Avantgardet skrev:Jag kan för allt i världen inte begripa varför detta är så svårt för dig.
Om du förutsätter cogitot (eller Gud för den delen) och kräver att denna föreställning skall vara med i en annan konception av det hela för att vara riktig, så har du ju bara förutsatt vad som ska bevisas! Det är du som envisas med ett cogito, så det är du som måste förklara var det sitter. Jag talar om dasein och har därför inget sånt problem, varat är inte ett vara-i-sig utan ett vara-till. Ska du envisas med ett cogito så kolla in Zizeks tolkning. Han betraktar det som en "brist", vilket är detsamma som att säga att det inte har någon positiv existens, men likväl vill han behålla det. Jag håller förstås inte med honom där, och skiljelinjen mellan oss går däri att han privilegierar Lacan medan jag gör detsamma med Heidegger. Men för att återgå till sak, och för att göra en lång historia kort, så måste du först definiera "medvetande" innan du kan börja ställa frågor om var det sitter. Själv tycker jag du verkar förvirrad när du menar att det skulle sitta nånstans, som om det hade en positiv existens och tog upp plats i tid och rum. Om så är fallet, varför kan vi inte finna det någonstans i människokroppen? Det är just detta jag menar att du gör helt galet. Du förtingligar din föreställning.
Jag säger kort och gott att det finns ingen själ eller medvetande som du föreställer dig dem, utan det finns blott och bart en till-varo. Vad som gör att ni talar om fenomenet som medvetande är för att ni anammat den cartesianska begreppsapparaten. Du talar inte om kvaliteten röd, utan om essensen rödhet som om det skulle finnas något utöver de partikulära perceptionerna av rött. En exakt analogi till din föreställning om medvetandet.
Nej, jag ser inget problem med att det finns en begreppslig sida till saker och ting, lika lite som att det finns smaker, dofter, färger och what not, för du vet det är ett vara-till (vilket innebär att du inte ska söka efter ting i hjärnan, en tanke har ingen utsträckning, den har ingen positiv existens annat än i sina verkningar där den ger sig till känna för världen, alltså i praktiken) inte ett vara-i-sig. Sinnena t.ex. är inget i sig, blott tomma former, endast med ett innehåll är sinnena överhuvudtaget. Blir det klarare? Jag anstränger mig här för att du ska förstå, men det är verkligen omöjligt om du inte släpper de föreställningar du har först.
Det är inte ett Cartesianskt cogito jag talar om. Då har du inte läst vad jag skrivit. Det är enbart formen för materien, som jag tycker "själ" lämpar beskriva.
Anledningen till att jag inte vill avföra "andlig" från vårt språkbruk har att göra med den normativa djungel där "skön" och "vacker" eller för den delen "bra" görs nyttoinriktad till någon "högres" (summan av delarna) fördel.
Så mycket för mina begrepp.
Än en gång så undviker du frågan genom att säga att det inte finns, som i en specifik punkt, något medvetande. Ändå så uppvisar du en stor medvetenhet om att du har förstått och jag inte. Hur kan det vara fallet? Du nyttjar den här entiteten som du förnekar. Vad är den för dig?
Du säger att det är dasein, vara-till. Men sen då? Vad är att vara-till? Inget annat än materien? Vad är då materia? För materien i den vara-till position, som upptar din rumstidsliga position (vilken ju enbart kan bestämmas relativt en bestämmare), förbyts och kan inte sägas vara det som närvarar. Den är så att säga godtycklig. Vi kan fylla dig med proteiner från kyckling eller från morötter. Vi kan ta från nästan vad som och fylla den vara-till, som menar att jag inte förstår här och nu, eller nyss, så vad är det för något som "mitt" vara-till förhåller sig till? Intet annat än det jag vara-till när detta är en tv och bilder där på?
Jag påtalade för dig förut att om du vill ta bort det som medvetar i medvetandet så går det bra. Men då måste du komma upp med något som förklarar separationen. Annars får du snällt gå med på att "människa" det som är "medvetet" i det att det gör "idealiteter" är bara en stor formlös massa av materia. Inget separat inget "personligt". Och då förstår jag inte hur du kan sitta med en massa normativa anspråk om att du (vem fan det nu skulle vara för dig) har rätt eller kräver, eller borde, eller vad som helst.
Jag förstår inte att du har måste tillskriva mig en tro om att medvetandet "sitter någon stans" och framför allt inte att du skulle tro detta vara i "tid och rum" när du vet att jag inte ser dem som reella på det sätt som du gör.
Min tro är att det i en monistisk värld (där allt är energi) så existerar det system i systemet (våra medvetanden) som gör att vi kan "se" eller "reflektera" över oss själva, eller för den delen världen.
Jag tror alltså inte att medvetandet
är materiellt. Jag tror att materien har sådana dimensioner att det lämpar sig att säga att det är ideellt.
Så jag tror inte att medvetande är något, men jag tror att mitt system av materiell form producerar ett fenomen som låter det systemet, med sina biologiska funktioner, överlåta funktioner, till en högre nivå, den "andliga", ideella, nivån.
Dualismen är således en chimär, och faller tillbaks på materien, men materien o sin sida är bara en chimär, för chimeran medvetandet vilket är det som reflekterar över begrepp, och faller till baks på "formen" eller om man så vill, idealiteten. (med vilket jag bara menar en mindre rigid idé om materialitet)
Så du behöver inte försöka banka in något i mig, jag håller helt enkelt inte med.
Dock vill jag gärna se dig förklara hur du kan hålla normativa anspråk när identitet "bara är en idealitet".
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno