rättfärdig krig

Moderator: Moderatorgruppen

Pojken

Inläggav Pojken » 25 aug 2006 23:10

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 30 aug 2006 22:21

Pojken skrev:Jag skulle säga att krig är civilisationen och samhället i dess renaste form. Den enes bröd, den andres död. Så har det alltid varit och så kommer det att förbli. Det är affärer, politik med ohöljda avsikter och spelreglerna är djungelns lag.
Ett rättfärdigt krig är ett sådant som drivs av starkare känslor skulle jag säga.

Du verkar utgå ifrån ett socialdarwinistiskt perspektiv. Jag anser också att livets essens är evigt krig (stark/bättre design ersätter svag/sämre design), men att detta inte bör knytas till ekonomiska system, då pengar dåligt avgör en individs olika förmågor. Därmed inte sagt att vi ska kriga hela dagarna, utan snarare, se krig utifrån ett icke-moraliskt perspektiv; behövs det - OK. Behövs det inte - OK det också.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 02 sep 2006 16:27

för att denna länk inte ska dö ut riktigt ännu så tar jag och kryddar upp den med lite Nietzsche.

N. menade att civilisationen stod i stillestående och inte utveckade sig när människorna levde i fredstid. Men att krigar förde utvecklingen framåt (element N. hämtat från Heraclit). Från ett Nietzschianskt perspektiv blir inte krig bara rättfärdiggjort men också nödvändig för å komma i apollinsk/dyonisisk balans. Att krig är ett Ja-Till-Livet...

Benjie

Inläggav Benjie » 02 sep 2006 16:39

När  man ser på sin granne med samma ögon som man gör med sin gamla bil att den skall skrotas när den inte funkar längre eller inte få pga privata intressens större rätt  bevara sin rätt att delta i samhällsproduktionen.

När det betyder att  den onödige människan skall avföras dödas i ett krig även om hon helst bör begripa själv att när det inte finns någon plats så bör hon ta sitt eget liv istället för att gå omkring och oksta skattepengar.

Jus t i det resonemanget visar liberalen sitt rätta ansikte.

BENJIE

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 02 sep 2006 16:44

än revolutionären då?

Benjie

Inläggav Benjie » 02 sep 2006 17:02

Tillåter självklart inte någon att se med de ögonen på sig själv, hutar åt tjuvarna att passa sitt eget liv mer än att stjäla andras.

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: rättfärdig krig

Inläggav Algotezza » 02 sep 2006 17:56

gråa hår skrev:kan en krig vara rättfärdig? vad måste i så fall till för att en krig ska vara det? Är det riktigt att individer offras av ett överindividuellt nivå? kan individet offres for kollektivet, altså stat och nation över individet. Är krig och terrorisme samma sak? Jag har sett liknande länkar andra delar av forumet, men jag har öppnat denna för att få ett filosofiskt perspektiv på temat.

Själv är jag rätt färdig med krig och anser att det inte finns rättfärdiga krig. Folk fajtas ändå. Att tala om rättfärdighet är bara en ursäkt för att få slåss, om makt, pengar, olja, land. Whatever. En del av retoriken.

Det enda rättfärdiga kriget är kriget mot ens egen ofullkomliga natur.

A

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 02 sep 2006 22:01

Algotezza skrev:Själv är jag rätt färdig med krig och anser att det inte finns rättfärdiga krig. Folk fajtas ändå. Att tala om rättfärdighet är bara en ursäkt för att få slåss, om makt, pengar, olja, land. Whatever. En del av retoriken.

A

Amen. Det finns mer ädla aktiviteter än krig. Problemet är att alla inte upptäckt det än.

Benjie

Inläggav Benjie » 03 sep 2006 00:46

Algotezza skrev:
gråa hår skrev:kan en krig vara rättfärdig? vad måste i så fall till för att en krig ska vara det? Är det riktigt att individer offras av ett överindividuellt nivå? kan individet offres for kollektivet, altså stat och nation över individet. Är krig och terrorisme samma sak? Jag har sett liknande länkar andra delar av forumet, men jag har öppnat denna för att få ett filosofiskt perspektiv på temat.

Själv är jag rätt färdig med krig och anser att det inte finns rättfärdiga krig. Folk fajtas ändå. Att tala om rättfärdighet är bara en ursäkt för att få slåss, om makt, pengar, olja, land. Whatever. En del av retoriken.

A

Det skall jag hålla i minnet då Någon vittjat Dig och Du faller i klammerii då Du söker räta upp Din situation.

I övrigt anser jag att ett försvarskrig mot en angripare inte bara är legitimt utan är en direkt nödvändighet. Fienden skall självklart förintas!

BENJIE/ tror inte på löst prat

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 03 sep 2006 10:16

Benjie skrev:Det skall jag hålla i minnet då Någon vittjat Dig och Du faller i klammerii då Du söker räta upp Din situation.

I övrigt anser jag att ett försvarskrig mot en angripare inte bara är legitimt utan är en direkt nödvändighet. Fienden skall självklart förintas!

Att "räta upp sin situation" genom att kriga är det absolut mest kontraproduktiva och desperata en människa kan göra.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 sep 2006 10:27

Benjie skrev:
Algotezza skrev:

A

Det skall jag hålla i minnet då Någon vittjat Dig och Du faller i klammerii då Du söker räta upp Din situation.

Fiendens kroppar kan du förinta men inte de idéer som styr fienden. Se dig om i världen! Kolla nyheterna! Terrorismen gör man inte slut på genom att döda terrorister - det är naivt att tro! Det finns en orsak till att terrorismens idéer dyker upp och att människor anammar dessa - där får man börja! Terrorism är ett yttre symptom på en sjuk värld!

Om någon vittjar mina fickor skall jag förinta honom då?

Vilket slags prat tror du på? Hårt och oförsonligt prat? Lycka till med det!

Hur definierar du försvarskrig? "Försvarskrig" är idag, med den politiska grå sörja vi har globalt, mest bara en retorisk term för att rättfärdiga sina egna  angrepp. Som jag sade till mina barn när de växte upp: Det viktiga är inte att peka ut vem som startade ett bråk, den "skyldige", utan att vara den som slutar det. Det gäller även i "den stora världen". Men tyvärr är det så att av historien har vi lärt att vi inget lärt av historien.

A

Benjie

Inläggav Benjie » 03 sep 2006 22:24

Algotezza skrev:
Fiendens kroppar kan du förinta men inte de idéer som styr fienden. Se dig om i världen! Kolla nyheterna! Terrorismen gör man inte slut på genom att döda terrorister - det är naivt att tro! Det finns en orsak till att terrorismens idéer dyker upp och att människor anammar dessa - där får man börja! Terrorism är ett yttre symptom på en sjuk värld!

Hur definierar du försvarskrig? "Försvarskrig" är idag, med den politiska grå sörja vi har globalt, mest bara en retorisk term för att rättfärdiga sina egna  angrepp. Som jag sade till mina barn när de växte upp: Det viktiga är inte att peka ut vem som startade ett bråk, den "skyldige", utan att vara den som slutar det. Det gäller även i "den stora världen". Men tyvärr är det så att av historien har vi lärt att vi inget lärt av historien.

A

Jag menar att det är rätt att försvara sig mot aggressioner och att det är gott om den orättfärdiga sidan förlorar.

Se bara sepoyupproret mot feodalmakten i Indien 1857 och senare hur den brittiska imperialismens med sina managemant by FEAR aktioner av excesser i grymhet (familjers spädbarn fästes framför kanonmynnigarna och blåstes till småbitar på det att folk skulle fås att inte opponera mot makten) möttes av Indiens folk i strid i Telenganaupproret 1946 -1951 som ledde till Indiens självständighet.

Det var alltså inte med några Ghandis säregna fredsmarscher som segern vanns.

Vilket är raka motsatsen till GWBushs preemptive war on terrorism, hans politik är en verklig terroristisk politik som aldrig....säger aldrig skulle funnit nåd inför den amerikanske domare Robert Jackson i Nurnbergrättegångarna, ty som han sade - Inte ens vårt eget land kan begå sådan brott som att starta krig utan att samma lag skall gälla för oss som för den tyska statsledningen.

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 sep 2006 10:05

Algotezza skrev:

A

Benjie skrev:Jag menar att det är rätt att försvara sig mot aggressioner och att det är gott om den orättfärdiga sidan förlorar.

Ja, i den mån man enkelt, opartiskt  och otvetydigt kan avgöra vilken som är den orättfärdiga sidan. Har du ett sådant rättesnöre, förutom din egen inre känsla för vad som gäller?  Frågar du båda parter i en konflikt, svarar sannolikt båda att de har rätten och rättfärdigheten på sin sida.

Om båda parter dessutom anser att fienden bör förintas är det ju inte så konstigt om konflikter i vår värld sällan kan lösas, annat än temporärt; sedan blossar de upp på nytt, när man samlat nya krafter. Se bara på första och andra vkr + alla andra krig, då och nu!

Det finns alltid en orsak/anledning till att ett krig startar och denna är i sin tur verkan av  tidigare orsaker. Stater, och andra intressegemenskaper, som vill kriga mot andra har alltid kunnat peka på orsaker/anledningar för att rättfärdiga detta krigande. Därför kan vi gå bakåt i de kausala kedjorna och aldrig komma till en första början, för det finns alltid ytterligare något som orsakade denna skenbara början. Däremot är det något lättare att peka ut den som bestämt sig för att med fredliga medel få slut på en konflikt, sätta sig vid förhandlinsgbordet, lyssna på motparten. Idag kan man ju pröva stridskrafterna genom lämpligt datorspel också, om man vill. Så slipper folk dö för orsaker de inte förstår, soldater och civila, materiella ting för miljardbelopp går inte till spillo!

Benjie skrev:Se bara sepoyupproret mot feodalmakten i Indien 1857 och senare hur den brittiska imperialismens med sina managemant by FEAR aktioner av excesser i grymhet (familjers spädbarn fästes framför kanonmynnigarna och blåstes till småbitar på det att folk skulle fås att inte opponera mot makten) möttes av Indiens folk i strid i Telenganaupproret 1946 -1951 som ledde till Indiens självständighet.

Det kan vara så att folk upplever sig som inmålade i ett hörn, och därför inte kan göra annat än gripa till vapen, till våld, som ett djur i bur. Liksom jag blir ett vilddjur om någon skulle göra någon i min familj, även katten, illa. Men för det är ju inte våld ett ideal att sträva efter. Det kan ju inte vara ett ideal att ha som politik att "förinta fienden", men jag förstår ju dem som i ett trängt läge känner så. Det är ju också så att den som själv använder våld som "välbeprövad metod"  ofta bara förstår våldets språk, så då är det ofta lönlöst att "föra ett civiliserat samtal med en sådan individ"... men man kan ju försöka...

Men blott för att människor "i alla tider" använt våld, för att lösa konflikter, därför att de känt sig tvingade därtill av yttre och inre omständigheter, behöver det inte innebära att vi skall sträva efter att göra så idag, eller att det skall vara ett ideal nu och i framtiden. Som jag ser det står valet inte idag mellan idén att "förinta fiendne" och "förhandla sig fram till en lösnign", eftersom det förra alternativet, "förinta fienden", tillämpat av alla stater och intressegemenskaper i global skala, sannolikt innebär mänsklighetens undergång eller en global regression till stenåldersstadiet, en av strålning och gifter infekterad stenålder. "Förinta fienden" är en omöjlig moral i global skala, enligt Kants kategoriska imperativ, om inte annat.

Benjie skrev:Det var alltså inte med några Ghandis säregna fredsmarscher som segern vanns
.

Så Gandhis insats hade noll och intet värde? Icke-våld kan aldrig fungera? Men hur skapar man en bestående fred med hjälp av krig? Hur kan man bekriga kriget med krig? Kan man med krig få slut på kriget? Kan man få slut på kriget genom att "förinta fienden"? Hur ogärna vi vill det känslomässigt kan jag inte se annat än att icke-våldet är den enda vägen om vi vill att mänskligheten/civilisationen skall överleva. Men var och en må följa sitt hjärta och sin hjärna! Våld föder våld, tvång föder tvång.

Benjie skrev:Vilket är raka motsatsen till GWBushs preemptive war on terrorism, hans politik är en verklig terroristisk politik som aldrig....säger aldrig skulle funnit nåd inför den amerikanske domare Robert Jackson i Nurnbergrättegångarna, ty som han sade - Inte ens vårt eget land kan begå sådan brott som att starta krig utan att samma lag skall gälla för oss som för den tyska statsledningen.

Bush följer samma motto som terroristerna: Förinta fienden! Bush kallar sig kristen. Har han glömt orden från Gud: "Min är hämnden! Stoppa ditt svärd i skidan ty den som tar till svärd, skall förgås med svärd!"? Bush har begått Sheytans ursprungssynd: att vilja vara Gud! Snacka om dödssynd!

Så det är väl vad som är på G nu, att en stor makt i väst kommer att "förgås med svärd".

A

Lasarus

Inläggav Lasarus » 04 sep 2006 10:13

Benjie skrev:I övrigt anser jag att ett försvarskrig mot en angripare inte bara är legitimt utan är en direkt nödvändighet. Fienden skall självklart förintas!

Men är inte det en motsägelse?

Hur skall du kunna förinta någon genom att försvara dig? För att förinta någon så krävs ju ett angreppskrig!

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 04 sep 2006 11:18

Benjie skrev:I övrigt anser jag att ett försvarskrig mot en angripare inte bara är legitimt utan är en direkt nödvändighet. Fienden skall självklart förintas!

Krigets existens beror då på angriparen, så följaktligen är inte kriget rättfärdigt. Men sen kan jag också se motsägelsen i det du skriver. Du är blodtörstig.

Återgå till "Filosofi"