Factotum skrev:Hej allihopa
Har länge tänkt på om det finns några vi kan kalla för "övermänniskor". Vet Nietzsches åsikt i saken och till en viss del håller jag med om det han säger. Att notera är att jag är ytligt insatt i hans teori så givetvis vill jag höra om ngn lagt ner tanke på detaljerna i hans arbete.
Det jag snarare är intresserad av är om såna här människor finns och hur man skulle mäta detta? Vem är en övermänniska elr en Titan som jag vill kalla det.
Min ställning är att dessa människor finns och att mättermen är filosofisk kunskap eller snarare filosofisk förståelse.
Om man skulle godkänna ovan så skulle det innebära något väldigt intressant, att man kan kartlägga hela mänskligheten utifrån förståelse. Detta får givetvis många intressanta biverkningar, som tex rösträttens värde i ett demokratiskt system mm.
Vad anser ni om det hela? Finns det ubermenschen?
Hej Factotum
Om man vill mäta en människas filosofiska kapacitet så finns det säkert vissa kriterier man kan titta extra noga på. Kriterier som, när de är uppfyllda, adderar (eller bidrar till) en persons filosofiska förmåga. För att kunna göra det på ett sätt som godtas av, åtminstone de om är insatta i ämnet filosofi, krävs det att man är överens om vad som avses med att vara filosofisk eller besitta filosofiska kvaliteter.
Om vi. t.ex. vill ta reda på om det finns människor som springer betydligt snabbare än andra, en slags springandets övermänniskor, så måste vi genomgå samma definitionsprocess.
- Vad avses med att springa?
- Hur långt ska personen springa?
- Vilket underlag ska personens springa på?
- Ska det vara plant eller backar?
- Vilket väder?
- Ingår alla tänkbara "spring- eller löparstilar"?
- Måste det ingå ett tävlingsmoment i själva mätningen?
- Ska jämförelsen med andra ske under exakt samma förutsättningar?
- Vad anses som dopning, hjälpmedel eller fusk i sammanhanget?
Ja här ovan är några exempel på frågor som antagligen bör besvaras innan man kan gå ut i världen och försöka ta reda vem eller vilka som springer snabbast.
Kan vi nu sätta upp en motsvarande definition på vad som utgör en person som är extremt kompetent på filosofiska aktiviteter samt hur vi ska mäta det?
Jag kan ju, utan att fördjupa mig extremt mycket, tänka mig att t.ex. följande kan vara av vikt:
- Allmänintelligens (det som kan mätas på traditionella intelligenstest standardiserade för just IQ-utredningar)
- Abstraktionsförmåga
- Fantasi
- Inlevelseförmåga
- Minne (i synnerhet Deklarativt)
- Kunskap (mer allmänt - man måste ju ha något att filosofera om)
- Språkkunskap - att behärska kommunikation på olika nivåer
Ja, ovan är som sagt ett axplock och mycket kan säkert adderas till detta. Då kommer nästa utmaning - att jämföra kapaciteterna (dvs sätta upp det "filosofiska springtestet"). Så vilka förutsättningar ska gälla under själva jämförelsen? Ska vi enbart mäta teoretiska abstraktionsförmåga eller ska det vara pragmatiskt och praktiskt applicerbart? Det finns ju människor som har otroliga förmågor på vissa områden, t.ex. matematisk (oftast savant syntrome). Det skulle inte förvåna mig om det finns några eller någon som har motsvarande på ämnet filosofi, eller på något av delämnena, men frågan är om det lever upp till kraven?
Sen har vi det där problemet som några av er har varit inne på, dvs att vad gäller just intellektuella kapaciteter så kan det vara svårt att bedöma då den som bedömer troligtvis inte besitter förmågan att avgöra huruvida person A har ett extraordinärt intellekt. Det skulle kanske till och med kunna vara så att de som "vanligt folk" uppfattar som "korkade" (K) tillhör de som egentligen är riktigt "upplysta" men att "vanligt folk" inte har kapacitet att förstå vad i det sätt som K agerar och handlar på som utgör det upplysta. Troligtvis är det inte så, men visst skulle man kunna tänka sig ett fall där det de facto finns en person som rent reellt är världens mest intelligenta och abstraktionsmässigt upphöjda person, men att vi vanliga inte kan förstå det därför att denne person inte gör eller säger de saker som vi tror är detsamma som att vara så bright.
Vänligen
Fredrik