Marxism

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 maj 2006 21:46

suchanother skrev:Nej jag menade, Caustix sa; Rainer smular sönder Marx.
Men vem fan är Rainer?!
En av dessa marginalnollor?

Men Such det trodde jag inte om dig! Måste du ha godkännande av andra innan du kan uppskatta/tolka/tycka vad andra säger/skriver....fy

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 maj 2006 21:50

Ett gott råd. I den stora världen, utanför Sundbyberg, så står ni för er själva. Folk lyssnar på vad ni säger och tycker. En förbannelse men det kan vara ganska skönt det med.

Här står vi för vad andra säger. Skönt att gömma sig bland de filosfiska kuddarna/tänkarna, eller?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 maj 2006 21:56

Hajar noll.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 maj 2006 21:59

Kalle, du måste nyktra till innan du kan prata med en intellektuell gigant som mej.
Dessutom måste du klara folkskolan först.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 maj 2006 22:15

Marxism handlar också mycket om moral.
Accepteras snyltarmentaliteten så är ok att rösta på borgarna eller sossarna. Så enkelt är det.
Den borgerliga demokratin är inte så mycket värd. Gemene folk är dumskallar. De går att manipulera hur som helst. Sossarna hegemoni bygger mycket på detta; alla dessa som får i sej socialdemokratin via modersmjölken.
Platon byggde sin idealstat på eliten som skulle ta till vara på allas interssen. Marx/Lenin bygger på samma stoft.
Rätt eller fel?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 maj 2006 22:20

Måste börja blanda i antabus i gröten varje morgon

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 maj 2006 22:21

suchanother skrev:Marxism handlar också mycket om moral.
Accepteras snyltarmentaliteten så är ok att rösta på borgarna eller sossarna. Så enkelt är det.
Den borgerliga demokratin är inte så mycket värd. Gemene folk är dumskallar. De går att manipulera hur som helst. Sossarna hegemoni bygger mycket på detta; alla dessa som får i sej socialdemokratin via modersmjölken.
Platon byggde sin idealstat på eliten som skulle ta till vara på allas interssen. Marx/Lenin bygger på samma stoft.
Rätt eller fel?

Ja fy fan för demokrati, visst fan suger det.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 maj 2006 22:35

Igår var det omröstning för självständighet i Makedonien. Eu krävde minst 55% för, och tänka sej ! det blev 55, 4%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gubbarna tog det lite försiktigt och orkade/vågade inte fuska för mycket.
Makedonien, haha, ett rutter maffiatillhåll, men EU accepterar eftersom detta tolkas positivt. Inget fusk här inte! Nån pajaskontrollolant utsänd från EU försäkrar att allt gick rätt till. Hur fan vet de detta, har de koll på alla vallokal? Kyss mej i arslet. Så fungerar "demokratin" idag.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 maj 2006 23:14

Kalle, jag skulle också kunna vara en rövslickare som du men moralen säger stopp.
Mina kunskaper i marxism är rätt dåliga men dina är obefintliga.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 maj 2006 23:26

suchanother skrev:Kalle, jag skulle också kunna vara en rövslickare som du men moralen säger stopp.
Mina kunskaper i marxism är rätt dåliga men dina är obefintliga.

Åhå fan vems röv slickar jag nu då? Kanske någon slickar tillbaka. . Inte riktigt lagt åt det hållet men man måste vara flexibel i dagen samhälle. Det öppnar ju alltid möjligheter.

Visst är de obefintliga och ändå har jag rätt hela tiden, visst är det kul :wink:

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 24 maj 2006 00:46

Stefan skrev:Haha! :D

Förvånar mig inte, typiskt Rainer Carls. Han tycker att han smular sönder de flesta. Huruvida han verkligen gör det är en annan fråga.

Jag tycker i och för sig att han är rätt duktig i sitt söndersmulande. Frågan är snarare om han lyckas komma med egna mer konstruktiva idéer som verkligen håller. Det är i alla fall skönt att veta vad han står i sin filosofi det gör det hela mycket klarare och lättare att urskilja retoriken. Vad man än tycker om honom så är han i alla fall värd att uppleva.

När har du lyssnat på honom?

Jag har faktist läst för honom på gymnasiet (folkhögskola) och sedan gått hans kurser han ger på newmaninstitutet. Det är hans fel att jag började ägna mig åt denna förbannelse :) , men det var ett tag sen läser nu mer som du på SU.

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 24 maj 2006 00:50

suchanother skrev:Hajar noll.

Skönt att du kommit till självinsikt. och uttryckte dig så klart och tydligt.

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 24 maj 2006 00:57

suchanother skrev:Mina kunskaper i marxism är rätt dåliga [...].

Du hänvisar alltid till hur stor marx är och snackar mycket om Hegel. men sen visar det sig att du egentligen inte vet ett skit om dem eller alla andra filosofer som du dömt ut i ett antal tidigare inlägg. dessutom klagar du på andras faktakuskap. Vilket skämt du är! Ha-Ha-Ha :D

För att citera Robert gustafsson: "Fäll ner pungen och landa!"

Stefan

Inläggav Stefan » 24 maj 2006 01:18

CAUSTIX skrev:
Stefan skrev:Haha! :D

Förvånar mig inte, typiskt Rainer Carls. Han tycker att han smular sönder de flesta. Huruvida han verkligen gör det är en annan fråga.

Jag tycker i och för sig att han är rätt duktig i sitt söndersmulande. Frågan är snarare om han lyckas komma med egna mer konstruktiva idéer som verkligen håller. Det är i alla fall skönt att veta vad han står i sin filosofi det gör det hela mycket klarare och lättare att urskilja retoriken. Vad man än tycker om honom så är han i alla fall värd att uppleva.

När har du lyssnat på honom?

Jag har faktist läst för honom på gymnasiet (folkhögskola) och sedan gått hans kurser han ger på newmaninstitutet. Det är hans fel att jag började ägna mig åt denna förbannelse :) , men det var ett tag sen läser nu mer som du på SU.

Sitter faktiskt med ett program från Newmaninstitutet framför mig; vilken slump. :)

Har upplevt honom mer som katolsk präst (och biktfar (!), vid ett tillfälle)än som lärare i filosofi (eller matematik och logik; har hört att han behärskar även dessa ämnen). Men jag har hört att han är rätt självsäker av sig: och det är han definitivt som präst. (Å andra sidan är de flesta katolska präster det, speciellt de äldre - de blir ju aldrig emotsagda utan bara beundrade).

Däremot har jag också hört goda omdömen om honom - också från profesionella filosofer. Se t ex Jens Johanssons recension av hans bok om Hedenius i Filosofisk Tidskrift. Det är inte ofta analytiska filosofer tycker nåt utanför traditionen är värt att ha, men här hände det alltså.

Håller också med om att det är bra att han deklarerar en ståndpunkt: det borde fler lärare göra, iaf bortom introduktionskurserna.

Kul att han ledde in dig på den rätta banan här i livet. :)

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 24 maj 2006 01:59

Stefan skrev:Sitter faktiskt med ett program från Newmaninstitutet framför mig; vilken slump. :)

Har upplevt honom mer som katolsk präst (och biktfar (!), vid ett tillfälle)än som lärare i filosofi (eller matematik och logik; har hört att han behärskar även dessa ämnen). Men jag har hört att han är rätt självsäker av sig: och det är han definitivt som präst. (Å andra sidan är de flesta katolska präster det, speciellt de äldre - de blir ju aldrig emotsagda utan bara beundrade).

Rainer är skolad inom den analytiska filosofin, han har läst för bl.a. Konran Marc-Wogau och Ivar Segelberg. Han doktorerade i teoretisk filosofi vid göteborgs univesitet, men har även läst i uppsala och lund (om jag inte minns fel). Han undervisar/de ju även i logik i münchen. Han är ju inte bara präst utan även jesuitmunk. De kallas ju inte påvens kunskapsarme för intet. Nej han är en filosof att ta på stort allvar.

Däremot har jag också hört goda omdömen om honom - också från profesionella filosofer. Se t ex Jens Johanssons recension av hans bok om Hedenius i Filosofisk Tidskrift. Det är inte ofta analytiska filosofer tycker nåt utanför traditionen är värt att ha, men här hände det alltså.
I och med att kritiken riktar sig mot Hedenius som är en svensk filosofiklenod så är det egentligen inte så konstigt. Och som sagt ovan så är Rainer inte helt främmande inom den analytiska filosofin.

Håller också med om att det är bra att han deklarerar en ståndpunkt: det borde fler lärare göra, iaf bortom introduktionskurserna.

helt klart. Det finns dock dem som klart talar om vart de står, t.ex. Tännsjö.

Återgå till "Filosofi"