Avantgardet skrev:honey is cool skrev:Avantgardet skrev:honey is cool skrev:Avantgardet skrev:(allt är i filosofisk mening detsamma som intet - om något kan vara precis vad som helst så är det inget bestämt och därför inget alls)
Men i verklig mening är väl inte allt detsamma som intet utan något?
Vad menar du då med "verklig mening"?
Jag menar att det som
är något är en verkan av meningen/intet/det som kan vara.
Men det som
är behöver väl inte per automatik vara Alltet, eller? Själv tänker jag Verkligheten som ett icke-Allt, som det som inte sammanfaller helt med sig själv, det som alltid delar på sig, skiljer sig från sig självt, och som vi därför behöver ett teoretiskt ramverk (språket och dess begrepp) för att kunna greppa. Att tänka det som
är som verkan är att förutsätta att du bakom det har en orsak. Och det verkar som du vill se detta bakomliggande som potentialiteten, har jag rätt? Men var skulle potentialiteter finnas? Så fort de i strikt mening fanns så skulle de ju vara aktualiteter och upphäva sig själva som potentialiteter.
Något är ett avgränsat föremål, det har
konturer. Den vanliga "logiken" upphävs i dessa abstrakta storheter "alltet" och "oändligheten", just eftersom inga konturer blir möjliga. Ta ett vanligt ord: om vi säger att "äpple" kan betyda
vad som helst, vad betyder det då?
Inget speciellt. Om det har många användningsområden så har det fortfarande konturer och är möjligt att greppa, men när du rör dig med de absoluta begreppen så försvinner dessa. Man tänker t.ex. i regel att man kan dela vilken strecka som helst i hälften, men med oändligheten är detta omöjligt i och med att varje delsträcka i sig är oändlig.
Vill man tro att oändligheten är nåt annat än en ren fiktion så anser jag att det kommer an på den personen att visa var i världen denna oändlighet finns. Kan den inte peka ut den så finns det inget skäl överhuvudtaget att tro att det skulle vara nåt annat än en fiktion. Håller du inte med? Det är vad förnuftet påbjuder, och ödmjukheten. Vissa anser sig emellertid vara förmer än oss vanliga dödliga och tycker sig kunna uttala sig om såna saker. Själv finner jag ett motbjudande högmod i sånt, men denna typ av människor vill ändå göra anspråk på att vara anspråkslösa och ödmjuka. Höjden av hyckeri!
Avantgardet skrev:Men det som är behöver väl inte per automatik vara Alltet, eller?
Nej det tror inte jag heller att det behöver, men
något(eller många "något") tror jag är allt och i det fallet måste
något bestå av delar som bildar en helhet, för annars hade allt varit "ett", även partikulärt. Men jag tror att allt "kan" vara ett(alltså inte partikulärt) och därför tror jag inte att man kan lokalisera något slags "centrum" eller säga att en viss helhet är en undergrupp till någon annan helhet osv.
Avantgardet skrev:Själv tänker jag Verkligheten som ett icke-Allt, som det som inte sammanfaller helt med sig själv, det som alltid delar på sig, skiljer sig från sig självt, och som vi därför behöver ett teoretiskt ramverk (språket och dess begrepp) för att kunna greppa.
Det är precis min åsikt, om man med "allt" menar något relationer sammanbinder.
Det är väl "den fria viljan" som gör potentialitet till aktualitet, så ser jag det, även om den inte går att förklara.
"Något" innehåller väl alltid relationer, annars saknar det väl funktion och därav sin kontur, eller? Och just därför att något innehåller relationer så blir delningsmöjligheterna och figurmönstren oändliga, detta är på sätt och vis motsatsen till tex lagbundna matematiska fraktaler.
Det krävs ju något medvetande för att definiera begrepp och det finns väl inget medvetande som kan definiera alla påtänkta begrepp i ett oändligt universum, men jag kan inte säga att människan inte har själ eller att det inte skulle finnas någon världssjäl.
Jag tycker man får tro vad man vill, och egentligen: vad vet man helt säkert? Vad är förnuft? Men jag tror jag förstår vad du menar.