Jbig skrev:Bara det att den nattväktarstat du tycks acceptera, och som fascisten Rand förespråkar, är ju i sig redan fascistisk - förstår du verkligen inte det?
Nej, det förstår jag inte, och det gör ingen annan heller, eftersom du har hittat på det helt utan någon som helst anknytning till verkligheten.
En fascist förespråkar nämligen:
1. Frihet från framför frihet till. Fascisten utgår från att medborgarna och samhället befinner sig under ett starkt hot, och att extrema åtgärder därför är nödvändiga. Ur detta frodas en stark tilltro till auktoritet, ordning och våld som medel; samt byggandet av en stark ordnings- och övervakningsmakt med stora befogenheter att skydda medborgarna från både den yttre hotbilden och från dem själva.
(Det här är raka motsatsen mot nattväktarstaten, som tvärtemot snarast är naiv och godtrogen; och som vägrar gå med på att medborgarna kan behöva skyddas från dem själva)
2. Enhet framför mångfald. Fascistiska ideologier förenas av ett unisont hyllande av renhet och enhet; och som därmed ofta är nationalistiska, konservativa eller elitistiska. Dessa ideal rättfärdigar våld och rensning framför mångfald och kreativ oordning. Fascistiska styren letar ofta maniskt efter syndabockar, svaga folkgrupper att systematiskt angripa och fördöma.
(Återigen, raka motsatsen mot nattväktarstaten, som tvärtom har en snarast naiv övertro till att mångfalden och den kreativa oordningen klarar att upprätthålla sig själv)
Vad du pratar om är att nattväktarstaten är "dålig". Jag håller personligen med, men bara för att jag anser att både nattväktarstaten och fascism är "dåliga" styren så betyder det inte att de är en och samma sak.
dessutom tycks du ju vilja förhindra några som helst alternativ om folket vill det! Eller får folket införa en hårdförd kommunism om majoriteten så vill, med rejäla skatteuttag av företagarna/rika och enorma nationaliseringar som följd? Ja eller nej? Av svaret ser vi om du är för eller emot demokratin!
Vad objektivisterna menar är att ingen får bestämma över dig utom du själv. Om du vill leva i en hårdför kommunism så får du det - precis som alla andra som också vill det. Men två personer får inte bestämma över en tredje bara för att de är en majoritet.
Jag personligen tycker att den förhållningen är ungefär lika bra/dålig som demokrati. Demokrati kan urarta till pöbelstyre - likartade risker finns i den objektivistiska modellen.
Sedan gör du väl ytterligare en logisk kullerbamsing här, vännen:
"Tvärtom så innebär det att inget enskilt perspektiv skall tillåtas vara allenarådande."
Men skulle inte den däringa objektiva Rand-linjen gälla då? Är inte det ett "enskilt perspektiv"? :lol:
Nej, det är ett perspektiv om enskilda perspektiv; precis såsom det är med "demokrati". Det går inte att rösta om huruvida man skall ha demokrati eller inte, för så fort man röstar har man ju erkänt demokratin. Vad du just gjort är ett nytt sådant exempel på att referera till sig själv, och det är ett tankefel (lögnarens paradox är det kändaste exemplet på dessa självreferentiella tankefel). Objektivismen (precis som demokratin och anarkismen) refererar till enskilda individers ideologier utan att dessa på något vis refererar tillbaka. De ligger därmed på olika platser i en s.k. ontologisk hierarki, och man får motsägelsefulla resultat när man - som du - likställer dem.
Du är pigg på att förbjuda - är det något som kännetecknar dig också? För det här är ju resultatet av Rands stat - massor av förbud, fängslade och mördade oliktänkare och miliser som marscherar fram likt de nazzar som Rands väljare röstade fram i Tyskland på 30-talet! :lol:
Nej, det blir inte mer rätt för att du skriver det flera gånger. Du har totalt missförstått vad du skriver om: Mardrömsscenariot för Rands stat är inte ett ordningssamhälle, utan ett oordningssamhälle. Inga miliser - utan reklamjippon, specialerbjudanden, subkulturer och trender. Inga förbud - utan exploatering av de lägsta och meningslösaste begären vi har; rädsla, sexualisering och sensationslystnad. Inga mördade oliktänkare utan oliktänkare vars röster drunknar i ett enormt mediabrus. Tänk dig att jobba hårt i det meningslösaste jobb du kan föreställa dig; såsom att designa animerade tatueringar åt virtuella karaktärer i en 3D-portal som kommer vara bortglömd om några månader; för att köpa den meningslösaste skit du kan tänka dig som uppfyller de allra lägsta och mest konstlade begär du kan programmeras till; såsom den senaste filmen i serien "ålar och inoljade negresser"; och sedan konsumera detta i ditt hus som är en så stor och viktig investering för dig att du kommer på dig själv med att börja tänka rasistiskt när det flyttar in några muslimer mittemot dig; ty "de djävlarna kommer dra ner värdet på husen i hela kvarteret!"
Det är mardrömsscenariot. Get your propaganda straight, man.
---
Det är dock synd att du har sådana problem med faktan och att dina resonemang alltid är tagna ur luften, för jag kan helt enkelt inte lita på dig ens när du verkar skriva om något som låter intressant.
Kritiken av Norberg hade jag verkligen varit intresserad av att lyssna på, om jag bara hade känt den minsta tillit till vem som yttrade den. Tyvärr uppfyller inte du de kvalifikationerna för mig (inte minst eftersom jag hittar tveksamheter i det du skriver om vad han har skrivit; vilket tyder på att du tycks ha läst honom lika illa som du missförstått Rand).