Ayn Rand - den objektiva liberalismens övergång till fascism

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 jan 2007 14:25

Jbig skrev:Hejsan...

J R Auk.....

Du är bara chockad av att jbig ej följer den berömda Jante-lagen ni andra säkert lider av. Jbig vet att han är störst, vackrast och mest älskad!

Vi leder ej av tillgjord blygsamhet, vi tror på oss själva och vi vill erövra världen, därav är faktiskt jbig ett varumärke som sakta sprids över jorden!  :lol:

MVH
jbig

Nej jag förespråkar hybris som en självhjälp!

Det jag chockeras över är att du gör institutioner till ovedersägliga auktoriteter som håller sanning likt gud inför pastorn.

Jasså, det är en fråga om vilka mänskliga rättigheter som skall tas för givna! Men vad är det du skriver, i en demokrati skall väl alla mänskliga rättigheter vara givna?

Var kommer dess ifrån? Den helige förkunnaren av för sig själv uppenbara sanningar, Jbig?

Diskussion måste leda till vad som är mänskliga rättigheter, inte bara ett tomt åberopande av FN´s listor över sådana. Det du berättar för mig är att du vill byta en massas förtryck över mig mot en annans massas förtryck över mig. Du diskuterar inte principerna för demokrati och rättigheter utan lik Moses hämtar du tavlan där budskapet är förkunnat.
Funkar kanske på dom med fascistiska tendenser men inte på mig som kritiskt erfarande subjekt.

Eller ska jag tolka dig som en som vill förtrycka mig? Jag har fått för mig annorlunda!

Om du någonsin sprider dig över världen kommer du ge upphov till mer hat och ondska än Hitler och Musollini tillsammans. Detta till trots dom fördelar som dina ideologiska övertygelser kan följas av.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 20 jan 2007 02:15

Jbig skrev:Herr Rising är på klar defensiv nu, och det tack vare vårt grundläggande kunnande, och hur vi bit för bit malt ned hans fantasier till noll och intet!

Vilken nivå ville du ha på diskussionen nu igen?
Och att tala om sig själv i tredje person pluralis är kanske lite för pompöst även för dig...

Du är lika lite insatt som tidigare, se bara på denna text du harklat fram:

"Du definierar "demokrati" såsom dels en fråga om vilka som styr (=några politiker som röstats fram av "folket"; dvs alla vuxna medborgare) och dels hur de styr (=i enlighet med FN's deklaration över de mänskliga rättigheterna). ..."

Man kan ju fråga sig - vad vet du omn det?

Bara vad du har skrivit. Jag är ingen tankeläsare.
Därför är det bra att du utvidgar vad du menar.

Du skriver att Ayn Rands fasciststat har fria val, men kan man ha fria val i ett samhälle där det existerar en nattväktarstat? Vem bekostar valrörelser och valförrättningar? Vem bekostar att budskap sprids i medier som är totalt underställda de privata ägarna?

Precis såsom man i din demokrati röstar för att utse vilka som skall upprätthålla de demokratiska idealen, så har man fria val i nattväktarstaten för att utse vilka av folkets representanter som skall ansvara för att upprätthålla de objektivistiska idealen.

Valrörelsens administration kommer bekostas av skattepengar, medan representanterna själva får betala för sina kampanjer med egna pengar, vilka de kan erhålla på vilka sätt de nu än önskar.

Jaha, så du menar att när en folkmajoritet röstar för att slopa de rikes privilegier, och tvingar dem att öka skatterna, så är det ett resultat av "pöbelstyre" och egenintresse?

Inte nödvändigtvis. Det kan dock vara det, det beror som sagt på vilka premisser folkmajoriteten har fattat sitt beslut.

Medan det för en minoritet som vill behålla privilegier och låga skatter inte skulle vara ett egenintresse? Är det rätt tolkat?

Nope. Du har frågat mig det förut och redan då lyfte jag fram Aristoteles och hans resonemang för att visa att alla styren; både av den enskilde, av de få och av de många kan balla ur för att den/de som bestämmer slutar göra det för allmännyttan och i ett långsiktigt perspektiv, och istället bara gör det av egenintresse.

Dessutom, vad skall anses vara samhällets måttstock - majoritetens vilja eller minoritetens vilja? Vågar du svara på det?

Jag personligen tycker först och främst det är viktigt vad som beslutas. Jag personligen skulle hellre leva under en diktator som ordnade god vård, skola och omsorg för de allra mest utsatta, än i ett folkstyre som var främlingsfientligt, förtryckande och fundamentalistiskt.

Sedan, när det gäller frågan om vilka som bestämmer, så tycker jag att det är en balansfråga. Dels vill jag att enbart de som påverkas av besluten skall fatta dem. Jag tycker inte det är vettigt med centralisation där EU-länder skall besluta om det är okej eller inte att köra vattenskoter här i Sverige.

Men samtidigt vill jag att så många som möjligt ska stå bakom besluten; eftersom det är min övertygelse att det är det bästa botemedlet mot byråkrati och korruption.

Så; idealvärlden i min mening vore ett styre där man försökta uppnå de ideal som jag sympatiserar med (där alla har en sportslig chans att leva tryggt, hälsosamt och få uttrycka sina egna känslor och drömmar) och där alla - även barn - fick rösta för de frågor som påverkade dem, men där de saknade inflytande i andra frågor. Men det är som sagt en rätt opraktisk drömvärld.

Det var ett väldigt utförligt svar på din fråga. I sin enkelhet blir det dock "majoritetens vilja" - men alltså inte hur stor majoritet som helst. Jag är inte riktigt för den centralisation som EU innebär, exempelvis, och en av anledningarna till att jag inte skulle vilja leva i USA är för att jag tycker det skulle vara pudas att Texasbor skulle ha så stor påverkan över livet i urbana, moderna områden såsom New York - vilket i min mening är två helt olika kulturer.

Men visst har du rätt i att nattväktarstaten har enorma problem, det har däremot inte demokratin, för ju mer denna utvecklas och tillåts dominera samhället, ju bättre blir det. Samma utveckling med nattväktarstaten skulle innebära den totala motsatsen.

Yeah, jag har förstått att nyanserade diskussioner inte riktigt är din grej.

Jaha, man har rätt att rösta om vilka som skall tillsättas för att ansvara om polismakt och annan våldsmakt! Hur blir det om folkmajoriteten tillsätter ledare som anser att våldsmakten bara skall försvara majoritetens åsikter, och med lagens och polisens arm ser till att de rike tvingas till högre skatter? Eller är detta förbjudet?

Då är det ingen nattväktarstat längre, precis såsom du inte skulle anse ett folkstyre förtjäna kallas för "demokrati" om folket röstade fram odemokratiska ideal.

Och humanism i en modern stat kan inte få svängrum om inte statsmakten är "stor"

Jaså? Varför inte då?

Nattväktarstaten följer ju inte FN:s mänskliga rättigheter

Du har rätt. Artikel 23, 24, 25 och 26, de struntar nattväktarstaten att upprätthålla. Nyliberalerna menar nämligen att man måste göra det för att kunna upprätthålla artikel Artikel 17.2: "Ingen får godtyckligt fråntas sin egendom." De tolkar helt enkelt "godtyckligt" annorlunda än du och jag.

Och det som inte är demokrati, är med nödvändighet fascism!

Jaså? Anarki är inte demokrati, men det är inte fascism heller. Kort sagt; du har fel.  

Jaha, så du jämställer alltså att höja skatter är lika farligt i en nattväktarstat som det är i en demokrati att förbjuda kvinnor och homosexuella att rösta! Då kan man ju fråga sig vad som är viktigast för de styrande i nattväktarstaten, att offra rikedom, och tumma på äganderätten, för att hjälpa de fattiga att överleva, eller att behålla äganderätten? Här vet jag att du inte vågar svara!

Jorå, jag vågar svara. Och det är precis som du säger; äganderätten är helig. Objektivisterna är ju så naiva (i min mening) att de anser att människan i grund och botten är moralisk och kommer fatta moraliska beslut som gynnar de mest behövande om de bara får friheten att göra det av egen kraft. Varken du eller jag håller dock med om att det är så enkelt. Vi båda tycker att nattväktarstaten är dålig.

Däremot har du dragit växlar på detta som inte visat sig hålla för närmare granskning. Såsom att framhålla nattväktarstaten som fascistisk.

Jasså, det är en fråga om vilka mänskliga rättigheter som skall tas för givna! Men vad är det du skriver, i en demokrati skall väl alla mänskliga rättigheter vara givna?

Fast det är inte så enkelt att man kan peka på något och säga "de här är de av naturen givna rättigheterna". FN är bara en av många auktoriteter som försökt sätta fingret på dem. Nattväktarstatens förespråkare pekar på John Locke's naturrätt, och att den hänger ihop intimt med demokratin syns bland annat i, hur wikipedia skriver "Idén om naturrätten ligger till grund för såväl den franska Förklaring av människans och medborgarens rättigheter från 1789 som den amerikanska självständighetsförklaringen från 1776, och är således källan till den västerländska demokratisynen." Nozizck redogör för att de grundläggande mänskliga rättigheterna är liv, frihet och egendom. Dessa rättigheter är lika för alla och får inte kränkas av någon annan individ eller sammanslutning.

Så du menar att det är fel att med majoritetens hjälp avtvinga de rike delar av deras förmögenheter för att rädda fattiga liv! Är det rätt tolkat?

Nej. Vad jag tycker är ju något helt annat än vad jag skriver att andra tycker. Är detta verkligen så oerhört svårt att förstå?

Men ja, nattväktarstaten anser att man bekämpar fattigdomen bättre genom privata hjälpinitiativ och genom att hålla nere skatterna, byråkratin och centralisationen så mycket som möjligt för att hjälpa produktionen och produktiviteten. Både du och jag anser att detta är naivt.

I så fall är detta ju klockren fascism, inte minst om vi använder oss av forskaren L Britt:s analys av den moderna fascismen!

Nej. Det fanns ingen av L Britts punkter som länkade samman de tu.

Hur vet du att nattväktarstaten vill ha en så "liten polismakt" som möjligt? Har du kollat i kristallkulan igen?

Nej, men jag har läst på om nattväktarstaten. Det är enda sättet man kan lära sig något om den. Vill man lära sig något om något så är det ju bra om man läser på om fakta istället för att bara hitta på. Jag rekommenderar ett par klick på wikipedia, om du också vill lära dig grunderna.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 jan 2007 02:44

Alltså ni är bara för roliga! Kom igen nu jbig, backa nu en tum eller två och ta igen det dubbelt på ett annat område! Det skulle bara göra dig ännu bättre, ingen vill ha en härskare som inte är mänsklig!

Tractatus

Inläggav Tractatus » 20 jan 2007 04:46

Sorry att jag hoppar in såhär i elfte timmen, kunde inte låta bli att undra över detta;

även barn - fick rösta för de frågor som påverkade dem, men där de saknade inflytande i andra frågor.

Detta är egentligen bara en detalj, men, är barn verkligen mogna att rösta? Är de helt enkelt i stånd att kunna avgöra vad som är bäst för dem? (Även i den bästa av världar). Låter som ett ytterst märkligt resonemang, i ett annars intressant inlägg. Jag tror att du försöker vara lite för välmenande, Rising. Det finns, mej veterligen ingen fakta som stödjer ett sådant påstående, varken ur psykologiskt eller filosofiskt perspektiv.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 20 jan 2007 06:38

Tractatus skrev:Detta är egentligen bara en detalj, men, är barn verkligen mogna att rösta?

I den bästa av världar är de absolut det (annars vore den världen ju inte bäst), men den invändning du känner är exakt samma invändning jag själv känner - och det var förstås bland annat just därför jag skrev att det inte var praktiskt vettigt att införa ett sådant system.

Sedan kan man fråga sig om människor hux flux automatiskt blir mogna att rösta vid en viss ålder, eller om det vore förnuftigare att testa människors politiska mognad genom någon sorts prov, men ett sådant samhälle tycker jag instinktivt vore rent äckligt.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 20 jan 2007 14:21

I den bästa av världar är de absolut det (annars vore den världen ju inte bäst), men den invändning du känner är exakt samma invändning jag själv känner - och det var förstås bland annat just därför jag skrev att det inte var praktiskt vettigt att införa ett sådant system.

Barn är ju alltid barn. Barn implicerar automatiskt att det är en person som inte är förmögen att avgöra vad som är bäst för honom/henne, även i den bästa av världar. Jag uppfattar det så.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 20 jan 2007 14:38

Och av det följer att i den bästa av världar finns det inga barn!
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 jan 2007 14:41

Av och till talas det om att barn mellan 16-17 år ska få någon typ av möjlighet att delta i riksdags alt kommunalval. Rimligt anser jag. De kan inte påverka valet, men utgången av valresultatet kommer påverka dem när de själva är myndiga.

De är inte fullt ut myndiga men å andra sidan inte fullt ut barn så varför inte räkna dem som en halv röst eller en kvarts röst?

Anledningen till att detta inte genomförts kanske beror på tekniska svårigheter,  men det kan ju också bero på att man då ger sig in förfarande med viktade röster. De som betalar mest i skatt ska då kunna påpeka att de borde få en viktad röst i förhållande till detta.

Men det finns andra möjligheter. Alla 16-17 åringar får rösta. De kan bilda en ”miniriksdag” som samlas låt säga fem till sex gånger per år. Varför inte i plenissalen där de ventilerar sina frågor. De etablerade partierna kan också då delta. Man röstar om ett antal stora frågor.Ger vägledning till de övriga partierna om blivande myndiga röstberättigade. Tja nu spånar jag bara, men det finns en hel del man kan göra.  

Nattväkarstaten och demokrati kan belysas teoretiskt och praktiskt (i alla fall demokratin) men i denna tråd verkar det vara svårt att hålla isär detta (för vissa...för en i alla fall).

Demokrati är ett ideal , en tanke. En från början tom bägare. Hur man sedan pratiskt genomför demokrati, vilka spelreger som gäller, vad man fyller i bägaren varierar från tid till annan.

Nattvärkarstaten är ett annat ideal, tanke. Men denna bägare har man inte prövat att fylla. Såvitt jag vet. Beror på vilket ideal nattväkarstaten baserar sig på. Fundamentet dvs. Handlar det om privat äganderätt? Eller? Det har vi ju redan inom demokratins ram, så...?

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 20 jan 2007 17:14

Hejsan igen...

Herr Rising han kör på, och det är ju alltid trevligt att se, men här har väl åter nattväktarstaten ett problem. Vi utgår från din tolkning av den och hur den skulle antagas fungera:

"...Precis såsom man i din demokrati röstar för att utse vilka som skall upprätthålla de demokratiska idealen, så har man fria val i nattväktarstaten för att utse vilka av folkets representanter som skall ansvara för att upprätthålla de objektivistiska idealen...."

Och om befolkningens majoritet fick för sig att avskaffa denna nattväktarstat och dess objektivistiska ideal - får de det?

Denne är också go:

"...Du har rätt. Artikel 23, 24, 25 och 26, de struntar nattväktarstaten att upprätthålla. Nyliberalerna menar nämligen att man måste göra det för att kunna upprätthålla artikel Artikel 17.2: "Ingen får godtyckligt fråntas sin egendom." De tolkar helt enkelt "godtyckligt" annorlunda än du och jag...."

Leder inte detta till just ett fascistisk samhälle där det som forskaren L Britt mycket riktigt skriver om just fascistoida samhällen blir vardagsmat?  :)

Anarki har väl aldrig prövats som samhällsmodell, och skulle det prövas skulle det troligtvis leda till samma sak som en nattväktarstat, således har jag nog rätt trots allt!

Så enligt dig, och säkert flera så anses äganderätten viktigare än att låta de fattige taga del av de rikes privilegier och gå en för tidig död till mötes! Så du menar att det är viktigare att äganderätten bibehålles än att hålla liv i den fattige? Är det alltså så du ser nattväktarstaten? Det enda som fattas för att helt enkelt kalla detta samhälle för nazistiskt/fascistiskt är väl läger av Treblinkas inriktning! Troligen införs sådana läger också med tiden, de har ju praktiserats av både britter, spanjorer, amerikaner och tyskar!  :lol:

Är John Locke's naturrätt ett steg i demokratisk riktning? Den kan väl lika gärna ses som ett steg i fascistisk riktning!  Allt hänger ju på vilket perspektiv man ser det hele ifrån! :wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 jan 2007 18:35

archaxe skrev:Och av det följer att i den bästa av världar finns det inga barn!

Utsökt härledning! 8)

Men vi kanske inte är beredda att hålla med om premisserna som Risingen och Tractatus lägger fram för "den bästa av världar". Vad menar egentligen Tractatus och Rising här, nå, vad menar ni pojkar?

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 20 jan 2007 19:05

Jbig skrev:Och om befolkningens majoritet fick för sig att avskaffa denna nattväktarstat och dess objektivistiska ideal - får de det?

Först:
Nattväktarstaten < Objektivism. Alltså; en nattväktarstat behöver inte vara objektivistisk, men objektivismen leder alltid till en nattväktarstat.

...och nattväktarstaten kan införas av ett demokratiskt parti; vilket gör den extremt enkel att rösta bort.

Leder inte detta till just ett fascistisk samhälle

Nope, inte så som några vanliga människor eller ordböcker definierar fascism. Wikipedia skriver bl.a. att det ska vara polismakt på bekostnad av frihet (raka motsatsen mot nattväktarstaten) och en korporativ ekonomisk politik (återigen, motsatsen mot nattväktarstaten).

Anarki har väl aldrig prövats som samhällsmodell, och skulle det prövas skulle det troligtvis leda till samma sak som en nattväktarstat, således har jag nog rätt trots allt!

Du har rätt för att du säger så, alltså? Det om något kännetecknar ickedemokratiska rörelser...

Så enligt dig, och säkert flera så anses äganderätten viktigare än att låta de fattige taga del av de rikes privilegier och gå en för tidig död till mötes! Så du menar att det är viktigare att äganderätten bibehålles än att hålla liv i den fattige?

Först: Fel igen. Det är skillnad på vad jag tycker och vad jag skriver att objektivisterna tycker. Seriöst; hur svårt är detta att förstå? Jag känner mig alltså inte provocerad och är inte upprörd, jag är bara uppriktigt nyfiken; är du medveten om att det finns en skillnad? Jag menar; är det jag som är oklar, är det du som försäger dig, eller vad är problemet? Om det är mitt fel så vill jag gärna veta det, så att jag kan korrigera det.

Sedan: Precis som jag skrev så anser nyliberaler att fattiga tjänar mer på en fri ekonomi som ger jobb istället för allmosor, och som uppmuntrar produktionen så att varor blir billigare; och där hjälpinitiativen är frivilliga och därför helhjärtade snarare än resultatet av tvång. Varken du eller jag håller med om att det är så enkelt.

Är det alltså så du ser nattväktarstaten? Det enda som fattas för att helt enkelt kalla detta samhälle för nazistiskt/fascistiskt är väl läger av Treblinkas inriktning!

Nope. Däremot tycker både du och jag att nattväktarstaten är dålig. Bara för att man tycker något är "dåligt" så har man inte rätten att dra likhetstecken till exempelvis nazismen hur som helst.

Är John Locke's naturrätt ett steg i demokratisk riktning? Den kan väl lika gärna ses som ett steg i fascistisk riktning!

Hur gör du den kopplingen? Har du något belägg för vad du skriver?

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 20 jan 2007 19:09

Avantgardet skrev:Men vi kanske inte är beredda att hålla med om premisserna som Risingen och Tractatus lägger fram för "den bästa av världar". Vad menar egentligen Tractatus och Rising här, nå, vad menar ni pojkar?

Jag vill egentligen inte alls ha en diskussion om det här, men visst; i den bästa av världar (såsom jag ser det) behöver ingen ta konsekvenserna av ett beslut han inte varit med om att påverka. Riktigt så enkelt är det dock inte i vår verklighet, och därför nödgas vi ta till kompromisser. Det var allt jag menade.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 20 jan 2007 19:49

Hejsan...

Risingen....
Vi kommer nog inte så mycket längre vad gäller nattväktarstaten, och visst har jag förstpått att du nog inte heller skulle vilja leva i den! Och att du försöker beskriva den som du tror den funkar! Det är ju trots allt positivt!  :wink:

Men fascism råder när detta uppfylles:

Uttryck för en nationalism och nyliberalism som samtidigt även är en modern fascism

• Förakt för, och motstånd mot, att följa de mänskliga rättigheterna
• Utpekande av syndabockar som alltid påstås finns bland samhällets svaga grupper
• Glorifierande av militär makt och militarism samt terrorism i stor skala
• Sjuklig sexism i syfte att nedvärdera det kvinnliga och de svaga i samhället
• Massmedierna helt i händerna på de ekonomiskt ledande grupperna
• Besatthet av att stärka den nationella säkerheten
• Religiös intolerans lierad med de ekonomiskt starkare/styrande grupperna
• Storbolag/företagens makt och fiffel skyddas med alla medel
• Arbetstagarna och fackföreningarnas krav på ökad demokrati trycks ned och motarbetas
• Förakt och undertryckande av ett fritt tänkande och en fri konstutövning
• Fixering vid brott och särskillt bestraffning med inslag av tortyr
• Extrem vilja till korruption samt fusk med avgifter till samhället från de ekonomiskt starka
• Fiffel och fusk vid allmänna val

Fast nattväktarstaten är eter värre....

Bygger alltså på Laurence W. Britt, som gör följande sammanställning av begreppet ”fascism” som känns rätt välgrundad - han baserar listan på Nazityskland, det fascistiska Italien, Francos Spanien, Salazars Portugal, Papadopoulos Grekland, Pinochets Chile, och Suhartos Indonesien.

Britt avslutar med följande fråga, med anledning av de punkter han ovan satt upp för ett fascistiskt samhälle, och som samtidigt är ett påstående:

”Does any of this ring alarm bells? Of course not. After all, this is America……………”  :lol:

Vad gäller John Lokes tankegångar menar jag bara att liberalism och fascism har samma grundrot bakåt i tiden, de har ett gemensamt förflutet!

I John Lockes teorier finner vi de första egentliga elementen till senare tiders liberala tankegångar. Locke hade höga ambitioner när det gällde att trygga individernas autonomi. Hos Locke förändras naturrättsbegreppet som förvandlas till Naturliga rättigheter, som innebar rätten till liv, rätten till frihet och frihet till egendom. För att trygga dessa rättigheter förutsätter Locke ett särskilt fördrag mellan individerna och staten. Locke förespråkar en konstitutionellt begränsad statsmakt där medborgarnas förpliktelser upphör om de styrande bryter mot avtalet, d.v.s. kränker de naturliga rättigheterna. Men upproret betraktade Locke bara som en absolut sista resurs. Han sökte också skapa garantier mot maktmissbruk genom maktdelning, även om han här är ganska oklar. Locke anses av många vara den första liberalen. Någon demokrat är han dock inte, det folk han talar om är i praktiken den minoritet som ägde privat egendom. De egendomslösa hade han inget till övers för.
Vi skall här följa John Lockes tankar ur hans bok, ”Två avhandlingar om styrelseskicket”, från 1690.

”Jag anser det inte ur vägen att fastslå vad jag anser politisk makt vara. En myndighets makt över en undersåte kan skiljas från en faders makt över sina barn, en husbondes makt över sin tjänare, en makes makt över sin maka och en herre över sin slav. Jag anser således att politisk makt är rätten att stifta lagar, med dödsstraff, och följaktligen alla lägre straff, för att reglera och upprätthålla äganderätten, och att bruka samhällets makt för att verkställa sådana lagar och till att försvara samhället mot främmande intrång, och allt detta endast för det gemensamma bästa. För att rätt förstå den politiska makten och härleda dess ursprung måste vi undersöka i vilket tillstånd alla människor naturligen befinner sig, det vill säga ett tillstånd av fullkomlig frihet att bestämma över sina handlingar och förfoga över sin egendom och sin person som de finner för gott inom gränserna för naturens lagar, utan att be om tillstånd och utan att vara beroende av någon annan människas vilja".

Locke förespråkade den starka staten därför att den bäst skyddade rättigheterna, trots att naturtillståndet var ett högre stadium av frihet - han ställer frågan själv i texten och svarar på följande sätt:

"Det självklara svaret är, att fastän hon har denna rättighet i naturtillståndet så är den trots detta mycket osäker och utsatt för andras intrång. Ty eftersom alla är lika mycket kungar, och varje människa hennes jämlike och de flesta inte strängt respekterar billighet och rätt, så är hennes rättigheter i detta tillstånd mycket osäkra och utan några garantier. Detta får henne att lämna sitt tillstånd, vilket, om än så fritt, dock är fyllt av rädsla och ständig fara. Det är inte utan skäl som hon uppsöker och är villig att ansluta sig till ett samhälle med andra, som redan förenats, eller som står i begrepp att förenas för att ömsesidigt få skydd för liv, frihet och egendom, vilket jag ger den gemensamma beteckningen rättigheter. Det stora och viktiga mål som människorna har när de förenas i stater och ställer sig under styrelser är att bevara sina rättigheter".

John Locke var liberalismens och kapitalismens förste förespråkare som blev allmänt läst och diskuterad bland dess utövare och tillskyndare. Kapitalismen började få sina idéer på pränt och omformade till politiska teorier mot slutet av 1600-talet. Men ännu dröjde det stora genombrottet för själva teorin ytterligare närmare åttio år. Det skall dock även framhållas att Locke själv var en förmögen man, med investeringar i sidenbranschen och slavhandeln, inkomster av lån och inteckningar. Han stödde handelskapitalismen, och han var ointresserad av hur denna samhällsformation drabbade människor. Han beklagade själv att fattiga barns arbete ”för det mesta går förlorat för allmänheten tills de är tolv eller fjorton år” och föreslog att alla barn över tre, i familjer med ”socialhjälp”, skulle gå i ”arbetsskolor” så att de ”från tidiga barnaår skulle vara… vana vid arbete”.

Folket sades vara medelpunkten för Lockes teori om de människors suveränitet, definierades av en brittisk medlem av parlamentet på följande sätt.

”Jag menar inte pöbeln…jag menar medelklassmänniskorna i England, fabrikanten, hemmansägaren, köpmannen godsägaren.”  

Snarare var det medelklassen han menade, den utgjorde då kanske 10-15 procent av Englands befolkning. Utesluten var folkmajoriteten, som samtidigt uppgick till 80 procent – och mest bestod av torpare, fattiga bönder, tjänare och andra - och varken hade yttrandefrihet eller annat att tillgå under denna tid. Det ger oss en grovskuren föraning om den nattväktarstat som Ayn Rand beskriver, för John Loke och denne dam är samma andas barn, och deras andliga kusiner heter Mussolini och Adolf H!  :lol:

Till slut har vi denna din text som jag tycker bör emotsägas:

"...Bara för att man tycker något är "dåligt" så har man inte rätten att dra likhetstecken till exempelvis nazismen hur som helst...."

Det är naturligtvis en smaksak, men all form av icke demokrati är ju en form av fascism, och nazismen var en fascistisk variant! Jag tycker detta, du behöver inte tycka det - men jag gör det som sagt var! Alldeled oavsett vad du anser om detta!  :lol:

MVH
jbig

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 20 jan 2007 20:28

Jbig skrev:Britt avslutar med följande fråga, med anledning av de punkter han ovan satt upp för ett fascistiskt samhälle, och som samtidigt är ett påstående:

”Does any of this ring alarm bells? Of course not. After all, this is America……………”  :lol:

Ja, America är väldigt konservativt, och konservatismen är ganska nära sammanknutet med fascismen.
Men liberalism =/= konservatism. 'Nuff said.

Någon demokrat är han dock inte, det folk han talar om är i praktiken den minoritet som ägde privat egendom. De egendomslösa hade han inget till övers för.

Du tror inte det hade mer med tidsandan att göra? Några av de första som stod på minoriteternas och kvinnornas sida var liberaler, såsom John Stuart Mill.

Det ger oss en grovskuren föraning om den nattväktarstat som Ayn Rand beskriver, för John Loke och denne dam är samma andas barn, och deras andliga kusiner heter Mussolini och Adolf H!  :lol:

"Grovskuret" var ordet. Så grovskuret att precis allt räknas in och nästan ingenting lämnas utanför.

Staten bestämmer nästan allt (kommunism, fascism, konservatism) - Staten bestämmer nästan inget (liberalism)... Liksom, de står på varsin sida av spektrat. Socialister, socialliberaler, osv; alla kommer in mellan de båda.

Till slut har vi denna din text som jag tycker bör emotsägas:

"...Bara för att man tycker något är "dåligt" så har man inte rätten att dra likhetstecken till exempelvis nazismen hur som helst...."

Det är naturligtvis en smaksak, men all form av icke demokrati är ju en form av fascism , och nazismen var en fascistisk variant! Jag tycker detta, du behöver inte tycka det - men jag gör det som sagt var! Alldeled oavsett vad du anser om detta!  :lol:

Om du tycker något oavsett vad andra säger så undrar jag vad du gör på ett forum. Men visst, då har jag inget att svara, förutom förstås att du rent objektivt har fel, vilket vem som helst med en ordbok kan se själva.

Men okej, då är vi väl färdiga då. Och hela tråden kan sammanfattas med "jbig har fel, men han tycker som han gör oavsett vad."

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 20 jan 2007 20:45

Hejsan....

Bravo herr Rising....där kom ytterligar ett steg i riktning mot verkligheten!  :lol:

John Loke och hans tidsanda! Tja, något ligger det väl i detta, men förtryck är alltid förtryck. när eller var det än förekommer! John Stuart Mill skrev bl.a följande:
"Despoti är ett legitimt styrelsesätt då det gäller barbarer, förutsatt att målet är deras bättring."
John Stuart Mill
Källa:  On Liberty

Här ser man kopplingen mellan liberalismen och fascismen klart!  :lol:

"....Om du tycker något oavsett vad andra säger så undrar jag vad du gör på ett forum...."

Måste man tycka som andra bara för att man är med i ett forum? Gör du det?  :)  

MVH
jbig

Återgå till "Filosofi"