Hej highway
I just den här tråden har nu lite olika infallsvinklar kommit upp till ytan vad gäller "upplevelsens ontologi". Dels ifrågasättandet av en yttre värld i den meningen att den kanske är något annat än vad vi tror á la Matrix, dels solipsismen där det inte existerar någon yttre värld över huvud taget. Nu, när jag svara på dina frågor och tankegångar i detta inlägg kommer jag att ge två olika typer av svar. Det ena argumenterar för en möjlig annan yttre värld än den vi känner till vardags och jag kommer märka det inlägget med M som i Matrix. Det andra argumentet kommer att bygga på en extremt sträng variant av solipsism och de inläggen kommer jag att märka med S som i solipsism.
highway skrev:Om vi nu är överens om att jag existerar.
M: Japp, ett jag precis som det vi känner i vardagen – ett psykologiskt jag som interagerar med ”andra” psykologiska jag, ett jag som tar emot ”sinnesdata” och som bearbetar intryck etc. Det som skiljer detta jag från det jag som vi i vardagligt tal avser är då faktumet att det är simulerat t.ex. i en superdator eller i ett helt annat neurologiskt system än det vi avser när vi talar om den mänskliga hjärnan. Det fungerar dock i ren vardaglig bemärkelse exakt lika dant – ungefär som i filmen Matrix.,
S: Nix, det existerar inget jag, i den traditionella bemärkelsen. Det enda som existerar är det som utgör upplevelsen av ett jag, en omvärld, ett liv etc.
highway skrev:Existerar i vad? Existerar hur?
M: Som en programkod eller epifenomen i det ”simulerande systemet” (oavsett vad det är för system). I Matrix var det väl en dator vill jag minnas.
S: Begreppet ”i något” är inte giltigt eftersom det enbart upplevs men inte gäller för upplevelse som sådan. Ungefär som att man inte kan tala om rumtidens utsträckning innan BigBang etc.
highway skrev:Även om ditt liv är en simulering måste ju simuleringen komma utifrån (yttre värld) ditt jag.
M: Absolut – den behöver dock inte ”se ut” som man tror, á la scenariot i Matrix.
S: Nix, ordet simulering har ingen direkt bäring här, ty det enda som existerar är det som utgör upplevelsen av ett liv. Inte livet som sådant.
highway skrev:Eller om du föreställer dig att ditt medvetande är det enda som existerar punkt, inget utanför.
M: Gäller ej för simuleringsteorin.
S: Medvetande är (precis som Gud) ett slitet ord, men visst – det enda som existerar är själva upplevelsen inte det som upplevs.
highway skrev:Är du då inte gud?
M: Nix, bara annorlunda än vad man tror.
S: Nix, bara en upplevelse.
highway skrev:Du är gud, du är världsaltet.
M: Världsalltet/Gud är en del av simuleringen.
S: Världsalltet förknippar jag med en rumlig struktur á la universum? Om det är det du avser kan självklart inte upplevelsen vara likställt med ett världsallt. Däremot är upplevelsen det enda som existerar.
highway skrev:Det enda som existerar.
M: Nejdå, det som upplever är enbart en komponent i simuleringen.
S: Japp!
highway skrev:Och medvetande är en emergent egenskap av hjärnans aktivitet. Alltså medvetande är inget i sig. Precis som temperatur bara är ett macro-emergent fenomen som uppstår när små partikler rör sig olika fort. Det finns ingen temperatur på en enskild partikel. Det är bara ett mått på medelhastigheten hos alla. Om man rotar runt i din hjärna hittar man inte medvetande. Det uppstår ur INTET. Kan bara upplevas av ditt jag och har ingen substans. Så INGET kan faktiskt finnas.
M: Ja, det kan man väl tänka sig att det uppstår något slags epifenomen eller medelvärde i själva simuleringen som motsvarar medvetandet. Dock inte det jag talar om, utan upplevandet.
S: Nix, ingen sådan effekt av något annat, utan enbart upplevandet som existerar.
highway skrev:Men det är absurt att påstå att man är Gud. Alla härledningar av att en "yttre värld" inte existerar slutar i absurda resultat.
M: Ja min vardagliga common-sense-bild av Gud är helt klart en absurd figur

S: Nix, ingen Gud utan enbart upplevandet som existerar.
highway skrev:Ett annat resultat av att en "yttre värld" inte existerar är att universum MÅSTE ha skapats som ditt medvetande och kommer vara och sluta som det.
M: Nja, det beror på om fenomenet tid ingår i simuleringen eller ej – klurigt värre.
S: Nejdå, upplevandet av att man omsluts av ett universum innebär inte att upplevelsen kräver ett universum. Tiden ingår i upplevelsen, inte som en egen storhet utan som en upplevelse. Detta är dock klurigt och låter sig inte förklaras på några textrader. Jag berör dock till viss del modellen för detta i denna tråd (där du och jag har en diskussion om tidens beskaffenhet):
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... sc&start=0highway skrev:Men vad/vem fyllde det med information?
M: Ja det är inte lätt för den simulerade att svara på, precis som vi har svårt att svara på varför vi existerar över huvud taget (även i vår common-sense-syn på tillvaron). De religiösa löser ju den ekavtionen med Gud.
S: Ingen.
highway skrev:Så alla dina tankar, minnen, erfarenheter är bara en stor slump? Som i sig har kommit från sig själv?
M: Vad är slump? Vad avser du med detta begrepp i detta sammanhang?
S: Vet ej vad du menar här, men det enda som gäller är att upplevande existerar allena.
highway skrev:Slutsatsen blir att om ditt liv är en simulering finns det en yttre värld (simuleringen i sig).
M: Javisst, det beror ju i och för sig på var vi drar gränsen mellan jaget och omvärlden i en sådan simulering – eller om en sådan gräns är en falsk dikotomi?
S: Ingen yttre värld, bara upplevandet.
highway skrev:Om det inte inte finns en yttre värld så är du Gud[…]
M: Ja kan inte så mycket om Gud så det vågar jag inte ha någon åsikt om.
S: Nej, bara upplevandet.
highway skrev:[…]medvetande som i sig är inget och kommer aldrig att kunna observeras av någon annan medveten varelse.
M: En definitionsfråga eftersom vi talar om en simulering.
S: Upplevandet omges inte av något det är det enda som existerar.
highway skrev: (Från början var detta inlägg tre gånger så långt men jag kortade ner det så det blev kanske lite för kompakt)
Ja, nu blir man ju nyfiken på de andra två tredjedelarna av texten!
highway skrev:Tacksam för funderingar kring detta!
Japp, det hoppas jag ha leverat – och ibland kräver de motfrågor för att få sin reella substans.
highway skrev:Med gud menar jag en konceptuell teoretisk varelse som är skaparen och alltet. Den filosofiska guden (Idén) enigheten.
Precis – där har vi ett exempel på problemet med ordet Gud. Skapare? Vad säger att något måste ha skapats?
highway skrev:Inte gud i himmelen eller någon annan vidskepelse. Det trodde jag framgick tydligt i texten.
Nä, den tramsvarianten av Gud fattade jag att du inte avsåg.
highway skrev:Annars tycker jag inte att du vidrör speciellt mycket om vad jag skrev om i texten.
Sorry, jag blev för ivrig . . .
highway skrev:Gud har inget med min text att göra. Kunde lika gärna ha skrivit alltet och det allvetande.
Ok, ja det kanske hade varit lite bättre

highway skrev:Jag begreppet använder jag som ett ord för att beskriva den medvetna privata upplevelsen. Det är jag inte först med
Ok.
Tja, om du enkom avser det med begreppet ”jag” så funkar det väl något sånär i både M och S.
highway skrev:Jag tror heller inte att du förstår vad jag menar med absurd. Jag menar inte galet ^^ Absurd, betyder rakt översatt (Of, relating to, or manifesting the view that there is no order or value in human life or in the universe) alternativt (the quality or condition of existing in a meaningless and irrational world.)
Ok. Det förtydligade saken helt klart!
highway skrev:Alltså ett meningslöst universum och liv.
M: Nä någon mening behöver inte vara kopplat till simuleringen i sak.
S: Ingen mening.
highway skrev:Då kanske du förstår vad jag menar.
Japp!
highway skrev:Jag menar absolut inte att en "yttre värld" inte existerar på grund av att det skulle vara galet om det inte gjorde det.
Ha ha . . . fasen vad skoj! Nä det hade jag inte tolkat dig som – men det var en rolig twist på det hela.
highway skrev:Och jag ber om ursäkt att jag inte använder ord med vardaglig common-sense mening som du säger.
Godtagen

highway skrev:Utan jag använder filosofiska värdeladdade begrepp som har används i många hundra år. Även av min filosofilärare på gymnasiet.
Ha ha!
highway skrev:Jag skulle gärna vilja ha svar på huvudargumentet i texten!
Japp, ett försök har gjorts! Du kommer säkert ha en del intressanta motargument som jag ser fram emot.
Hälsar
Fredrik