finns det några bevis att allt är ett?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Re: finns det några bevis att allt är ett?

Inläggav nuddle » 08 nov 2010 06:18

Justin Case skrev:Jag anser att spelteori ger att universum måste vara oändligt stort, och att detta i sin tur ger att det aldrig kommer någon tidpunkt då samtliga identiska exemplar av någon individ dör för alltid. Anta t.ex. att jag blir träffad av blixten i morgon. Då kommer en viss andel av de oändligt många identiska exemplar av mig som finns i universum att överleva, men eftersom sannolikheten för att en given händelse dödar alla ens oändligt många identiska exemplar är noll, kommer alltid några - närmare bestämt oändligt många - av mina identiska exemplar att överleva, hur kraftig den där blixten än är som träffar mig. Om inte annat överlever en del av mina identiska exemplar genom att partiklar omedelbart efter blixtnedslaget råkar av rena sammanträffanden av kvantfluktuationer bilda exakt en sådan människa som jag skulle vara efter blixtnedslaget om blixten inte hade slagit ned alls i mig. Och förresten, återigen, inte en sådan människa, utan oändligt många. Då sannolikheten, för att det aldrig mer någonsin ska uppstå sådana sammanträffanden av kvantfluktuationer som gör att åtminstone några av mina exemplar överlever, eller börjar leva på nytt efter att ha varit tillfälligt död, eller rättare sagt medvetslös, aldrig är exakt 100% (ett sätt att vara medvetslös är att vara upplöst i atomer; man överlever det med), så har varje människa evigt liv. Det innebär i sin tur att varje människa har oändligt många tillfällen att med framtida extremt kraftfull tekniks hjälp forma om sig (cell för cell om man är försiktig och vill förändras mycket successivt) till andra varelser, andra partikelkombinationer, kommer vi undan för undan att prova på att vara precis alla varelser man kan vara. Vi kommer emellanåt (dock relativt sällan) även att av kvantfluktuationer och utomjordingar tvångsförvandlas till saker och varelser vi inte tänkt förvandla oss till, men vårt oändligt långa liv och de aldrig för gott upphörande kvantfluktuationerna garanterar att vi alltid kommer att komma ur varje sådan situation och hamna i nya situationer. Med tiden kommer vi att ha provat på precis alla sätt att vara, alla sätt för partiklar att kunna vara kombinerade på som kan upprätthålla ett medvetande, och även alla andra sätt som partiklar kan vara kombinerade på (dessa sistnämnda stadier är alltså tillfällig medvetslöshet, eftersom inget enskilt av dem varar oändligt länge). Det innebär att vi med tiden kommer att vara allt och alla som nu finns omkring oss. Därför kommer allt man gör för/mot andra tillbaka till en förr eller senare. Detta är enligt min mening den ur praktisk moralisk synvinkel mest relevanta mening i vilken man kan säga att vi alla "är ett", att "allt är ett".

Jag läste hela din text, men tycker du sammanfattade din tes i detta textstycke varför jag bara citerar den.

Du antar att vi har flera existenser, och jag antar att du baserar detta på det faktum att man funnit en sannolikhet i universum. Det vill säga en slags tärningsprincip inom ramen för var olika partiklar skall befinna sig i nästa punkt i framtiden. För att jämna ut detta tänkande med ett deterministiskt linjärt tänkande har vissa antagit att vi existerar i flera exemplar, där varje möjlighet SKER men att vi enbart upplever en del utav alla dessa möjligheter.

Det är viktigt att poängtera Justin att dessa möjligheter INTE är oändliga utan sker inom en viss ram, alltså är begränsade av de lagar som de verkar inom. Det kan liknas vid en tärning man slänger över ett bord, som vi människor inte med lätthet kan förutspå positionen på då den kommer till vilo, men där vi teoretiskt kan komma fram till sannolikheten till dess kommande position i vilo. Vilket också innebär att tärningen är underkastad vissa lagar som den följer, men som vi människor inte kan intuitivt fullständigt behärska och därför inte heller veta exakt på vilken siffra den kommer hamna varje gång.

Med detta kan också sägas att det alltid existerar bara en näst kommande händelse, men att vi människor INTE kan förutspå denna händelse då variablerna för att räkna ut den är alltför stora för oss, eller alltför många. Såsom vid ett tärningskast men i vidare perspektiv mycket mycket mer komplicerat.

Hoppas min text är lätt begriplig Justin.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 08 nov 2010 06:25

Christian skrev:Allting är ett
och samtidigt flera

Allting är ändligt
och samtidigt oändligt

Viljan är fri
och samtidigt förutbestämd

Verkligheten är miraklet
som uppstår ur den levande paradoxen
av samtidigt existerande motsatser

Varje punkt är centrum
Helheten existerar i varje del

Därmed känner du helhetens struktur
genom att nå ditt inre centrum,

att finna sig själv,
är att hamna rätt

och bli ett
med
helheten

...

detta är en vacker text för mig

även om den inte innehåller några bevis för att allt är ett

på samma sätt som frasen "Jag tänker, alltså FINNS JAG." inte innehåller något bevis i sig att någon existerar

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: finns det några bevis att allt är ett?

Inläggav freddemalte » 08 nov 2010 11:32

Justin Case skrev:[...]Anta t.ex. att jag blir träffad av blixten i morgon. Då kommer en viss andel av de oändligt många identiska exemplar av mig som finns i universum att överleva, men eftersom sannolikheten för att en given händelse dödar alla ens oändligt många identiska exemplar är noll, kommer alltid några - närmare bestämt oändligt många - av mina identiska exemplar att överleva, hur kraftig den där blixten än är som träffar mig. Om inte annat överlever en del av mina identiska exemplar genom att partiklar omedelbart efter blixtnedslaget råkar av rena sammanträffanden av kvantfluktuationer bilda exakt en sådan människa som jag skulle vara efter blixtnedslaget om blixten inte hade slagit ned alls i mig. [...]
Justin!
Om några av dina "identiska kopior" A, överlever och några A, inte överlever, ja då är ju inte situationen S, eller A identisk? Därmed faller ju hela teorin? Eller hur menar du?

Dessutom kan väl inte något "tas från" en oändlighet av något? Låt säga att du har oändligt med A, hur ska du då kunna ta bort t.ex. 100 A. Du säger att A blir dödad och samtidigt inte dödad? Är inte det en motsägelse? Det hade varit en annan sak om du sa att A blev dödad men A* överlevde då A* hade andra "kvanttillstånd" i sig (dvs A är inte identisk med A*)?

I all ödmjuk- och nyfikenhet!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 08 nov 2010 12:05

Men i ett oändligt antal universa blir du aldrig träffat av blixten,
utan får leva i hundra år.
Det bara det att i ett oändligt antal universa så överlever du tills du blir 101.
Det bara det att i ett oändligt antal universa så överlever du tills du blir 102.
Det bara det att i ett oändligt antal universa så överlever du tills du blir 103.
Det bara det att i ett oändligt antal universa så överlever du tills du blir 200.
Det bara det att i ett oändligt antal universa så överlever du tills du blir 1000.
Det bara det att i ett oändligt antal universa så överlever du tills du blir miljoner år gammal.
Det bara det att i ett oändligt antal universa så dör du aldrig någonsin.

Men det menar jag att den avgörande händelsen, som avslutar din kropps funktion
- inträffar inte just då, utan lite senare - i oändligt många universa.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 08 nov 2010 12:19

om och när vi börjar resa i tiden så kommer vi aldrig att dö ut,
vi skapar nya tidslinjer för var gång vi besöker oss själva som barn och ger dom där smarta råden.
Undrar vad jag gör i mitt hundratusendefjärde tids dimension just nu :)

annars tycker jag sannolikheter är fascinerande,
Det är mer sanning i det än annat.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 08 nov 2010 12:39

Jörgen skrev:Men i ett oändligt antal universa blir du aldrig träffat av blixten,
Det bara det att i ett oändligt antal universa så överlever du tills du blir 101.
Det bara det att i ett oändligt antal universa så överlever du tills du blir 102.
Det bara det att i ett oändligt antal universa så överlever du tills du blir 103.
Det bara det att i ett oändligt antal universa så överlever du tills du blir 200.
Det bara det att i ett oändligt antal universa så överlever du tills du blir 1000.
Det bara det att i ett oändligt antal universa så överlever du tills du blir miljoner år gammal.

Bild

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 08 nov 2010 12:53

Jörgen skrev:Men i ett oändligt antal universa blir du aldrig träffat av blixten,

Hur får du till detta, oändligt antal universa?

Hur kan vi veta ifall det existerar något universum uttöver den vi befinner oss i?

Mr.M

Inläggav Mr.M » 08 nov 2010 13:03

Jag tolkade det som tidslinjer och med det kan vi både vara döda och leva samtidigt.
(vart rum är begränsad men helheten är oändlig)
Helt logiskt resonemang :P

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 08 nov 2010 13:07

Mr.M skrev:Jag tolkade det som tidslinjer och med det kan vi både vara döda och leva samtidigt.
Ok, så vari ligger det logiska i den motsägelsen*?

*"döda och leva samtidigt"

Vänligen

Fredrik

Mr.M

Inläggav Mr.M » 08 nov 2010 13:16

freddemalte skrev:
Mr.M skrev:Jag tolkade det som tidslinjer och med det kan vi både vara döda och leva samtidigt.

Vänligen

Fredrik

Det oändliga innebär inte att vi behöver vara medvetna om våra andra existenser,
I en av våra tidslinjer kan vi ha dött tidigt
men i en mer lyckad tidslinje så har vi en framgångsrikt liv.
Det som sker att oändligt med rum och händelser existerar..

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 08 nov 2010 13:18

Mr.M skrev:
freddemalte skrev:

Vänligen

Fredrik

Det oändliga innebär inte att vi behöver vara medvetna om våra andra existenser,
I en av våra tidslinjer kan vi ha dött tidigt
men i en mer lyckad tidslinje så har vi en framgångsrikt liv.
Det som sker att oändligt med rum och händelser existerar..
Vad menar du med "våra andra existenser"?

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 08 nov 2010 13:25

tidslinjer

kan du föklara?

hur kan vi vara döda och levande samtidigt?

Mr.M

Inläggav Mr.M » 08 nov 2010 13:27

Jag tror att du utgår från att medvetande är att medvetandet om det egna jaget,
men här blir det oändligt med medvetna jag, men ingen annat 'jag' är medveten om de andra existerande 'jagen'.

Det jag kan fundera runt är om något binder ihop alla jagen som typ en själ.
Detta är ju en teori runt evigheter och ett. och från den synvinkeln tycker jag texten var ett bra försök att ta fram alternativa tankar.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 08 nov 2010 13:30

Mr.M skrev:Jag tror att du utgår från att medvetande är att medvetandet om det egna jaget,
men här blir det oändligt med medvetna jag, men ingen annat 'jag' är medveten om de andra existerande 'jagen'.

Det jag kan fundera runt är om något binder ihop alla jagen som typ en själ.
Detta är ju en teori runt evigheter och ett. och från den synvinkeln tycker jag texten var ett bra försök att ta fram alternativa tankar.
Ja, det är ju en del av filosofin "väsen" ;-)

Vänligen

Fredrik

Mr.M

Inläggav Mr.M » 08 nov 2010 13:30

nuddle skrev:

tidslinjer

kan du föklara?

hur kan vi vara döda och levande samtidigt?

Jag kan ju skicka en film som ger lite runt tankegången med tidslinjer och dimensioner.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/JkxieS-6WuA?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/JkxieS-6WuA?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Återgå till "Filosofi"