Nav skrev:Jaha?
ok. Då var vi väl inte oense om något. :)
eller så förstod du inte alls vad jag menade.
Jag förstod säkert inte vad du menade, vi har ju nu bara språket att kommunicera med. Men jag svarade ju rätt otydligt också. Jag kan ju svara lite tydligare:
Du skrev:
Det vore exempelvis säkrare att:
- Bo en säker kapsel med anpassad temperatur (undvika olyckor)
- Bli matad reglerad dos näring genom rör direkt in i blodet (undvika cancer och sjukdomar)
- Undvika all kontakt med andra levande organismer som kan innebära någon typ av sjukdom eller skada (undvika virus, bakterier osv)
- Även fastbunden för att inte kunna ta livet av sig av den depression som troligtvis skulle uppstå.
Vi VET åtminstone att det inte är Ond Luft som skapar malaria. De som gjort det som behövs för att vi nu vet det har gjort något för mänskligheten. Utan att bo i de där bubblorna så lever vi längre och, jodå, bättre än torparna och smederna på 1850-talet. Gör man saker som för mänskligheten framåt så tycker då jag att man har gjort nåt bra, och jag hoppas att mitt day-time work drar sitt lilla strå till stacken. Om jag dessutom kunde göra något litterärt eller filosofiskt som också gjorde livet längre och behagligare så vore det än mer tillfredställande, men där har jag mindre hopp om att mitt bidrag leder någon vart...
Och jag tycker då att "ökad medellivslängd" är ett rätt bra mått, vi bor ju inte i de där bubblorna. Och fast man kan tycka livet är skit och meningslöst så lever vi(Ja jag lever just nu då jag skriver detta, i och för sig övergående). Och att leva är inte kattpiss.