Inläggav Zokrates » 06 jun 2007 23:21
Som son till en ateistisk kommunist, vill jag flika in med min syn på döden.
Som barn talades det aldrig om Gud i mitt hem, nämndes Jesus så var det i ordalag som ett 2000 årigt spöke, död för länge sen men levande för endast dem som gick i kyrka.
Med andra ord hade jag inga föreställningar om vare sig Gud eller ett liv efter döden. Jag visste att om man dog så var man borta, mer med det var det inte. När jag var sju år gammal fick jag skallen krossad, men jag var vid medvetande. Pappa hade lagt mig i min säng, stängt dörren och släckt lampan. Han resonerade som så att dog jag, så dog jag, överlevde jag så ...
Hursom helst. När jag låg där i sängen började jag höra en underbar musik, det lät så ljuvligt, som något jag aldrig tidigare hört eller kände till.
Därefter så blev allt svartare än något jag anat fanns, jag såg sen ett skimmer som låg i en nyans åt det blåa som växte sig allt större.
Plötsligt befann jag mig på en äng. Jag var naken och kände daggen under fötterna. Hur långt jag än skådade så såg jag ingen horizont, eller ände på platsen jag befann mig på. Himlen var ljusare, en blå ton mot det vita hållet, allt som grönskade runt omkring mig lyste med starka klarare färger än jag tidigare sett i mitt korta liv.
När jag vände mig åt höger, så stod han där. En äldre man i en fotsida vit draperad toga. Han hade ett bälte som lyste av guld och sandaler som vart snörade upp mot skenbenen, sandaler även de i guld.
han var vithårig och hade ett vitt skägg, inte långt, välansat. Han såg mig i ögonen, tittade betraktade, drog ut på något, sedan öppnade han munnen och började tala. hans språk var främmande, och lät som gallimatias i mina öron, men jag förstod det,
han sa; Är du redo?
Inom mig så kände jag att det var en fråga som var definitiv. Jag kalkylerade vad ett ja skulle innebära. Aldrig se min mor, mina syskon.
Aldrig få bilda en egen familj, bättre och mer älskvärd än min.
Jag vågade knappt se honom i ögonen när jag svarade,
-Nej,
jag är inte redo.
Han behövde inte säga ett ord, han fäste sin blick i mina ögon och jag kände att han tarvade en utveckling av mitt svar.
Jag sa, nej, jag vill växa upp och få en egen familj!
Hans ögon tycktes mörkna, de saknade pupiller, han såg besviken ut,
väldigt besviken. I nästa stund så sögs jag bort, in i det svarta, musiken försvann och jag var plötsligt tillbaka i min säng. Därefter svimmade jag.
Jag vaknade efter att ha legat på en intensivvårdsavdelning i koma två veckor senare. En läkare i vit rock i 50 årsåldern stod framför mig och han sa;- Jaså, det är dags att vakna nu. Du har tur som lever du.
Du borde ha varit död. Akta dig i framtiden, får du ett till likadant slag, så har du kanske inte samma tur!
Tur, tänkte jag, när han gått ut tog jag på mig mina kläder som låg i ett skåp som stod bredvid väggen. Knappt var jag påklädd förrän pappa kom in i rummet. Trots att jag var vimmelkantig åkte vi hem samma dag.
Det skulle dröja ytterligare 20 år innan jag ens hörde talas om nära döden upplevelser. Oavsett vilket, så är jag benägen att tro att det är oerhört svårt för ett barn att själv skapa premisser som barnet dessutom inte känner till. Någonting hände definitivt som låg helt utanför min begrepps och fantasivärld.
Finns det ett liv efter döden, så finns det en plats dit vi kommer. Kanske är det bättre där?
PS.
Har redogjort för vad som hände, jag tolkar det inte och nej, jag hittar inte på det här.