag vill bara framhålla att vi kommit in på ett ämne som tas på största möjliga akademiska allvar!
(Med största möjliga klantighet!
)