Tidsuppfattning och språk

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 jun 2012 17:41

Pilatus skrev:
Marko skrev:Vad jag säger är att uttalanden som inte bygger på fakta/emperi är pseudovetenskap precis som new-age. (sätter inte likhetstecken mellan pseudovetenskap och fel)
Ja, vi bör nog fundera på vad medvetande är, innan vi kan bestämma vad som är verklighet eller inte.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hjarn ... 350984.svd

Men i det beskrivna fallet är ju vare sig cortes eller hjärnstammen utslagna. Där finns inte heller någon beskrivning av att hon skulle ha drömt. Hon befann sig under flera månader i coma och man undersökte om hon var mottaglig för tilltal. Det hade man inte sett tidigare. Det ändrar dock inte på vår uppfattning om vad medvetande är, men kanske en del på vad vi vet om hjärnans responser under coma.

Just i detta så var det inte just hjärndödhet jag var ute efter,
utan att hjärnan saknar aktivitet, och att kortex blir aktiv efter att en person börjat tänka.
hon har inget normalt system igång, men är ändå medveten om en yttre verklighet och har ett medvetande igång.

jag postade tidigare en film där en vetenskapsmans hjärna var utslagen, och han hade samma typer av upplevelser,
Det finns andra fall att läsa om, orkar inte googla just nu..

tillsammans ger dom iaf mig en uppfattning om att tanken och medvetandet inte ligger i hjränbarken.

Skickade även artikeln om kollektivt medvetande, där människor uppenbarligen har sociala mönsterbeteenden som visas i statistik, före och under större katstrofhändelser..  (vilket jag själv har erfarit som sant)

Läkares definition på medvetande och hjärndöd får utredas mer än bara ett antagande om att det är si eller så.
kan man inte andas så kan man inte uppleva.. ett taget icke vetenskapligt perspektiv och tolkning.
Etiskt bra när man ska ta organ från en patient. När är man död och omedveten ?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 jun 2012 18:08

Marko skrev:Just i detta så var det inte just hjärndödhet jag var ute efter,
utan att hjärnan saknar aktivitet, och att kortex blir aktiv efter att en person börjat tänka.

Visst fanns det aktiva områden, vad var det annars man registrerade med magnetröntgenkameran?
hon har inget normalt system igång, men är ändå medveten om en yttre verklighet och har ett medvetande igång.

Normalt system? Nej hon låg i coma helt omedveten om omvärlden. Men hjärnan svarade på vissa stimuli vilket kunde registreras genom en MR-undersökning.
jag postade tidigare en film där en vetenskapsmans hjärna var utslagen, och han hade samma typer av upplevelser,

Vi har olika uppfattning om vad som räknas som utslagen, Marko. En undersökning med hjälp av electroencefalografi ger besked om den saken.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 jun 2012 18:26

Vi har olika uppfattning om vad som räknas som utslagen, Marko. En undersökning med hjälp av electroencefalografi ger besked om den saken.

Ja vi har nog helt olika sätt att se på saken.
EEG mäter hjärnbarkens aktivitet, och metoden verkar inte vara funktionell när man ska värdera ett medvetande och upplevande.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 jun 2012 18:39

Marko skrev:

EEG mäter hjärnbarkens aktivitet, och metoden verkar inte vara funktionell när man ska värdera ett medvetande och upplevande.

Vilka undersökningar ger stöd för en sådan uppfattning att medvetandet inte skulle vara en högre form av hjärnaktivitet som är placerad i storhjärnans bark? Var skulle den annars vara placerad?  :roll:

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 jun 2012 18:53

Pilatus skrev:
Marko skrev:

Vilka undersökningar ger stöd för en sådan uppfattning att medvetandet inte skulle vara en högre form av hjärnaktivitet som är placerad i storhjärnans bark? Var skulle den annars vara placerad?  :roll:

Bla den filmen jag skickade tidigare om ndu upplevelsen där cortex inte hade någon funktion.

bara att googla på braindead conscious... eller liknande,
så får man en anledning att ifrågasätta vetenskapens syn.

Om någon nära mig hamnar i coma, så skulle inte jag anlita dig som beslutsfattare ; )

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 jun 2012 22:03

Marko skrev:
Pilatus skrev:Vilka undersökningar ger stöd för en sådan uppfattning att medvetandet inte skulle vara en högre form av hjärnaktivitet som är placerad i storhjärnans bark? Var skulle den annars vara placerad?  :roll:

Bla den filmen jag skickade tidigare om ndu upplevelsen där cortex inte hade någon funktion.

bara att googla på braindead conscious... eller liknande,
så får man en anledning att ifrågasätta vetenskapens syn.

Men Marko, inte menar du att jag skall googla efter vad du kan ha haft för idé om var någonstans medvetandet är placerat? Du lät så övertygad att jag fick intrycket att du visste var någonstans ditt medvetande fanns i kroppen. Vetenskapen har uppfattningen att då aktiviteterna i hjärnan upphör så är det även slutet för alla former av medvetande, även andningen och livet. Respirator kan sättas in för att hålla organen i kroppen vid liv under några ytterligare timmar. Men hjärnan har passerat vad som är reversibelt. Det kräver noggranna undersökningar för att avgöra att hjärnan är död. Jag bifogade en länk där en noggrann redogörelse för hur detta kan göras.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 jun 2012 22:19

Pilatus,
Ingen vet var medvetandet sitter inom vetenskapen.
Att göra en scan efter elektrisk aktivitet visar bara på var elektisk aktivitet sker,
inte varför det sker.

Det går inte att avgöra var medvetandet sitter innan vi vet vilka komponenter som samverkar.

Påstår man att elektriciteten är medvetandet så påstår man antagligen saker som man inte kan bekräfta.
Det är inte direkt vetenskapligt etiskt rumsrent.

Själv anser jag att en männsika som är hjärndöd har tappat kontrollen över sin kropp,
och kan antagligen inte överleva utan hjälp av maskiner eller via min eller läkares hjälp.
De känner antagligen ingen smärta eller lidande, men jag tror att personerna har sitt medvetande kvar.

om jag låter säker på vart det finns ?, nej jag har ingen aning om vart medvetandet kommer ifrån.
eller finns. Dock är jag övertygad om att det finns ett sådant när hjärnan inte ger signal om aktivitet.

Du behöver inte googla, för du är inte intresserad av frågan. Du är mer ute att få rätt utan att ens undersöka saken närmare. Du har din paragraf som säger att hjärndöd = icke medvetande. Det är lätt att hitta sådan fakta, för den är etablerad och dokumenterad uppfattning, men icke verifierad, och enligt mig pseudo vetenskaplig.

det vetenskapen ska säga är att ingen elektrisk aktivitet i hjärna kan påvisas. Det övriga är till var och en att tolka.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 jun 2012 23:09

Marko skrev:Ingen vet var medvetandet sitter inom vetenskapen.

Du får läsa en enkel bok om hjärnans funktioner, Marko. T ex Hjärnan och medvetandet, författare: Peter Århem, Germund Hesslow, Hugo Lagercrantz, Arne Öhman, Marie Åsberg och Martin Ingvar
Efter en eller två sidor kommer du förstå att om de frontala loberna av hjärnan skadas så förändras vi som personer. Vårt känsloliv och vårt medvetande kommer att påverkas starkt. Detta var den direkta orsaken till att lobotomi utvecklades av den portugisiske läkaren Egas Moniz som fick Nobelpriset 1949. Det var ett enormt misstag. Risken för att patienterna blir avtrubbade och apatiska var mycket stora. Många dog av de skador de åsamkades. Man vet mycket säkert att de processer som har med vårt medvetande att göra är beläget i hjärnan. Trafik- och krigsskador har gett övertygande bevis om medvetandets beroende av hjärnans funktioner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 jun 2012 23:09

Hittade en mycket intressant artikel om medvetande och som inkluderar tid.
Passar väl bra, för att gå tillbaka till trådens ämne.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 344530.svd

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 jun 2012 23:40

Marko skrev:Hittade en mycket intressant artikel om medvetande och som inkluderar tid.

Jag tror inte jag förstår din poäng. Han säger att man inte kan reducera medvetandet till en beskrivning av nervimpulser. Nej, det finns litet till att förklara. Men det finns ingenting i det han säger som strider mot en neuropsykologisk förklaringsmodell. Endast att det inte är det hela. Men det är bra om man förstår de mer basala funktionerna innan man börjar filosofera om hur världen gestaltas i vårt medvetande.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 jun 2012 23:41

Pilatus skrev:
Marko skrev:Ingen vet var medvetandet sitter inom vetenskapen.

Du får läsa en enkel bok om hjärnans funktioner, Marko. T ex Hjärnan och medvetandet, författare: Peter Århem, Germund Hesslow, Hugo Lagercrantz, Arne Öhman, Marie Åsberg och Martin Ingvar
Efter en eller två sidor kommer du förstå att om de frontala loberna av hjärnan skadas så förändras vi som personer. Vårt känsloliv och vårt medvetande kommer att påverkas starkt. Detta var den direkta orsaken till att lobotomi utvecklades av den portugisiske läkaren Egas Moniz som fick Nobelpriset 1949. Det var ett enormt misstag. Risken för att patienterna blir avtrubbade och apatiska var mycket stora. Många dog av de skador de åsamkades. Man vet mycket säkert att de processer som har med vårt medvetande att göra är beläget i hjärnan. Trafik- och krigsskador har gett övertygande bevis om medvetandets beroende av hjärnans funktioner.

Jag vet att hjärnan påverkas av droger, medicinska ingrepp och att tidsuppfattningen sitter i framlooben.
skadas den så förändras ett beteende. Det förklarar fortfarande inte vad upplevelse är eller hur dom uppstår.
Jag har inte ifrågasatt att minnen, känsel, ord, tänkande påverkas av att cortex skadas. Jag pratar om medvetandet och upplevandet som finns kvar trotts att stora skador finns på hjärnan. Det förklarar heller inte ett kollektivt medvetande.

den bild jag har just nu är att varje del av en upplevelse ryms i var del av hjärnan.
skadas kommunikationen mellan dessa, så försvinner inte upplevelse områden, bara kommunikationen mellan de skadade delarna.

En symbolisk bild är att se hela mänskligheten som en enda stor hjärna.
den kommunicerar hela tiden. förstörs kommunikationen mellan enheterna, slutar den stora hjärnan att fungera.
dock finns dom enskilda delarna kvar, det vill säga vi människor kvar med våra upplevelser.

så störs ett område ut, kan informationen ta en annan väg i ett kollektiv eller lokalt medvetande.

bara en tanke.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 jun 2012 23:44

Pilatus skrev:
Marko skrev:Hittade en mycket intressant artikel om medvetande och som inkluderar tid.

Jag tror inte jag förstår din poäng. Han säger att man inte kan reducera medvetandet till en beskrivning av nervimpulser. Nej, det finns litet till att förklara. Men det finns ingenting i det han säger som strider mot en neuropsykologisk förklaringsmodell. Endast att det inte är det hela. Men det är bra om man förstår de mer basala funktionerna innan man börjar filosofera om hur världen gestaltas i vårt medvetande.

Jag hade ingen poäng, (ville byta fokusering för en stund)
jag länkade till en artikel som jag tyckte var intressant.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 jun 2012 23:52

Marko skrev:En symbolisk bild är att se hela mänskligheten som en enda stor hjärna.
den kommunicerar hela tiden. förstörs kommunikationen mellan enheterna, slutar den stora hjärnan att fungera.
dock finns dom enskilda delarna kvar, det vill säga vi människor kvar med våra upplevelser.
så störs ett område ut, kan informationen ta en annan väg i ett kollektiv eller lokalt medvetande.
bara en tanke.

Mjae, Marko. Får jag vara mycket kritisk så undrar jag varför du inte läser en enkel bok i ämnet. Kan det vara så krävande?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 jun 2012 00:00

Pilatus skrev:
Marko skrev:En symbolisk bild är att se hela mänskligheten som en enda stor hjärna.
bara en tanke.

Mjae, Marko. Får jag vara mycket kritisk så undrar jag varför du inte läser en enkel bok i ämnet. Kan det vara så krävande?

varför ska jag läsa en bok ?
Jag gillar nätet och de artiklar som finns där.

Jag har läst tillräckligt många böcker i mina dagar,
vissa har handlat om intelligens, medvetande och böcker om teoretisk fysik.
Jag har pluggat en massa fysik i form av datorkommunikation och el.
jag tycker jag har ganska bra på fötterna som jag har. Jag ger inte mycket för en stereotypisk vetenskaplig uppfattning.
Jag har mängder av gånger fått erfara att saker inte är som dom först verkar, ta inget för givet, utan tänk själv.

men det finns en bok som jag skulle vilja läsa:
http://newsvoice.se/2012/06/01/tolv-sin ... -forskare/

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 jun 2012 00:03

Det blir ganska många "tror jag" även bland seriösa hjärnforskare när de ger uttryck för vad de "vet".

Återgå till "Filosofi"