Universums lagar

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Universums lagar

Inläggav Pilatus » 26 mar 2013 20:57

Algotezza skrev:För att säga att man vet något krävs bevis från flera kunskaps- eller informationskällor, källor som har gott renommé och är auktoritativa. Bevis ska vara både sanna och relevanta för det man vill bevisa. Men det är ju så, den som inte vill godkänna ens beviskällor, kan göra tummen ner för dem alla. Den som inte vill ta bevisen på allvar, kan strunta i dem och hänvisa till sina auktoriteter eller egen erfarenhet som falsifierar det som påstås.

Det är givet att vi tror på olika saker. Kunskap förutsätter bl a tro. Men det förutsätter även att jag har något att hänga upp min tro på. Om vår tro känns rätt borde ju allt vara bra. Men astrologer har t ex förpassats till veckotidningarnas lättsamma sidor. Det spårar snabbt ur, det blir absurt. Självklart får vi tro precis på vad som helst. Elvis lever. Jesus finns mitt ibland oss. Ja, jo ... jag skall inte älta detta mer. :(
Moderator

reflex

Universums lagar

Inläggav reflex » 26 mar 2013 20:58

Vad gör Google Bet på dena kategori förresten?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Universums lagar

Inläggav Algotezza » 26 mar 2013 21:21

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:För att säga att man vet något krävs bevis från flera kunskaps- eller informationskällor, källor som har gott renommé och är auktoritativa. Bevis ska vara både sanna och relevanta för det man vill bevisa. Men det är ju så, den som inte vill godkänna ens beviskällor, kan göra tummen ner för dem alla. Den som inte vill ta bevisen på allvar, kan strunta i dem och hänvisa till sina auktoriteter eller egen erfarenhet som falsifierar det som påstås.

Det är givet att vi tror på olika saker. Kunskap förutsätter bl a tro. Men det förutsätter även att jag har något att hänga upp min tro på. Om vår tro känns rätt borde ju allt vara bra. Men astrologer har t ex förpassats till veckotidningarnas lättsamma sidor. Det spårar snabbt ur, det blir absurt. Självklart får vi tro precis på vad som helst. Elvis lever. Jesus finns mitt ibland oss. Ja, jo ... jag skall inte älta detta mer. :(

Enligt min erfarenhet får jag bara en massa problem om jag baserar mitt vardagsliv på att tro lite hipp som happ, utan annan grund än mina och andras fördomar. Nästan var gång jag kollat mina antaganden om andra genom att fråga dem direkthar jag fått revidera mina uppfattningar rätt rejält. Man får tro vad man vill. Visst. Men man behöver inte ta tro på lösan sand på allvar. Däremot bör man ta människorna som tror på allvar. Men inte nödvändigtvis innehållet i deras tro pm man inte delar deras fördomar och inbillningar.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Illusionen

Universums lagar

Inläggav Illusionen » 27 mar 2013 20:24

Zokrates skrev:Det räcker med en faktor från början, förmågan till att skapa något, i det avseendet skall det som initialt
fanns innan någonting annat fanns ses som ett objekt, dvs. ett absolut tomrum är någonting och har en
förmåga att ge upphov till någonting, således existerar inte intet, har aldrig gjort det och kommer aldrig
heller att göra det i den bemärkelsen att det inte är någonting, eller inte rymmer någonting, eller inte har
en kraft i sig självt. Ingenting är med andra ord i klartext, någonting, därmed inte sagt att det rymmer
en medvetenhet om sig självt, men troligtvis gör ändå allt som existerar det.

Hej Zokrates !

Din kommentar är mycket intressant.
Har du läst tråden ”Vilar filosofi och naturvetenskap på solid grund ?”, där jag ställt några fundamentala frågor som ingen förefaller kunna svara på ?
Om jag tolkar dig rätt, vilket jag tror, är det du beskriver det jag benämner, universums abstrakta grundtillstånd, G. G uppfyller alltså de kriterier du beskriver!
För mig är det väsentligt, att du av ”egen maskin” kommer till denna slutsats, vilket du förstår när du läser följande.
Min åsikt är att detta är något mycket väsentligt, p g a att det rör sig om den ”solida grund” jag efterfrågat.
ALLT KAN HÄRLEDAS TILL G !

På min hemsida http://www.maticweb.com förklarar jag bakgrunden till G. Det jag beskriver är ant svårt att snabbt ta till sig, men i korthet går resonemanget ut på följande, som refererar till den Sammanfattande figuren på hemsidan. Notera att fenomenen VÄG, TID och KRAFT definieras, och leder i förlängningen till svar på aktuella fundamentala frågor. Det du hävdar utgör m a o det fundament jag använder mig av för att definiera och besvara frågorna.

För att underlätta förståelsen av den inledande Sammanfattande figuren i mitt koncept, kan växelverkan-mekanismen via det abstrakta grundtillståndet, G, beskrivas via följande koncentrerade text. Figuren och denna text studeras förslagsvis därför inledningsvis lämpligen parallellt med varandra.

Bråkstrecket symboliserar NORMERAD BALANS mellan EXTERNT och INTERNT perspektivbelopp,

EXTERNT (+G, +jG) = Rummet och förnimbar verklighet = Täljare

INTERNT (−G, −jG) = Atomens balanserande spegling = Nämnare

Tecknet refererar till normerade växelverkanbetydelsen, f(exkl MP).

NORMERAT: Den G-värde-densitet som ingår i universell växelverkan.

FENOMEN: Differens/relation mellan NORMERAD och EJ NORMERAD ”G-densitet”.

FÖRNIMMELSE: f(ej normerad ”G-densitet”),

VÄG: funktion av diff-relation mellan +GNORM och −1/GEJ NORM När G >> 1 → −G ~ VÄG m
TID: funktion av diff-relation mellan −GNORM och +1/GEJ NORM När G >> 1 → 1/G ~ TID s^−1
KRAFT: funktion av diff-relation mellan ± jGNORM och ±1/jGEJ NORM När G >> 1 → 1/jG ~ KRAFT^±1

C LJUS-HASTIGHET = Gm∙1/Gs = G/G ~ 1 ~ Konstant m/s ~ 3∙108 m/s ~ c

Det medvetandet skenbart förnimmer av –G och –jG, är ”partikelprojektionerna”,
Foton, 1/ G FOTON resp
Graviton, 1/jG GRAVITON.

n = ANTALRE ~ VÄGNORM / RE-PARTIKELEJ NORM = G/ 1/G = +G2
n = ANTALIM ~ VÄGNORM / IM- PARTIKELEJ NORM = jG/ 1/jG = −G2

Det som maskeras/saknas via MP, ger normerat upphov till, +jG och –jG.

Medelvärdet av det som maskeras/saknas är, √+jG ∙ –jG = √G2 = ±G.

Notera att det vi benämner VÄG är av INTERN karaktär och således strukturellt ”självmaskerande”.
Väg i vacuum förefaller motsvaras av det abstrakta grundtillståndet, G.

Hälsar
Bengt / Illusionen

ingenar

Universums lagar

Inläggav ingenar » 28 mar 2013 16:13

"Om Gud inte finns är allt tillåtet" - Fjodor Dostojevskij

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Universums lagar

Inläggav Algotezza » 28 mar 2013 16:17

ingenar skrev:"Om Gud inte finns är allt tillåtet" - Fjodor Dostojevskij

Och om Gud finns, vad gäller då? Jag har en känsla av att människor tillåter sig att göra precis vad de vill, oavsett om Gud finns eller ej. Det är bara att se sig runt i världen idag - och genom hela den mänskliga historien. Inte minst i Guds namn har människorna tillåtit sig att behandla varandra helt efter eget huvud, skändat, mördat, förföljt alla dem som inte är som en själv, dem som man hatat och sett som sina fiender. Och det har fått fortgå.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Universums lagar

Inläggav förstår mig själv » 28 mar 2013 17:12

Eftersom allt styrs av arv och miljö (dvs viljan) oavsett om gud finns eller inte.

Återgå till "Filosofi"