Vad skulle du välja?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 22 dec 2010 17:32

dokido skrev:Jag kanske tänker fel men...
frågan är ju fel. om vi inte vet om att vi inte lever en gång till finns ju inget jag som lever en gång till
om vi inte minns spelar det ju ingen roll, eller?
Hej dokido

Om jag förstår ditt påstående ovan rätt innebär det att du anser att det inte spelar någon roll om du väljer att leva 10.000 liv i grymma plågor efter detta liv, enbart på grund av det faktum att du inte vet om att du har levt vardera liv före och efter vart annat?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 23 dec 2010 15:29

Nej, jag tror det. Jag menar jaget skapas ju under livets gång, det är ju ingen enhet som existerar oberoende av kroppen. Om jag då återföds utan att minnas mitt gamla jag finns inte mitt gamla jag kvar utan jag är en ny person.

såklart jag inte vill återfödas i plågor, men vad är det som återföds? kroppen utan minne? är inte jaget minnen?

jag kanske blandar ihop korten, är lite luddigt, vet inte om jag lyckas förklara mig här.

fast jag fastnade på val 1a o 4, de andra har jag inte hunnit sätta mig in i - jag menar jag valde inte dem, men det var dem som gjorde att jag ifrågasatte det hele

Återgå till "Filosofi"