Ayn Rand - den objektiva liberalismens övergång till fascism

Moderator: Moderatorgruppen

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 20 jan 2007 21:25

Tja, något ligger det väl i detta, men förtryck är alltid förtryck.

Håller med. Förtryck är förtryck. Inte nödvändigtvis något annat. Så när kristna bränner häxor så betyder det inte nödvändigtvis att kristendomen är förtryck. Man ska vara mycket aktsam för att ta till guilt by association-argument.

Måste man tycka som andra bara för att man är med i ett forum? Gör du det?

Nä. Vad jag skrev var att det är meningslöst att tycka som man gör oavsett vad andra säger. Om andra pekar på brister i mina argument eller visar på fakta som jag inte känner till - då tillåter jag mig givetvis att ändra min åsikt. Något annat vore ju inskränkt.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jan 2007 21:38

Äntligen börjar Rising använda hjärnan!
Gott och väl.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 20 jan 2007 21:58

Hejsan....

Kristendomen var klart förtryckande förr i tiden! Alla källor pekar på detta faktum!

Inga kommentarer om Lokes och Mills anknytningar till fascismen? Stilla tiger överbevisningen kanske?  :wink:

En goding till av John Loke och hans klara band till liberalism och fascism.....:

"...det är totalt förbjudet att kritisera och kommentera någon del av denna konstitution eller Carolinas sedvanerätt eller skrivna lag"
ur John Lockes Fundamental Constitution of Carolina

MVH
jbig

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 21 jan 2007 03:05

Jbig skrev:Kristendomen var klart förtryckande förr i tiden!

Så utövare av en ideologi kan ha varit förtryckande förr i tiden utan att ideologin i sig automatiskt stämplas som förtryckande än idag?

Utmärkt.

I rest my case.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 21 jan 2007 13:14

Hejsan...

Herr Rising funderar vidare på huruvida kristendomen har varit förtryckande förr! Visst var den det, den har väl minst 500 miljoner liv på sitt samvete, troligen allt för lågt beräknat, men ändå!

Men om den kallas förtryckande i dag beror på perspektivet. Den katolska kyrkan i Polen är förtryckande, men knappast den svenska statskyrkan. Den katolska kyrkan i Latinamerika har två falanger, en förtryckande variant, och en där befrielseteologins anda lever vidare!
De kristna sekterna i USA är genomgående fascistiska, även om de svartas kyrkor är långt mer humana i sin inriktning! Och så vidare. Så det är bara att välja!  :lol:

Inga kommentarer om för-fascisterna, tillika liberalerna, Mill och Loke?  :lol:

MVH
jbig

Återgå till "Filosofi"